خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از منابع نزدیک به خانواده‌های میرحسین موسوی و مهدی کروبی، جزییات جدیدی از شرایط این دو رهبر زندانی جنبش سبز را منتشر کرده است.

گزارش رویترز که روز جمعه (۲۴ خرداد-۱۴ جون) و هم‌زمان با انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی در ایران انتشار یافت، از بی‌هوشی چندساعته میرحسین موسوی، شکسته شدن یکی از پنجره‌ها توسط مشت موسوی در پی مشکلات تنفسی خانم رهنورد و عدم دسترسی کروبی به هوای آزاد خبر داده است.

بر اساس این گزارش، میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد و همچنین مهدی کروبی در تنهایی بی‌حد و مرزی به سر می‌برند، از هرگونه ارتباطی با دنیای بیرون محرومند و تمامی فعالیت‌های‌شان توسط نیروهای امنیتی کنترل می‌شود.

رهبران جنبش سبز از بهمن ماه سال ۱۳۸۹ و پس از اعلام فراخوانی برای حضور مردم در خیابان در حمایت از جنبش‌های اعتراضی در مصر و تونس، موسوم به بهار عربی، در بازداشت خانگی قرار گرفتند.

به نوشته رویترز، موسوی ۷۱ ساله، به همراه همسرش زهرا رهنورد ۶۷ ساله در خانه شخصی‌شان در خیابان پاستور و در نزدیکی محل اقامت رهبر جمهوری اسلامی، در یک «زندان واقعی» اقامت دارند.

این گزارش ضمن با اشاره به نصب دوربین‌های متعدد، تاکید می‌کند که حتی «حریم زناشویی آن‌ها نیز رعایت نمی‌شود» و می‌افزاید: «دو تا از در‌ها جوش داده شده‌اند و در سوم تمام وقت تحت نظارت ماموران است. در اطراف خانه دوربین و نورافکن و دستگاه‌های نظارتی نصب شده و به گفته دختران آنان، تمام دستگیره‌ها از در‌ها جدا شده تا هیچ امکان خروجی از داخل نباشد.»

رویترز به نقل از منابع نزدیک به مهندس موسوی می‌نویسد که در دو ماهه اول حصر، ماموران محافظ در طبقه پایین خانه موسوی ساکن بوده‌اند و این دو نفر، هیچ کتاب، روزنامه یا وسیله نوشتن در اختیار نداشته‌اند، تمام پنجره‌ها جوش داده شده بود و هر دو نفر در اتاقی در طبقه بالای خانه زندانی بودند.

این منبع نزدیک به خانواده موسوی که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت که زهرا رهنورد در‌‌ همان ماه اول دچار مشکلات تنفسی شدیدی شد که ماموران، توجهی به شکایت او نکردند، تا زمانی که موسوی یکی از پنجره‌ها را با مشت خود شکست و از آن پس اجازه دادند که گاهی یکی از پنجره‌ها باز شود تا هوای تازه به داخل بیاید.

موسوی و رهنورد طی این مدت با کاهش وزن شدید و تشدید بیماری‌های پیشین مواجه بوده‌اند به گونه‌ای که رهنورد ۱۷ کیلو و موسوی ۱۲ کیلو کاهش وزن داشته‌اند. خانم رهنورد از ورم مفاصل رنج می‌برد و موسوی نیز شهریور ماه سال گذشته (آگوست ۲۰۱۲) به علت مسدود شدن عروق قلب مدتی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد.

این منبع آگاه به رویترز می‌گوید که یک بار میرحسین موسوی در اثر «گرفتگی عروق قلبی» به مدت دو ساعت هوشیاری خود را از دست می‌دهد و «در گوشه‌ای می‌افتد»، اما هیچ‌کس به درخواست‌های رهنورد برای کمک جوابی نمی‌دهد. خانواده موسوی درخواست کرده که پرونده پزشکی آنان را بگیرد اما ماموران امنیتی با این درخواست مخالفت کردند.

رویترز ضمن اشاره به محدودیت‌های شدید امنیتی در معدود ملاقات‌های انجام شده با این دو رهبر جنبش سبز می‌نویسد: «اجازه دارند فقط در مورد مسائل خانوادگی و با صدای بلند صحبت کنند. اگر آهسته صحبت کنند، ماموران حفاظتی مستقیما گوش‌زد می‌کنند. موسوی و رهنورد دائما با نیروهای حفاظتی بحث و جدل می‌کنند و می‌گویند همین‌طوری روز‌های‌شان را شب می‌کنند.»

به نوشته این گزارش، موسوی و رهنورد که قبلا سحرخیز بوده‌اند حالا دیر به خواب می‌روند و صبح‌ها هم دیر بیدار می‌شوند و روزهای خود را اغلب به خواندن قرآن و نماز و عبادت می‌گذرانند. گاهی وسایل نقاشی در اختیارشان قرار می‌گیرد و با هم نقاشی می‌کنند. این زوج گاهی اجازه دارند در باغچه و حیاط دوری بزنند و هوایی بخورند.

رویترز درباره مهدی کروبی نیز می‌نویسد که وی در نخستین ماه‌های حصر، در خانه خود در شمال شهر تهران محصور بود اما بعدا به یک خانه سه طبقه، متعلق به وزارت اطلاعات منتقل شد. کروبی ۷۵ ساله در یک طبقه مستقر است و نیروهای امنیتی در دو طبقه دیگر حضور دارند.

محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی که ساکن بریتانیا است، از «روحیه خوب» و «سلامت جسمی» پدرش خبر داده می‌گوید که «او هیچ دسترسی به هوای آزاد ندارد. هم اکنون به تلویزیون رسمی ایران و سه روزنامه دولتی دسترسی دارد. درخواست او برای دریافت روزنامه‌های بیشتر رد شده است».

به گفته‌ی محمدتقی کروبی به جز برادر بزرگ‌ترش که آخرین بار در نوروز با پدرشان دیدار کرده، سایر اعضای خانواده اخیرا اجازه یافته‌اند که هر هفته با حضور ماموران امنیتی دیدارهای ۲-۳ ساعته‌ای با مهدی کروبی داشته باشند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com