تارنمای فروهرها که توسط پرستو فروهر و سعید بشیرتاش راه‌اندازی شده است، آغاز به کار کرد.

Untitled-1
هدف از راه‌اندازی این تارنما، آنگونه که در توضیحات آن آمده است، « شناساندن تاریخ مبارزه‌ و راه سیاسی داریوش و پروانه فروهر از دریچه‌ی سندهای تاریخی است.» و « افزایش امکان دسترسی همگانی به این سندها و نیز گسترش این آرشیو » است.
بخش آخر دسته‌بندی تاریخی این تارنما به عنوان دوران چهارم از ۱۳۶۸ تا آذر ۱۳۷۷ را شامل می‌شود که به دوره پایانی زندگی فروهرها پرداخته است. داریوش و پروانه فروهر در جریان قتل‌های سیاسی دهه ۷۰ توسط ماموران وزارت اطلاعات در خانه شخصی خود با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیدند.
داریوش فروهر از بنیانگذاران حزب ملت ایران و وزیر کار دولت موقت بازرگان بعد از انقلاب ۵۷ بود. او پیش از انقلاب ۱۴ سال را در زندان سپری کرد و بعد از استعفای مهدی بازرگان از منتقدان جدی جمهوری اسلامی شد و در اوایل دهه ۶۰ به مدت پنج ماه به زندان افتاد.
پروانه اسکندری، همسر داریوش فروهر نیز از اعضای رهبری حزب ملت ایران و نخستین زنی بود که به عضویت شورای مرکزی جبهه ملی ایران درآمد. پروانه فروهر در سال ۱۳۵۸ تنها همسر یک وزیر دولت موقت ایران بود که حجاب نداشت.
اگر چه پس از قتل فروهرها و قتل‌های سیاسی دهه ۷۰ که منجر به حذف فیزیکی نویسندگان، فعالان سیاسی و دگراندیشان شد، تحت فشار افکار عمومی و رسانه‌ها دادگاهی برای عده‌ای تحت عنوان «عوامل خودسر وزارت اطلاعات» تشکیل شد، اما عاملان اصلی این قتل‌ها تاکنون محاکمه نشده‌اند.
پرستو فروهر از پدیدآورندگان این تارنما تاکنون چند کتاب را در رابطه با زندگی پدر و مادرش و نیز قتل‌های سیاسی دهه ۷۰ منتشر کرده است که از جمله آن می‌توان به کتاب‌های « سرزمینی که پدر و مادرم در آن به قتل رسیدند » به زبان آلمانی که به ماجرای قتل داریوش و پروانه فروهر پرداخته است و همچنین کتاب « بخوان به نام ایران » به زبان فارسی که روایت زندگی فروهرها را منعکس می‌کند، اشاره کرد.
از تارنمای فروهرها بازدید کنید
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com