مریم منصف اولین وزیر افغان تبار کابینه کانادا است. او که ۳۱ سال دارد، وزیر نهادهای دمکراتیک کانادا است. مریم منصف می گوید او و دو خواهرش هرگز شهروندی ایران را نداشته اند و خود را شهروندان افغانی می دانسته اند. اما هفته گذشته گفت برخلاف آنچه در تمام عمر تصور می کرده، او در هرات افغانستان به دنیا نیامده.

salamtoronto_2016-09-29_20-46-50

مریم منصف وزیر نهادهای دمکراتیک کانادا

به دنبال آنکه آشکار شد خانم منصف نه در افغانستان بلکه در ایران به دنیا آمده، او با صدور بیانیه ای توضیحات مشروحی در این باره داده است. او می گوید در چند روز اخیر، در حالی که تلاش می کرده دریابد خانواده اش چه وضعیتی را از سر گذرانده اند، دچار احساسات منقلب کننده ای شده. او می گوید اکنون دریافته سال ۱۹۸۴ در شهر مشهد در ایران در ۲۰۰ کیلومتری مرز افغانستان به دنیا آمده و نه در شهر هرات افغانستان.

مریم منصف در انتخابات سراسری سال گذشته، کاندیدای لیبرالها در حوزه پیتربوروی انتاریو بود. او در آن انتخابات موفق شد. در آن حوزه که همواره متعلق به کانسرواتیوها بوده به پیروزی برسد، و به دنبال آن از سوی جاستین ترودو نخست وزیر کانادا به پست وزیر نهادهای دمکراتیک کانادا منصوب شد. انتصاب او به مقام وزارت به یک خبر بین المللی تبدیل شد. از آن زمان به بعد در شرح حال هایی که از او در همه جا منتشر شده، همواره یادآوری می شود که خانواده او در آن دوران، بسته به شرایط امنیتی، مدام بین ایران و افغانستان در سفر بوده اند.

خانم منصف در بیانیه اش می گوید بعد از فوت پدر، مادرش هیچگاه درباره «دردهای غیرقابل بیان» آن ایام صحبت نمی کرده. اما هنگامی که اخیرا خبرنگاری از خانم منصف محل دقیق تولد او را می پرسد، او به نزد مادرش رفته و با اصرار محل تولد خود را جویا می شود. خانم منصف می گوید مادرش ـ ثریا بصیر ـ به او گفته که فکر نمی کرده این موضوع اهمیتی داشته باشد.

خانم منصف می گوید: «ما از پدر و مادر افغانی متولد شده بودیم و شهروندان افغانی بودیم، و به موجب قوانین ایران ما علیرغم تولد در ایران شهروند ایرانی محسوب نمی شدیم.»

خانواده منصف در سال ۱۹۹۶ زمانی که مریم ۱۱ ساله بود به کانادا پناهنده می شوند و در شهر پیتربورو در نزدیکی تورنتو اقامت می کنند.

***

با توجه به مورد سئوال قرار گرفتن محل تولد خانم منصف، یک گروه از وکلای مهاجرت و فعالان آزادیهای مدنی از روز دوشنبه کمپینی را به راه انداخته اند که سازگار بودن قانون موسوم به Bill C-۲۴ با منشور حقوق و آزادیهای کانادا را زیر سئوال می برند.
خانم مریم منصف وزیر نهادهای دمکراتیک کانادا هفته پیش آشکار کرد که در ایران متولد شده نه آنگونه که تا این زمان تصور می کرده ـ در افغانستان.

این موضوع خبرساز شده. بعضی از فعالان آزادیهای مدنی و وکلای پناهندگی بر این نظرند که به موجب قانون مورد اشاره، این وضعیت وجود دارد که خانم منصف بدون هرگونه فرصت دفاع از خود (Hearing) شهروندی خود را از دست بدهد. به گفته آنها، هنگامی که لیبرالها در اپوزیسیون (جناح مخالف در پارلمان) بودند با این قانون مخالف بودند، ولی از زمانی که به قدرت رسیده اند حامی سفت و سخت اجرای آن بوده اند.

اصل ماجرا
مادر مریم منصف زمانی که مریم ۱۱ ساله بوده، دست دخترانش را می گیرد و افغانستان ترک می کند. خانم منصف می گوید فکر نمی کرده که محل تولدش اهمیتی داشته باشد زیرا به طور قانونی او یک شهروند افغانی محسوب می شده. او می گوید اینک که از محل واقعی تولدش مطلع شده باید محل تولدش را در پاسپورت خود تصحیح کند.

اما لورن والدمن وکیل مهاجرت که جزو گروهی است که معتقدند این قانون با منشور حقوق و آزادیهای کانادا در تناقض است، می گوید حتی این فرض میسر است که مریم منصف دیپورت شود.

لورن والدمن Lorne Waldman عضو انجمن کانادایی وکلای مهاجرت است. این انجمن به همراه انجمن آزادیهای مدنی بریتیش کلمبیا با به راه انداختن یک کمپین، معتقدند اجرای قانون پس گیری شهروندی Citizenship Revocation Law یا همان Bill C-۲۴ غیرمنصفانه و ناقض منشور حقوق و آزادیها است.

براساس این قانون، اگر خانم منصف در درخواست پناهندگی خود محل تولدش را اشتباه ذکر کرده، و محل تولد وی یک عامل موثر در رای دادن به پرونده او بوده، در این صورت شهروندی او بدون توجه به اینکه علت این اشتباه چه بوده، می تواند پس گرفته شود.
جاش پترسون مدیر انجمن حقوق مدنی بریتیش کلمبیا (از سازماندهندگان این کمپین) می گوید مورد خانم منصف به خوبی نامعقول بودن Bill C-۲۴ را نشان می دهد.

وی در یک کنفرانس خبری گفت: «مورد خانم منصف دقیقا همان وضعیتی است که بسیاری از کانادایی های دیگر همین حالا، به خاطر ناعادلانه بودن این پروسه، با آن مواجه هستند.»

وی گفت: «شما وقتی تیکت جریمه پارکینگ می گیرید، این حق را دارید که مسئله را در دادگاه مطرح کنید، وقتی زباله تان را در محل اشتباه می گذارید تیکت می گیرید و حق آن را دارید که مسئله را در دادگاه مطرح کنید، اما برای شهروندی که شهروندی کانادا را به خاطر چیزی که شاید ۲۰ سال پیش گفته و شاید هم نگفته از دست می دهد، این فرصت وجود ندارد؟ این کاملا بی معناست.

به گفته جاش پترسون، آقای جان مک کالوم وزیر مهاجرت و شهروندی کانادا ـ زمانی که حزب لیبرال در اپوزیشن بود ـ این قانون را «دیکتاتور منشانه» خوانده و رد کرده بود، و از زمانی که وزیر مهاجرت شده قول داده که متممی بر آن بیافزاید تا فرصت فرجام خواهی را به متهم بدهد. با این حال، درخواستهای مکرر برای متوقف کردن اجرای این قانون تا زمان افزودن متمم مذکور بر آن، بی جواب مانده است و این قانون در حال اجرا است.

براساس گزارش کندین پرس، به گفته جاش پترسون در عمل دولت لیبرال در حال اجرای سفت و سخت این قانون است تا به هدف تعیین شده باطل کردن شهروندی ۴۰ تا ۶۰ شهروند در ماه برسد.

آقای جان مک کالوم وزیر مهاجرت و شهروندی روز دوشنبه گفت مطمئن باشید دولت در حال بررسی راههای مختلف برای اصلاح این قانون است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com