57391581

تصویر پیکر بی جان فرمانده فیدل که از تلویزیون کوبا انتشار یافته است

رهبر کمونیست وانقلابی کوبا و اسطوره مبارزه با امپریالیسم آمریکا در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

به گزارش  خبرگزاریهای جهان، فیدل کاسترو، رهبر انقلابی کوبا در سن ۹۰ سالگی و به علت نارسایی‌های مربوط به کهولت سن درگذشت.

تلویزیون دولتی کوبا تنها به اعلام این خبر بسنده کرده و جزئیات بیشتری درباره مرگ این رهبر انقلابی منتشر نکرده است. خانواده فیدل کاسترو به رسانه‌ها گفته‌اند که جنازه وی صبح امروز (شنبه) به وقت محلی بنا بر آیین‌های رایج کوبا سوزانده خواهد شد. این انسان مبارز و انقلابی و رئیس جمهوری سابق کوبا سال‌ها مشکلات جسمانی  رنج می‌برد،.

 

فیدل کاسترو متولد ۱۳ اوت ۱۹۲۶ میلادی، انقلابی کمونیست و رهبر انقلاب سوسیالیستی کوبا بود که از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۶ علاوه بر رهبری انقلاب کوبا به عنوان نخست‌وزیر کوبا و سپس به عنوان رئیس‌جمهوری کوبا از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۸ مشغول فعالیت بود.

fiedel006

حزب کمونیست کوبا  از سال ۱۹۶۵ تا سال ۲۰۱۱ تحت رهبری او اداره می‌شد. بر اساس قانون اساسی مصوب سال ۱۹۷۶ میلادی دبیرکل حزب، رهبری حکومت را در دست می‌گیرد. کاسترو یکی از نمادهای انقلاب کمونیستی در آمریکای لاتین به شمار می‌رود. در دوران زمامداری او در کوبا صنایع و تجارت ملی‌سازی شد و اصلاحات سوسیالیستی گسترده ای دولت در سراسر جامعه به اجرا درآمد. کاسترو هم‌چنین دو دوره دبیر کل جنبش عدم تعهد بود.

fiedel005
کاسترو یکی از مهمترین شخصیت‌های تاثیرگذار جهان معاصر بوده است. او جوایز مختلف بین‌المللی به دست آورده و حامیانش او را قهرمان سوسیالیسم، ضد امپریالیسم و بشردوستی و کسی که توانسته استقلال کوبا را در برابر امپریالیسم آمریکا حفظ کند، می‌دانند.

fiedel004

فیدل کاسترو در کوبای انقلابی برای تقریبا نیم قرن مبارزه و زمامداری کرد و نهایتا سال ۲۰۰۸ قدرت بر اساس تصمیم مجمع عمومی حزب کمونیست به برادرش رائول کاسترو منتقل شد. مردم کوبا ، کاسترو را مردی می‌دانند که کوبا را به مردمش بازگرداند.

fiedel003

کوبا در این سالها تحت محاصره اقتصادی امپریالیسم آمریکا و متحدان امپریالیستی اروپائی اش قرار داشت و دارد و فرمانده فیدل صدها بار مورد سو قصد تروریستی از سوی امریکا و باندهای جنایتکار اپوزیسیون فاسد کوبا قرار گرفت.

fidel_001

فیدل کاسترو ماه آوریل در اقدامی نادر در آخرین روز کنگره حزب کمونیست کوبا حاضر شد و سخنرانی کرد. او در آن سخنرانی به کهولت سن خود اشاره کرد اما گفت که مفهوم کمونیست کوبا همچنان معتبر است و مردم کوبا پیروز خواهند شد.

fidel_002

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com