Related image

 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: بنا به اعلام کارشناسان درآمد ماهیانه ۲ میلیون تومان به عنوان خط فقر عنوان‌شده این در حالی است که حقوق کارگران کف دریافت است یعنی ماهیانه ۸۱۲ هزار تومان این رقم دیگر خط فقر نیست خط فلاکت است.در این راستا غلامرضا عباسی ـ در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سبد هزینه خانوارهای کارگری به سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در ماه رسیده و این در شرایطی است که مزایای کارگران در سال ۹۵ افزایشی نداشته و عقب افتادگی‌های مزدی آنها جبران نشده است…

به گفته رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، عقب افتادگی‌های مزد کارگران که از سالهای قبل مانده و روی هم تلنبار شده باید جبران شود و تعیین مزد در شورای عالی کار بر اساس وضع معیشت زندگی خانوار صورت گیرد.

او تاکید کرد: دستمزدی که برای جامعه کارگری پیش بینی می‌شود باید با خط فقر برابری داشته باشد و حداقل‌های زندگی کارگران را پوشش دهد.

وی همچنین درباره تعیین مزد منطقه‌ای گفت: اگر بخواهیم دستمزد منطقه‌ای را در کشور پیاده کنیم باید شاهد مهاجرت گسترده افراد به شهرها و کلان‌شهرها باشیم چون نیروهای کار به هوای گرفتن مزد بیشتر راه مهاجرت را در پیش می گیرند.

او افزود: در حال حاضر مزد منطقه‌ای در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود و کارگران از این شیوه تعیین مزد رضایت دارند ولی در ایران به دلیل آنکه هنوز زیرساختها و مهمتر از آن فرهنگ اجرای این شیوه به وجود نیامده نمی‌توانیم آن را پیاده کنیم و چنین مصوباتی پاسخگوی نیازهای کشور نخواهد بود.

به گفته عباسی به دلیل اختلاف مزد در یک منطقه با منطقه دیگر نیروی کار تصور می‌کند که برای مزد بیشتر باید راهی شهرهای بزرگ شود در حالی که از تورم و گرانی و هزینه‌های سنگین زندگی در کلان شهرها خبر ندارد و خود را گرفتار می‌کند.

عضو کانون عالی کارگران ایران با تأکید بر لزوم تقویت فعالیت تعاونی‌های کارگری عنوان کرد: بیش از ۳۰ درصد مشاغل کارگری در حوزه بنگاه‌های اقتصادی دولتی و شبه‌دولتی اعم از معادن، پالایشگاه‌ها و نیروهای خدماتی شهرداری است که این فعالیت‌ها توسط پیمانکاران که نقش دلال دارند انجام می‌شود.

در راستای معضل کارگران  رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور با اشاره به حوادث مشاغل کارگری گفت: بر اساس آمار اعلام‌شده روزانه ۵ نفر در حوادث جان خود را از دست می‌دهند که از این تعداد ۳ نفر مربوط به کارگران مشاغل ساختمانی و ۲ نفر کارگران صنعتی است.

شوکت با بیان اینکه در بهداشت حرفه‌ای نیز متأسفانه آمار خوشایند نیست اظهار داشت: روزانه ۲۵ تا ۳۰ نفر به خاطر بیماری‌های شغلی فوت می‌کنند که عمدتاً هم مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور است همچنین در همین مشاغل افراد ۵ تا ۷ سال پس از بازنشستگی بر اثر بیماری‌های ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور با ابراز تأسف از اینکه قوانین کارگری ضمانت اجرایی ندارند تصریح کرد:‌۳۳ درصد بیماری‌های ناشی از کار بعد از بازنشستگی مربوط به سرطان ریه است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com