ابوطالب کوشا در دوره ی دادستانی غرب استان گیلان به دلیل صدور دادخواست اعدام بسیاری از مخالفان حکومت مرتکب نقض حقوق بشر شده است و باید پاسخگو باشد.

Untitled-3
حکم تیرباران علی اشکانی در سال ۱۳۶۱ و علی نیانی در ۲۷ خرداد سال ۶۱ و تیرباران حیدر اورهن به اتهام هواداری از مجاهدین، بهروز پور محمد از مجاهدینی که در اوایل دهه ی ۶۰ اعدام شد، تیرباران بهروز، حسن و حسین دلاور در تابستان ۶۱ ، سید محمد علوی که در خرداد ۶۳ به دار آویخته شد، سنجر و جعفر شفق، بحرین عابدین، حسن عزیزیان، عبدالحسین ماجدی، عباس آبدین، محسن افسرده، علی داوری (باقر)، فریدون صنوبر، علیرضا عریانی، محمدرضا محمدیان و ابراهیم معصومی، همگی در در دوره دادستانی کوشا در غرب استان گیلان (شامل بندر انزلی) صادر شده است. اغلب این افراد به اتهام هواداری از مجاهدین تیرباران یا حلق‌آویز شدند. او همچنین، در بازجویی محمد خوش ذوق از زندانیان سازمان فداییان (اقلیت)، در سال ۱۳۶۲ حضور داشته و ناظر شکنجه او توسط مسولین زندان بوده است.
وی همچنین مسئولیت رسیدگی به پرونده مهناز یوسف زاده را که به اتهام هواداری از مجاهدین در بندرانزلی دستگیر شده بود به عهده داشته است. ابوطالب کوشا به مهناز پیشنهاد کرده بود که با وی ازدواج کند. وی شرط رهایی از اعدام را توبه و ازدواج با وی تعیین کرده بود. مهناز یوسف زاده با رد این درخواست در ۸ آذر ۱۳۶۱ در زندان بندرانزلی اعدام شد. وی تنها زنی است که در سال ۶۱ در این زندان اعدام شده است.
ابوطالب کوشا یکی از کسانی است که با تکیه بر موقعیت خود به عنوان حقوقدان و رییس دانشکده علوم قضایی (وابسته به قوه قضاییه ایران)، در موجه و قانونی نشان دادن سرکوب جنبش های اعتراضی مردمی نقش داشته است.پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، مجموعه ای از اعتراضات خیابانی آغاز شد که تا ماهها پس از انتخابات ادامه داشت. این اعتراضات به شکل خشونت باری سرکوب شد.
ابوطالب کوشا جزو امضا کنندگان بیانیه جمعی از حقوقدانان بود که اعتراضات یاد شده را محکوم کردند. در این بیانیه، اعتراضات مردمی آشوب، اغتشاش و اقدام علیه امنیت ملی خوانده شده است.

عدالت برای ایران: پرونده ناقض حقوق بشر: ابوطالب کوشا

کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com