جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد به جرم تشکیل اتحادیه آزاد کارگران ایران و مصاحبه و انتشار مقالاتی پیرامون وضعیت مصیبت بار کارگران هر کدام به یازده سال زندان محکوم شدند. این حکم سنگین در حالی در شعبه اول دادگاه انقلاب ساوه بر علیه این دو عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران صادر شده است که آنان می باید در دادگاه کیفری ساوه نیز به جرم تشویش اذهان عمومی و بر هم زدن نظم عمومی مورد محاکمه قرار بگیرند و علاوه بر آن جعفر عظیم زاده در حال حاضر با حکم شش سال حبس از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، زندانی بند ۸ زندان اوین محسوب میشود که بدنبال اعتصاب غذایی شصت و سه روزه در بیرون از زندان بسر می برد.
کارگران

احکام طویل المدت زندان در حالی در طول دو سال گذشته، علیه طیف وسیعی از فعالین کارگری و جنبش معلمان صادر میشود که روزبروز بر عمق و دامنه ی فقر و فلاکت کارگران و معلمان و دیگر مردم زحمتکش ایران بطور فاجعه باری افزوده میشود و از دیگر سو اختلاسهای میلیاردی و فساد گسترده در نهادهای دولتی از ارگانهای نظامی گرفته تا آموزش و پرورش و گسترش نابسامانیهای اجتماعی از قبیل وجود ۱۱ میلیون حاشیه نشین، میلیونها بیکار، تن فروشی گسترده زنان، دهها هزار کودک کار و خیابان، الکلیسم و رواج گسترده انواع مواد مخدر و دهها معضل لاینحل اجتماعی دیگر، یک جامعه هشتاد میلیونی را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

معنای صدور این احکام در چنین شرایطی روشن است. واضح است که اینان به عنوان قدرت حاکم هیچ پاسخی به شرایط مصیبت بار موجود، جز گسترش سرکوب و به زندان انداختن شریف ترین انسانها ندارند. اما در این سو، کارگران و معلمان و دیگر توده های زحمتکش مردم ایران با اعتراضات هر روزه خود در حال نمایش قدرت خویش و پیشروی برای دستیابی به خواستهای بر حق شان هستند و صدور اینگونه احکام ذره ای نتوانسته است منویات دولت تدبیر و امید سرمایه داران و قوه قضائیه را برای به تمکین واداشتن آنان متحقق بکند.

همین چند روز پیش بود که معلمان با انتخاب اسماعیل عبدی، محمود بهشتی، رسول بداقی و علی اکبر باغانی به عنوان مسئولین کانون صنفی معلمان، اعتماد بالای خود را به این انسانهای بزرگ که به زعم نهادهای امنیتی و قوه قضائیه خطری برای امنیت ملی کشور محسوب می شوند، به نمایش گذاشتند.

معلوم شد، این انسانها و دیگر فعالین صنفی جنبش کارگری و معلمان از جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد تا محمود صالحی، داوود رضوی، نیک نژاد، بهلولی، علی نجاتی، ابراهیم مددی، رضا شهابی، بهنام ابراهیم زاده و دهها فعال صنفی شناخته شده و شناخته نشده ی دیگر، نه تهدیدی بر علیه امنیت کشور، بلکه تهدیدی بر علیه دزدان و غارتگران و پیام آوران امنیت و سعادت و بهروزی برای کارگران و معلمان و دیگر توده های زحمتکش مردم ایران هستند.

پرونده فعالیتهای جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد در برابر چشمان کارگران و همه افکار عمومی در سطح کشور و در سطح جهانی قرار دارد. آنان نماینده های پر شور و سازش ناپذیر و مورد اعتماد ما کارگران در اتحادیه آزاد و فریاد عدالتخواهی و خشم فرو خورده میلیونها کارگری هستند که از شمال تا جنوب و شرق و غرب کشور، کمرشان در زیر فقر و فلاکت در حال خرد شدن است.

جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد نه سلاح بدست گرفته اند، نه باعث تجمعات خیابانی منجر به آسیب برای کسی شده اند، نه میلیاردها میلیارد غارت کرده اند، نه استثمار کرده اند، نه وام بانکی دارند که عودت نکرده باشند، نه کاخها از طریق رانت و اختلاس ساخته اند، نه مرزها را به خطر افکنده اند، نه وارد بازیهای سیاسی شده اند، نه سر سپرده قدرتی هستند و نه حتی کوخی در این مملکت زرخیز برای همسر و فرزندانشان مهیا کرده اند. آنان فقط ظلم ستیز و نماینده ای سازش ناپذیر برای احقاق حق ما کارگران از طریق ایجاد تشکل کارگری و فعالیتهای صنفی بوده اند و فقط به این جرم هر کدام به یازده سال زندان و تا بدینجا جعفر عظیم زاده مجموعا به ۱۷ سال زندان محکوم شده است.

صدور چنین احکام ظالمانه ای، اگر چه در درون نهادهای امنیتی و قضائی در کمال آرامش و سکوت صورت میگیرد اما در این سو در جامعه ای که در تب فقر و فلاکت و عصیان میسوزد این احکام و تداوم سیاست سرکوب موجب افزایش خشم و نفرت میلیونها کارگر و معلم و انسان زحمتکش از وضعیت موجود خواهد شد و بی تردید بر ضریب احتمال وقوع تلاطمات شدید اجتماعی خواهد افزود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ۲۹ مهر ماه ۱۳۹۵

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com