معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با انتشار یادداشتی نسبت به حادثه قتل یک دختر خویی توسط پدرش ابراز تاسف کرد و گفت: قتل های ناموسی بدترین افراطی‌ترین شکل خشونت علیه زنان در خانواده است. چند روزی از قتل دختر جوان به دست پدرش در شهر خوی می‌گذرد. فرماندار خوی در تشریح جزئیات این جنایت به اعتراف متهم اشاره کرده که به استناد شایعاتی که از مسائل اخلاقی دخترش به گوشش رسیده به خودش اجازه داده با محاکمه، صدور حکم و اجرای آن در ملاعام با شلیک دو گلوله آبروداری کند و به دلیل ممانعت از رسیدن نیروهای امدادی به محل حادثه دختر جوانش در دم جان می‌سپارد. در واکنش به این ماجرا معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمار دقیق و مستندی از قتل های ناموسی در دسترس نیست، گفت: براساس گزارش سازمان ملل هر ساله بیش از ۵۰۰۰ زن در اقصی نقاط جهان به دلایل ناموسی به دست پدر، شوهر، برادر یا فامیل‌های ذکور خود به قتل می‌رسند. او اظهار کرد: پاکستان، افغانستان، ایران، ترکیه، بنگلادش، عراق، یمن، اردن و لبنان از جمله کشورهایی هستند که بیشترین آمار قتل‌های ناموسی در جهان به نام آن‌ها ثبت شده است. او خاطرنشان کرد: ریشه این جنایات که بد‌ترین و افراطی‌ترین شکل خشونت علیه زنان در خانواده است که در دفاع از شرف و ناموس مردان خانواده به وقوع می‌پیوندد و ماموریت مردان و پسران خانواده در کنترل و محدود کردن زنان و دختران فامیل محسوب می‌شود، به فرهنگ، مناسبات و قوانین مردسالارانه و قبیله‌ای جوامع برمی گردد.

مجوزهای قانون به قتل های ناموسی

او با اشاره به سخن کاستلز که پدرسالاری را کنترل بی‌قید و شرط مردان بر زنان و فرزندان می داند، افزود: دلایلی از جمله زیر بار ازدواج ناخواسته نرفتن تا رابطه جنسی خارج از ازدواج را می‌توان برای توجیه این قتل‌ها و طبیعی جلوه دادن و رسمیت بخشیدن به آن ردیف کرد. او گفت: قتل ناموسی عمدتا هم با بردن انگشت اتهام به سمت زنان و دختران، (و امروز به سمت شبکه‌های اجتماعی) مورد تایید و تشویق جامعه قرار می‌گیرد و قانون هم مجوزهای لازم را برای ارتکاب آن در اختیار قرار می‌دهد. او عنوان کرد: به رغم روند تضعیف ساختارهای پدرسالارانه در نیم قرن اخیر به نظر می‌رسد هنوز در سطوح مختلف به موازات هم تلاش می‌شود تا قدرت این ساختار‌ها حفظ شود.

مکالمات روزانه در خانواده‌ها به ۱۷ دقیقه

او صرف نظر از تاثیر خلأها و تجویزهای قانونی و عدم بازدارندگی آن در ارتکاب اینگونه اعمال گفت: سوالی که این روز‌ها می‌تواند ذهن‌ها را به خود مشغول کند آن است، امروزه والدین تا چه اندازه از مهارت برقراری ارتباط سازنده و موثر با فرزندان خود برخوردار هستند؟ او ضمن اشاره به اینکه مدت مکالمات و ارتباطات کلامی اعضای خانواده از متوسط دو ساعت به ۱۷دقیقه در روز رسیده است، گفت: این سوال به طور جدی در مورد مهارت های ارتباطی پدران و مادران و مناسبات فیمابین آنها و نیز بین سایر افراد جامعه در رفتار و تعامل صحیح و اصولی و میزان تاب آوری و…. به ویژه در خانواده‌های دو فضایی کنونی (فضای واقعی و مجازی) مطرح است. او ادامه داد: تا چه اندازه توانسته‌ایم از این ظرفیت برای ارتقای این مهارت‌ها بهره برده و تهدیدات آن را به فرصت تبدیل کرده و گسست نسلی را به حداقل برسانیم؟

با گفت‌و‌گو از آسیب‌ها جلوگیری کنیم

او ضمن اشاره به یادداشت قبلی که به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر بود گفت: به شعار امسال سازمان ملل در گوش سپردن به کودکان و جوانان به عنوان گام نخست در رشد ایمن و سالم آنان توجه کنیم. او با اشاره به اینکه هنر خوب گوش دادن از آسیب‌ها جلوگیری می کند، عنوان کرد: با اهمیت هنر خوب گوش کردن و مهارت گفت‌و‌گو و تاثیر آن بر پیشگیری و بازدارندگی از بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری کنیم. او با بیان اینکه این نوع حوادث تلنگری بر وجدان‌های خفته است، اظهار کرد: این حوادث جانخراش که‌ گاه‌گداری در گوشه و کنار مملکت اتفاق می‌افتد، تلنگری است بر وجدان خفته همه کسانی که مسئولیت خود را در این باب به باد فراموشی سپرده‌اند. به گزارش ایلنا،‌ او در پایان با بیان اینکه ای کاش این بار تمام واکنش‌ها به این خلاصه نشود، گفت: اینک که دختر جوان شهرمان به خون خفته است ماییم و یک ابراز تاسف برای پدری جنایتکار و تسلیت به مادری که به یکباره تمام هستی خود را از دست داده است و سر تکان دادن برای دختری که مظلوم بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com