جمعه گذشته، یازدهم تیرماه، روز قدس بود. روزی که به ابتکار آقای روح‌الله خمینی بنیان گذار جمهوری اسلامی در جهان اسلام نهادینه شد. در این روز میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان برای آزادی قدس فریاد بر می‌آورند. غافل از آنکه از حقایق تاریخی در مورد سرزمین اسرائیل آگاه باشند.
راهپیمایی-روز-قدس-رانکوه3
واقعیت این است که جنگ اعراب با اسرائیل جنگ خاک نیست، بلکه جنگ مذهب است. اعراب مشکل خاک ندارند. آنها حدود ٢٢کشور با حدود سیزه میلیون و پانصد هزار کیلومتر مربع خاک در اختیار دارند. در حالیکه کشور اسرائیل فقط حدود بیست هزار کیلومتر مساحت دارد. یعنی این آمار نشان می‌دهد که اسرائیل یکی از کوچکترین کشورهای جهان محسوب می‌شود.
سرزمین اسرائیل به یهودیان تعلق دارد و این موضوع از نظر تاریخی هم قابل دفاع است. این موضوع حتی توسط قرآن و پیامبر مسلمانان نیز پذیرفته شده بود. به همین دلیل است که با سرزنش یهودیان از پیامبر اسلام قبله از أورشلیم به مکه تغییر یافت. پیامبر اسلام با تغییر قبله در واقع مرز جهان اسلام با یهودیت را تعیین کرد. اگر مسلمانان امروز به این مرز بندی پایبند بودند جهان و منطقه در صلح می‌بود. اما متأسفانه افرادی با تحریف حقایق تاریخی مسیر صلح را مسدود نمودند.
برای عده‌ای تصرف اورشلیم یعنی تصرف تاریخ پیامبران و تسلط بر سر چشمه‌ی مذهب توحیدی می‌باشد. قرآن از حق مالکیت یهودیان بر سرزمین اسرائیل دفاع می‌کند. به همین دلیل است که مرتضی مطهری سعی می‌کرد یهودیان را نژادی متفاوت از قوم بنی اسرائیل معرفی کند. او به خوبی می‌دانست که اگر ریشه یهودیان را به رسمیت بشناسد نمی‌تواند علیه خروج آنان از سرزمین مادری فریاد بر آورد. به همین دلیل او به روشی ناجوانمردانه متوسل شد و ریشه‌ی یهودیان را زیر سؤال برد.
برای یک یهودی اسرائیل سرزمین مقدسی است که خدا به او امانت داده و أورشلیم قبله او محسوب می‌شود. تصور کنید که مکه توسط مسیحیان فتح شود و مسیحیان در آن ١٠٠٠سال حکومت کنند.قطعاً مسلمانان و به‌طور ویژه اعراب برای باز پسگیری مکه اعلام جهاد خواهند کرد و اگر ده هزار سال هم طول بکشد جنگ خواهند کرد. این واقعیت امروز بر کسی مخفی نیست. یهودیان هم حق دارند برای قبله خود غیور باشند و از آن دفاع کنند. در فقه اسلامی یک غیر مسلمان حق ورود به مکانهای مقدس مسلمین را ندارد چه برسد به اینکه بخواهد در مکانهای مقدس اسلامی ادعای حکومت را داشته باشد. برای یک یهودی هم که به اورشلیم اعتقاد دارد، این شهر مقدس است و نمی‌تواند توسط مسلمانان اداره و مدیریت شود. اعراب فلسطینی حق شهروندی و زندگی در اسرائیل را دارند اما به خاطر ویژگی مذهبی اسرائیل نمی‌توانند مدعی حکومت و ریاست باشند.
برایم جالب است روشن فکران دینی هم با اینکه از حقایق تاریخی به خوبی اطلاع دارند اما باز هم از تفسیر زهر آلود روح الله خمینی که جهان را مشوش ساخته پیروی می‌کنند. به نظر می‌رسد که این تخم کینه و دروغ در جان عده‌ای عمیقاً رخنه کرده است.
باید قبول کرد که روز قدس حرکتی برخلاف سنت پیامبر اسلام است که ١۴٠٠سال پیش با تغییر قبله پرونده عداوت بین اعراب و مسلمین را بست،می‌باشد. پیامبر اسلام اورشلیم را برای یهودیان باقی گذاشت و نگاه جهان اسلام را معطوف مکه نمود. حتی در فقه شیعه امام زمان با ٣١٣یار خود در مکه ظهور خواهند کرد نه در اورشلیم. او بدون حضور مسیح وارد شهر اورشلیم نخواهد شد. این تفسیر نشان می‌دهد که حتی در فقه شیعه هم قبل از آمدن روح‌الله خمینی و افرادی مثل یاسر عرفات دیدگاه غالب به حق یهودیان برای اورشلیم پایبند بودند.

برای یک مسیحی نیز اورشلیم شهر پادشاهی موعود است. پس نمی‌تواند توسط یک مسلمان اداره شود. همانطور که مکه نیز نمی‌تواند توسط یک غیر مسلمان اداره شود.
منطقی نیست به خاطر بیست هزار و هفت‌صد کیلومتر مربع خاک اسرائیل جهان در خاک و خون باشد. باید جهان اعراب به سیزده میلیون پانصد هزار مترمربع خود قانع باشد و حق اسرائیل نیز به رسمیت شناخته شود. بهتر است جمهوری اسلامی نیز به فکر مظلومان کشور خود باشد چون بقول معروف چراغی که به خانه روا است به مسجد حرام است.قطعاً رویای تصرف قدس برای جمهوری اسلامی می‌تواند به بزرگترین کابوس تبدیل شود. در روزی که سپاه به اورشلیم نزدیک شود؛ جمهوری اسلامی سقوط خواهد کرد. پس بهتر است جمهوری اسلامی دست از ماجراجویی بکشد. واکنش حماس در حوادث سوریه باید یک درس بزرگ برای هر ایرانی باشد.

منابع
١-سوره مائده آیه ٢٣و٢۴
٢-طبری، تاریخ طبری بیروت، دار الکتب الاسلامیه چاپ اول، جلد ٢، ص ۴١۵ و ابن اثیر الکامل، بیروت، دار صادر، ج ٢، ص١١۵.
٣-سوره اعراف آیه١٣٧
۴-اسراء آیه

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com