این‌بار خواندن یک خطابه‌ از جان راسکین، نویسنده و منتقد مشهور انگلیسی،‌ را پیشنهاد می‌کنیم با نام «از باغ‌های ملکه‌ها» که ۱۵۰ سال پیش نوشته شده است. خطابه راسکین، بیانیه‌ای است فصیح در باب کمال مطلوب زنانگی در دوره ویکتوریا. ایا به نظر شما دوران چنین تناقض‌گویی‌هایی در زمینه نقش و طبیعت زنان به سر آمده است؟
چکیده:
جان راسکین (۱۸۹۲ تا ۱۹۰۰) متفکر اجتماعی، منتقد هنری، و نقاش آبرنگِ صاحب‌نام انگلیسی بود. راسکین نویسنده‌ای پرکار بود و در طول زندگی خود درباره موضوعات مختلف، از زمین‌شناسی گرفته تا معماری و ادبیات و تعلیم و تربیت، نوشت. قطعه حاضر برگرفته از خطابه راسکین است با عنوان «از باغ‌های ملکه‌ها»، یکی از سه خطابه کتابِ کنجد و سوسن‌ها۱ که در ۱۸۶۵ منتشر شد.
این خطابه‌ها از یک سو بیانیه‌ای فصیح درباره کمال مطلوب محافظه‌کارانه زنانگی در دوره ویکتوریاست، و از سوی دیگر زنان را تشویق می‌کند که «فعالیت‌های پیش‌پاافتاده زنانه» را کنار بگذارند تا راهنمای اخلاقی بهتری برای جامعه باشند. راسکین، که آموزش دختران را ضروری می‌داند، در عین حال امیدوار است که این آموزش آنان را به «فرمانبرداریِ واقعی در مقام همسر» رهنمون شود. البته در این متن تناقض‌ها و ابهاماتی در زمینه نقش و طبیعت زنان وجود دارد. برای مثال، با اینکه راسکین منکر برتری یک جنس بر جنس دیگر است، توصیف‌هایش از مرد به عنوان انجام‌دهنده و زن به عنوان کسی که نیاز به حمایت دارد تصویر مطلوب زن را به عنوان فردی فرمانبردار و مطیع تقویت می‌کند.
باید توجه داشت که رساله «از باغ‌های ملکه‌ها» را باید همراه با رساله دیگر کتاب کنجد و سوسن‌ها با عنوان «از گنجینه‌های پادشاه» خواند که راسکین در آن مردانگی دوره ویکتوریا را مورد انتقاد قرار می‌دهد. نقد راسکین برکمال مطلوب‌های مردانه جوانمردی، توانایی نظامی، و طلب ثروت و مقام در رساله «از گنجینه‌های پادشاه» با دفاع او از ارزش‌های زنانه سنتیِ خدمت و ازخودگذشتگی در رساله «از باغ‌های ملکه‌ها» هم‌خوانی دارد. با وجود اظهارات متناقض راسکین، مخالفت او با مطالبات استقلال زنان حاکی از جوهر محافظه‌کارانه بحث‌های او در کنجد و سوسن‌هاست.
مطلب کامل را روی وبگاه زن‌گار مطالعه کنید.
http://zannegaar.net/content/421

John-Ruskin

از باغ‌های ملکه‌ها – جان راسکین
http://zannegaar.net/content/421

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com