اسماعیل بخشی، فعال کارگری که گزارش‌هایی مبنی بر شکنجه او در دوره بازداشت منتشر شده بود، با تشریح شرایط بازداشت خود از شنود مکالمات خود با خانواده‌اش خبر داده و خواستار پاسخگویی علنی وزیر اطلاعات در یک مناظره تلویزیونی شده است.

بخشی، که از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه است، در جریان اعتراض‌های آبان ماه کارگران این شرکت در ۲۷ آبان ماه بازداشت شد و نزدیک به یک ماه در بازداشت وزارت اطلاعات بود.

در دوره بازداشت بخشی گزارش‌هایی مبنی بر «فشارهای شدید جسمی و روحی» به این فعال کارگری منتشر و خبر داده شد که او مورد ضرب و شتم قرار گرفته و شکنجه شده است.

اخبار مربوط به شکنجه این فعال کارگری توسط بعضی از مقامات قضایی تکذیب و حتی زمانی که بخشی در زندان بود، جعفری چگنی رئیس دادگستری شوش مدعی شد که: “این فرد در حال حاضر در کارخانه نیشکر هفت تپه بدون هیچ مشکل جسمانی که ناشی از دوران بازداشت باشد، مشغول به کار است.”

استاندار خوزستان نیز اعمال هرگونه شکنجه بر روی بخشی را تکذیب کرده و گفته بود: “نامبرده به هیچ وجه شکنجه یا ضرب و جرح نشده و برای تکمیل تحقیقات و بررسی ها در اختیار دستگاههای مربوطه است.”

برای همین نیز امروز اسماعیل بخشی چندی پس از آزادی بالاخره در یک نامه شکنجه های رفته بر خود و همچنین سپیده قلیان فعال مدنی که همراه وی بازداشت شده بود را تشریح کرده است.

بخشی در این گزارش گفته است که «شکنجه‌گران» خود را «سرباز گمنام امام زمان» می‌نامیدند، «به بنده و خانم قلیان انواع و اقسام فحش‌های رکیک جنسی می‌دادند و ایشان را هم کتک می‌زدند» اما برای او «از شکنجه جسمی بدتر، شکنجه‌های روانی بود».

او گفته است که به این دلیل «تا ۷۲ ساعت در سلولم از جایم نمی‌توانستم تکان بخورم و آنقدر زده بودند که حتی از تاب درد خوابیدن هم برایم زجز آور بود».

او اضافه کرده که اکنون نیز با گذشت چندین هفته از زمان بازداشت، «در دنده‌های شکسته، کلیه‌ها، گوش چپ و بیضه‌هایش احساس درد می‌کند».

این نخستین بار نیست که در زندان های جمهوری اسلامی بر روی زندانیان شکنجه صورت می گیرد. افکار عمومی هنوز فراموش نکرده‌اند که ستار بهشتی از شدت ضرب و شتم در بازداشتگاه پلیس فتا در گذشت.

بسیاری از زندانیان ۸۸ خاطره های بسیاری از ضرب و شتم های داخل زندان دارند، چه آنها که دست سپاه بوده و چه آنها که توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده بودند، بارها در نامه‌های متعدد خطاب به سران نظام و از جمله آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، شرح شکنجه های رفته بر خود را دادند.

اما هیچ گاه پاسخ مناسبی نه از رهبر جمهوری اسلامی شنیدند و نه از مقامات قضایی و امنیتی، یا تکذیب بود و یا بی توجهی و چون امروز بازهم دروغگویی مسوولان مربوطه بود که در اخبار رسمی منتشر می شد.

آیت الله خامنه ای روزگاری به یک هم سلولی خود در زمان شاه گفته بود که در حکومت اسلامی قرار است همه در کنار هم به خوبی و خوشی زندگی کنند، کسی نه به خاطر اعتقادش و نه به خاطر فعالیت سیاسی و اجتماعی اش به زندان نخواهد رفت، همه برابر و برادرند، اما چهل و اندی سال بعد در حکومتی که خود او رهبرش است، نه فقط دگراندیشان مخالفان سیاسی که حتی کارگران و معلمان نیز به زندان می روند و حتی شکنجه می شوند.

 

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com