ماموران امنیتی روز یک شنبه با حضور در تحریریه  روزنامه های بهار، شرق، آرمان، اعتماد و هفته نامه آسمان که همگی در تهران مستقر هستند جمعی از خبرنگاران شاغل به کار را دستگیر کردند.  براساس اخبار رسیده این ماموران به شکل همزمان وارد این ۵ روزنامه شدند و علاوه بر دستگیری روزنامه نگاران به تفتیش و فیلم برداری از تحریریه این نشریات نیز پرداخته اند.

بازداشت گسترده روز یک شنبه روزنامه نگاران درحالی اتفاق افتاده است که غلامحسین اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه کمتر از یک هفته پیش( ۲ بهمن ماه) در مصاحبه مطبوعاتی خود به اطلاعاتی که از سوی “منابع موتق” به او رسیده اشاره کرد و گفت که بر اساس این اطلاعات، «متأسفانه عده‌ای از روزنامه‌نگاران امروز جدای آنکه در روزنامه‌های کشور قلم می‌زنند دستشان در دست غربی‌ها و ضد انقلاب است.» اوهمچنین با دادن پیش خبر نسبت به دستگیری برخی روزنامه نگاران به خبرنگاران گفت: «حال فردا اگر هرکدام از این افراد به دلیل یک اقدام مجرمانه دستگیر شوند داد و فریاد خود شما نیز بلند می‌شود غافل از آنکه آن فرد بلندگو و تریبون دشمن بوده است.» این درحالی است که تا کنون نسبت به اینکه عنوان مجرمانه ای که خبرنگاران یاد شده به واسطه آن دستگیر شده اند اعلام نشده است.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران در خبری با تایید بازداشت روزنامه نگاران، آنها را “نزدیک به جریان فتنه” خوانده است و علت بازداشت را “همکاری با رسانه های فارسی زبان ضد انقلاب ” دانسته است. این خبرگزاری تعداد بازداشت شدگان را ۱۱ نفر عنوان کرده است.

اسامی روزنامه نگاران بازداشت شده که در بخش های سیاسی، اجتماعی و هنر و ادبیات روزنامه های مذکور کار می کردند به این عبارت است: پوریا عالمی، پژمان موسوی( روزنامه‌ شرق) امیلی امرایی ( روزنامه بهار) اکبر منتجبی ( هفته‌نامه‌ آسمان) ، ساسان آقایی، جواد دلیری و نسرین تخیری ( روزنامه‌ اعتماد )، مطهره شفیعی و نرگس جودکی ( روزنامه‌ آرمان)

علاوه بر این روز شنبه ۷ بهمن ماه ماموران امنیتی سلیمان محمدی، دبیر سرویس حوادث روزنامه بهار و میلاد فدایی اصل، دبیر سیاسی خبرگزاری کار ایران (ایلنا) را در خیابان بازداشت و به زندان اوین منتقل کرده اند. خبرگزاری مهر نیز روز یک شنبه ساعتی پس از بازداشت خبرنگاران با تایید این خبر نوشته است که دستگیری آنها “حکایت از همکاری برخی از این افراد با رسانه های فارسی زبان ضد انقلاب دارد.” این خبرگزاری با اشاره به اینکه همگی این روزنامه نگاران با حکم قضایی دستگیر شده اند اعلام کرده است که دادستانی انقلاب به زودی اطلاعیه ای در این زمینه صادر خواهد کرد.

خبرهای دیگری نیز که هنوز به تایید رسمی نرسیده اند حکایت از صدور حکم بازداشت تعداد دیگری از روزنامه نگاران را می دهد، روزنامه نگارانی که امروز غروب در تحریریه روزنامه ها نبوده اند تا بازداشت شوند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com