ماف نیوز: کلیسای پنطی کاستی کرمانشاه که کلیسایی متعلق به آشوریان است، با وجود نیاز به مرمت، مورد توجه بخش دولتی قرار نگرفته است.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان کلیسای پنطی کاستی در کرمانشاه، با وجود آن که در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۸۳ با شماره ی ثبت ۱۱۰۵۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، اما با توجه به نیاز آن به بازسازی، مورد توجه اداره میراث فرهنگی قرار نگرفته داست.

دیواره های اصلی این کلیسا که متعلق به دوره ی پهلوی دوم است، نیاز جدی به مرمت دارند. پنطی کاستی در خیابان شریعتی کرمانشاه در کوچه آرین واقع شده است.

کلیسای پنطی کاستی در سال ۱۹۵۵ میلادی به تقاضای کشیش توما ناصری در شهر کرمانشاه بنا شده است. در ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ کشیش ویلسون عیسوی، کشیش این کلیسا دستگیر شد و ۵۴ روز را در زندان دستگرد اصفهان در بازداشت به سر برد. کلیسای پنطی کاستی از آن زمان تعطیل است.

خبرنگار ماف نیوز در کرمانشاه گفت: «با عدم توجه بخش دولتی جهت مرمت و عدم حمایت از خیرین آشوری جهت بازسازی آن، شاید در آینده ای نه چندان دور شاهد فروریختن بخشی از دیواره های اصلی آن باشیم.»

پنطی کاستی واژه‌ای با ریشه ی یونانی باستان (پـِنتِکُسته) به معنی پنجاهمین [روز]، و یکی از عیدهای اصلی در میان مسیحیان است. به باور مسیحیان پنجاه روز پس از برخاستن مسیح از مرگ (عید پاک)، روح‌القدس بنا بر وعده‌ای که مسیح داده‌ بود بر حواریون نزول کرده‌ است. این روز عید «پنطیکاست» یا پنجاهه نامیده می‌شود. چون تاریخ اتمام ساخت این کلیسا مصادف با عید پنطی کاستی بوده‌است، نام پنطی کاستی توسط کشیش توما ناصری برای آن انتخاب شده‌ است.

آجر قرمز و ملات ماسه و سیمان، مواد تشکیل دهنده ی پنطی کاستی در زمینی به مساحت ۷۲۰ متر مربع و زیربنای ۱۷۰ مترمربع هستند. کتیبه‌ای سنگی به زبان آشوری بر روی ورودی ساختمان نصب شده است. پلان نمازخانه ی پنطی کاستی، به شکل مستطیل است، اما در ضلع جنوبی به فضایی مدور به شکل نیم‌دایره منتهی می‌شود که محل استقرار کشیش و خادمان و خواندن دعا است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com