بادرماینهوف

از بادر ماینهوف بعنوان سهمگین ترین سازمان شبه نظامی در اروپا یاد می شود که مخالفانش آن را تروریستی می خوانند. بادر ماینهوف دهه ها پیش ناپدید شد. در حالا حاضر اما به نظر می رسد که آن گروه فعال شده و در حال بازگشت است. کارل مارکس  گفته بود که تاریخ خود را تکرار می کند نخست به صورت تراژدی و پس از آن به صورت کمدی. شاید بتوان مصداق واقعی این جمله را در اخبار تازه ای یافت که مرتبط با آن سازمان چپگرای مسلح آلمانی منتشر شده و نشان می دهد اعضایش پس از سالها کنار گذاشتن اقدامات نظامی این بار پس از ۲۰ سال به صحنه بازگشته اند. ارنست ولکر اشتاوب ۶۱ساله، دانیلا کلته ۵۷ ساله و بورکهارت گاروگ ۴۷ ساله بخشی از فراکسیون ارتش سرخ المان بودند که با عنوان “بادر ماینهوف” شناخته می شدند و مسئولیت ۳۰ اقدام از جمله قتل سرمایه داران آلمانی را برعهده گرفتند. آنان هم چنین مسئول قتل افسران نظامی امریکایی نیز در طول اقدامات خود در دهه ۷۰ تا سال ۱۹۹۸ میلادی بودند زمانی که آن گروه منحل شد.

در آن روز ها و دوران اوج بادر ماینهوف مردم عادی احساس آسیب پذیری می کردند. هیچ کس نمی دانفراست اقدام بعدی اعضای آن گروه چه خواهد بود. آن زمان در سال ۱۹۷۷ میلادی، زنی از اعضای گروه راننده خودرویی را در کلن مجبور به توقف کرد و با درآوردن اسلحه خودکار او و محافظ “مارتین اشلایر” صنعتگر را به قتل رساند و خود او را نیز به گروگان گرفت. یک ماه پس از آن حادثه جنازه اشلایر در صندوق عقب خودرویش پیدا شد.rafstar

بادر ماینهوف به عنوان یک جنبش اعتراضی انتقام جو پس از آن تشکیل شد که پلیس آلمان یک فعال سیاسی را در جریان تظاهراتی که علیه دیدار شاه وقت ایران از آن کشور برگزار شده بود در برلین به قتل رساند . آندریاس بادر یکی از بنیانگذاران گروه برای انتقام گیری به سبب قتل آن جوان توسط نیروهای پلیس بمبی را در فروشگاهی در فرانکفورت کار گذاشت . مغز متفکر این گروه گرفتار شد اما در جریان بازدید از یک کتابخانه محلی فرار کرد. این فرار با کمک اولریکه ماینهوف دوست نزدیک او و روزنامه نگار چپگرا و با برنامه ریزی میسر شد.  

پس از آن بود که بادر ماینهوف رهبری گروهی از هواداران شان را در اردن به عهده گرفتند جایی که آموزش جنگ چریکی و تامین تسلیحات از سوی اعضای سازمان ازادبخش فلسطین را برای شان امکان پذیر می ساخت. آنان سپس به آلمان بازگشتند و کارزاری از بمبگذاری و آدم ربایی را به راه انداختند و بودجه مالی را از طریق سرقت های سریع بدست می آوردند. بادر و ماینهوف هر دو دستگیر شدند و در زندان زندگی شان به پایان رسید با این حال، فراکسیون ارتش سرخ آلمان زنده ماند و از حمایت ۲۵ درصد از جوانان آلمانی در طول دهه ۷۰و ۸۰ میلادی بهره برد.

پس از آن در اخبار خبری از آن گروه نبود تا آن که اعضای فراکسیون ارتش سرخ آلمان خود پایان کارشان را اعلام کردند و در سال ۱۹۹۸ میلادی با انتشار بیانیه ای نوشتند:”ما در حال پایان دادن به این پروژه هستیم. گروه چریکی شهری در قالب فراکسیون ارتش سرخ آلمان اکنون به تاریخ پیوسته است. ما در بن بست هستیم و پایان کار گروه را اعلام می کنیم”.

پس از آن، چندین عضو از آن گروه دوره های زندان خود را گذراندند. هیچ شهروند آلمانی فکر این را نمی کرد که عضوی از آن گروه باقی مانده باشد تا این که پلیس آلمان اخیرا با انتشار عکس هایی اعلام کرد که  سه فرد از اعضای پیشین آن گروه بار دیگر به تلاش برای سرقت مسلحانه مبادرت ورزیده اند. مقام های پلیس در ایالت نیدرزاکسن آلمان اخیرا عکس هایی را منتشر کردند که گمان می رود متعلق به ارنست ولکر اشتاوب و بورکهارت گاروگ باشد و ظن آن می رود که در تلاش برای سرقت بوده اند. پلیس هم چنین، به دنبال دانیلا عضو سوم است هر چند اکثر عکس های آنان مربوط به سال ۱۹۹۸ میلادی است و این کار را برای یافتن شان سخت تر می کند.35eb91e93e3059e8aea3dd6c00106196

پلیس گفته که آنان به ظن دست داشتن در یک رشته اقدامات خشونت آمیز در تلاش برای سرقت یک ون مسلح امنیتی در سال گذشته تحت تعقیب هستند. گفته شده که نخستین تلاش آنان در ژوئن گذشته بوده است و و در ماه دسامبر نیز حادثه مشابهی روی داده است.

گفته شده که آنان  در نخستین اقدام خود در برمن با استفاده از یک ون فولکس واگن راه یک ون امنیتی  حامل تجهیزات نظامی و اسلحه را در پارکینگ یک سوپر مارکت در برمن مسدود کرده اند. آنان تیراندازی کرده اند اما به دلیل قدیمی بودن مهمات شان موفق به انجام موفقیت آمیز عملیات نشده بودند. پس از عدم موفقیت از صحنه فرار کردند. با این حال، گویا آن ها حواس شان نبوده که دی ان ای شان می تواند در غیاب اثر انگشت به ردگیری پلیس کمک کند و باعث شناسایی شان شود. 

  پلیس در بیانیه خود گفته که ارنست از ویژگی های بارزش عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است و بورکهارت نیز دارای بینی بزرگی و چهره ای تیز است. پلیس هم چنین جایزه ای ۲۰ هزار یورویی برای معرفی آنان اعلام کرده و هشدار داده که آن سه نفر مسلح هستند و نباید به آنان نزدیک شد.

پلیس گفته احتمالا این سه نفر برای تامین مخارج زندگی  دوران بازنشستگی حملات اخیرا را در محوطه فروشگاه ها انجام داده بودند. سخنگوی پلیس گفته که آنان به مدتی طولانی به طور مخفیانه زندگی کرده بودند آن هم با حمایت هواداران شان که اکنون مرده اند و آنان با مشکلات اقتصادی مواجه شده اند. اگر این سه عضو نگران درباره هزینه های دوران بازنشستگی بازداشت شوند احتمالا به حبس ابد محکوم خواهند شد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com