????? ??? ??? ??????? ???? ???? ?????

گزارشگران بدون مرز می‌‌گوید روزنامه‌نگاران در بسیاری از کشورها زیر فشار سانسور و تهدیدهای گسترده‌ حکومت‌ها قرار دارند. در این میان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز به تازگی وارد فهرست دشمنان آزادی مطبوعات شده است…

در گزارش تازه گزارشگران بدون مرز که روز چهارشنبه (۲ نوامبر/ ۱۲ آبان) منتشر شد، نام ۳۵ رئیس دولت و حکومت، سازمان‌های افراط‌گرا و جنایتکار و نیز سرویس‌های مخفی به عنوان “دشمنان آزادی مطبوعات” فهرست شده‌اند.

این گزارش به مناسبت ۲ نوامبر، روز جهانی پایان دادن به مصونیت از مجازات برای مرتکبان جنایت علیه روزنامه‌نگاران، انتشار یافته است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ١٨ دسامبر ٢٠١٣ با تصویب قعطنامه‌ای، روز ٢ نوامبر را “روز جهانی پایان دادن به مصونیت از مجازات برای عاملان جنایت علیه روزنامه‌نگاران” نام نهاد.

در گزارش امسال گزارشگران بدون مرز برای نخستین بار نام رجب طیب ادوغان، رئیس جمهور ترکیه، پادشاه عربستان سعودی و گروه “دولت اسلامی”(داعش) نیز وارد فهرست دشمنان آزادی مطبوعات شده‌اند.

زیر تدابیر وضعیت فوق‌العاده در ترکیه که بعد از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه در این کشور برقرار شده، اردوغان اکثریت رسانه‌های این کشور را کنترل می‌کند. به گفته گزارشگران بدون مرز، در این کشور هم‌اکنون ۱۳۰ روزنامه‌نگار در زندان به‌سر می‌برند و از فعالیت ۱۴۰ رسانه جلوگیری شده است.

در فهرست تازه دشمنان آزادی مطبوعات در کنار رجب طیب اردوغان، عبدالفتاح سیسی (رئیس‌جمهور مصر)، پرایوت چان‌اوچا (رئیس دولت نظامی تایلند)، پیر انکورونزیزا (رئیس‌جمهور بروندی) نیز جای گرفته‌اند.

هم‌چنین برای نخستین بار ملک سلمان (پادشاه عربستان سعودی)، نیکولاس مادورو (رئیس جمهور ونزوئلا)، شبه‌نظامیان حوثی یمن و گروه تروریستی “دولت اسلامی” (داعش) نیز در فهرست گزارشگران بدون مرز، به عنوان دشمنان آزادی مطبوعات معرفی شده‌اند.

در این فهرست علاوه بر نام‌های جدید، اسامی دیگری وجود دارند که سال‌هاست عنوان “دشمنان آزادی مطبوعات” را یدک می‌کشند؛ از جمله ایسایاس آفورکی رئیس جمهوری اریتره، عمر البشیر رئیس جمهور سودان، شی جین پینگ رهبر چین و کیم جونگ اون دیکتاتور کره شمالی.

هم‌چنین وضعیت روزنامه‌نگاران مستقل در حکومت‌هایی مانند رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا، لی هسین نخست‌وزیر سنگاپور، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه فاجعه‌بار است.

در این فهرست نام افراد و سازمان‌هایی قرار گرفته‌اند که از نظر گزارشگران بدون مرز از طریق سانسور، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و قتل به‌طور ویژه در سرکوب رسانه‌ها نقش دارند.

به گزارش دویچه وله، میشائیل ردیسکه، مدیر بخش آلمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید وجود شمار زیاد اسامی در فهرست دشمنان آزادی مطبوعات نشان می‌دهد که خودکامگان و افراطیون هنوز مطمئن هستند که می‌توانند بدون ترس از مجازات، مطبوعات را هم‌چنان سرکوب کنند.

به گفته ردیسکه برخی از قدرتمندان سال‌هاست بدون آنکه مجازات شوند، روزنامه‌نگاران منتقد را تحت تقیب قرار داده، آنها را شکنجه می‌کنند یا به قتل می‌رسانند. به همین دلیل او از سازمان ملل متحد خواسته است که نماینده ویژه‌ای را برای حفاظت از روزنامه‌نگاران تعیین کند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com