روز ششم دی‌ماه، خبر دیگری در مورد فیس بوک آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این خبر را یک بار مرور می‌کنیم.

 به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی اخوان به‌آبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در ایران گفته که اطلاعیه‌ای از دفتر آیت ‌لله خامنه‌ای مبنی بر تائید حضور او در فیس‌بوک ندیده است. این مقام دولتی همچنین عضویت در شبکه‌های اجتماعی را جرم ندانسته، اما”دور زدن سامانه فیلترینگ” برای دسترسی به این شبکه ها را جرم محسوب کرده است.

دبیر شورای فضای مجازی ایران در پاسخ به اینکه ممکن است با اعمال سیاست‌های حداقلی در زمینه فیلترینگ شاهد عضویت آزاد در شبکه‌ای اجتماعی مانند فیس بوک باشیم، گفته: “شاید بتوان این مشکل را حل کرد.”

پیشتر مقام های ایرانی شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توییتر را ابزارهای “جنگ نرم” و “براندازی مخملی” توصیف کرده بودند، اما سخنان امروز مهدی اخوان به گونه دیگری بود و از “فعالیت مفید زیادی” در این شبکه‌ها سخن به میان آورد. او گفت: ” در شبکه‌های اجتماعی فعالیت‌های مفید زیادی اتفاق می‌افتد که قسمتی از جامعه مجبور می‌شوند از روش‌های دور زدن فیلترینگ برای دریافت این خدمات استفاده کنند.” این مقام دولتی اگرچه دور زدن فیلترینگ را جرم دانسته است، اما احتمال می‌دهد مشکل فیلترینگ هم قابل حل باشد.

 دو هفته بعد

  دو هفته از ایجاد صفحه خامنه‌ای در فیس بوک می‌گذرد. تاکنون نزدیک به ۲۳ هزار نفر به این صفحه پیوسته‌اند، یا این صفحه را لایک زده‌اند. اگرچه سرعت افزایش پیوستن کاربران فیس بوک به صفحه خامنه‌ای در روزهای نخست بسیار بالا بود، اما در چند روز اخیر این روند به شدت کاهش یافته است. به همین دلیل به نظر می‌رسد ” توضیح در مورد عضویت دفتر رهبری درفیس‌بوک” در خبرگزاری مهر دست کم می‌تواند دو دلیل داشته باشد:

۱- نشان دادن انعطاف مقامات دولتی ایران نسبت به شبکه‌های اجتماعی، به ویژه پس از پیوستن دفتر آیت‌الله خامنه ای به فیس بوک.

 ۲- مطرح کردن مجدد فیس‌بوک خامنه‌ای و دوباره قرار دادن آن در کانون توجه رسانه‌ها به منظور پیوستن افراد بیشتر به این صفحه. پیوستن افراد بیشتر به ویژه برای آقای خامنه‌ای پس از آن اهمیت پیدا کرده که ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به حضور آقای خامنه‌ای در فیس بوک گفته بود که به صفحه او مراجعه خواهد کرد و می‌خواهد بداند که در این صفحه چه چیزهایی منتشر شده است. به گزارش بی‌بی‌سی خانم نولاند به شوخی گفته بود که کنجکاو است بداند که آقای خامنه‌ای چقدر” لایک” دریافت می‌کند.

 چرا فیس بوک؟

 به گفته کارشناسان یکی از دلایل پیوستن رهبر جمهوری اسلامی به شبکه‌های اجتماعی تمایل او در به‌روز شدن است. با این توجه که در گذشته  نیز سعی کرده از دیگر آیت‌الله‌ها متفاوت باشد و به نوعی وجه مدرنی از خود نشان دهد؛ به موسیقی، شعر و رمان سر بزند و نحوه گفتارش را به شکل امروزی تغییر دهد. و اینکه خامنه‌ای در این دوره نمی‌خواهد از خیل شخصیت‌های سیاسی برجسته جهان که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، جا بماند. شاید هم پیوستن به فیس بوک و حضور در دنیای مجازی جزو علاق شخصی آیت الله خامنه ای باشد.

اگر حضور در فیس بوک جزو علایق شخصی آقای خامنه ای باشد، این سوالات پیش می‌آید: آیا رهبران سیاسی کشورهای مختلف نیز چنین علایقی دارند یا داشته‌اند؟ زندگی نامه آنان دربرگیرنده چه نکات قابل توجهی است؟ معمولا در نظام‌هایی که دیکتاتوری خوانده می شوند، رهبران آن پس از مرگ علایق شخصیشان آشکار خواهد شد. حال اگر راه دوری نرفت و به همین دنیای مجازی -که مورد علاقه آقای خامنه‌ای است- سری زد و علایق شخصی و زندگی نامه افرادی مانند موسولینی، هیتلر، قذافی، صدام… جستجو کرد، نتایجی می‌توان به دست آورد؛ موسولینی به سینما، هتیلر به نقاشی، صدام به تصویر آدم فضایی‌ها و قذافی به کلکسیون عکس علاقمند بودند.

اغلب در بین علایق افرادی که دیکتاتور خوانده می‌شوند، نقاط مشترکی دیده می‌شود. مثلا هیتلر تقریبا هر شب در سالن شخصی‌اش فیلم می‌دید، بیشتر آنها فیلم‌هایی بودند که پخش آنها در آلمان ممنوع شده بود. وی بسیار به کمدین‌ها علاقه داشت، از این بین چندین خواننده یهودی نیز وجود داشتند که مورد علاقه  او بودند. پس از اینکه صدای آنها را می‌شنید، اینطور اظهار می‌کرد “خیلی بد است که او از نژاد آریایی نیست.”

احتمالا آقای خامنه‌ای هر شب به فیس بوک که تاکنون بطور رسمی در ایران ممنوع است، سر بزند. اما وقتی با کاهش استقبال کاربران روبرو می‌شود، شاید بگوید: خیلی بد است بقیه جزو صفحه امت مسلمان نیستند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com