۱۱ نوامبر هر سال؛ در بسیاری از کشورهای مسیحی‌نشین، کودکان با فانوس‌ در کوچه پس کوچه‌ها راه می‌افتند، به در خانه‌ها می‌روند و با اشاره به سنت مارتین Saint Martin(مارتین قدیس=فون تورس مارتین)، آواز می‌خوانند.
فانوس، فانوس
خورشید و ماه و ستاره
می‌تابند بر فراز فانوس من
من با فانوسم می‌روم
آن بالا ستاره‌ها می‌تابند و این جا ما می‌درخشیم
سنت مارتین نجات می‌بخشد از باد و بوران
شنلش خوب و گرم می‌پوشاندش …


در گذشته یک سوارکار با اسبی سفید کودکان را همراهی می‌کرد و در پایان به یاد سنت مارتین – سمبل یاری رسانی و بخشندگی – آتش برافروخته می‌شد. در دوران‌های گذشته نیز نور و گرما برای کشاورزان اهمیت زیادی داشت، بویژه در ماه نوامبر که برداشت محصول به سرانجام می‌رسید و فصل سرما خود را نشان می‌داد و درواقع پایان سال کاری کشاورزان بود.

در قصه‌ها آمده‌ در یک شب سرد زمستانی، سنت مارتین، شنل بر دوش و سوار بر اسب، از راهی می‌گذشت که چشمش به فقیری درمانده و سرمازده افتاد. از اسب پایین آمد، شنل خود را با شمشیر به دو نیمه کرد و نیمی از آن را به آن فقیر داد…(…)


پانویس
یکی از کوچکترین جزیره‌های موجود در جهان که بین دو کشور هلند و فرانسه تقسیم شده و در شمال‌شرقی دریای کارائیب در شرق پورتوریکو واقع شده‌، هم، سنت مارتن Sint Maarten نام دارد.

مارتین لوتر، از پیشوایان نهضت اصلاحات پروتستانی در تاریخ ۱۰ نوامبر به دنیا آمده و برخی مراسم روز سنت مارتین را گرامیداشت مارتین لوتر نیز می‌دانند و کاغذهای رنگی به کار رفته در محفظه کاغذی بعضی فانوس‌ها در این مراسم را نماد اصلاحات.

سایت همنشین بهار
http://www.hamneshinbahar.net

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com