در اینکه احتمال جنگ با ایران برای متوقف کردن برنامه هسته ای این کشور هر روز زیاد تر می شود شکی نیست اما در صورت بروز این جنگ چه مشکلاتی دامن گیر جهانیان خواهد شد؟ نحوه دفاع کشور ایران چگونه خواهد بود؟ و در نهایت چه مشکلاتی گریبان ملت ایران را خواهد گرفت؟ این ها سوالاتی است که با افشای اسناد خیلی محرمانه قصد دارم به آنها به عنوان یک ژورنالیست حقیقت یاب پاسخ بگویم. مسلما این حق مردم ایران است که در این مورد آگاهی کافی داشته باشند به خصوص گروهی که با اقدامات رهبران ایران مخالف بوده و همچون من، خود را نماینده ای از اپوزسیون ایران و یک جنبش سبزی قلمداد می کنند.
اگر حمله کننده به ایران را در ابتدا اسرائیل در نظر بگیریم در آینده ای نزدیک به ناچار بسیاری از کشورها هم به آن خواهند پیوست این محتمل ترین نوع جنگ علیه ایران خواهد بود.
برای پاسخ به سوال اول به گفته برخی از صاحب نظران مراجعه می کنیم. مارک فیتزپاتریک، مدیر برنامه منع گسترش و خلع سلاح در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک که در لندن مستقر است، مدعی است: “توانایی ایران برای ضدحمله مستقیم به اسرائیل محدود است.” تعداد موشک های بالستیک ایران که به اسرائیل می رسد محدود است. نیروی هوایی ایران نیز بسیار ضعیف تر از اسرائیل بوده و از آن چشم پوشی خواهد شد. از آنجایی که ایران تنها ۶ دستگاه حمل و نقل و پرتاب موشک های شهاب را در اختیار دارد و از طرفی هم سلاح هسته ای ندارد حملات موشکی ایران جنبه نمادین خواهد داشت تا یک حمله دقیق به مناطق نظامی اسرائیل. اینجاست که ایران کمک از متحدان خود خواهد گرفت و جنگ به فلسطین و لبنان توسط حزب الله و حماس خواهد کشید. از طرفی با توجه به وضعیت سوریه و تنها متحد تمام عیارش، ایران اسد نیز به احتمال قوی سوریه را وارد این جنگ خواهد کرد تا از بحران مشروعیت خود با جنگی خارجی بکاهد. ماتان ویلنای وزیر دفاع اسرائیل معتقد است که جنگ با ایران یک ماه طول می کشد و پانصد نفر از مردم اسرائیل به دلیل پرتاب موشک توسط ایران از بین میروند. این گونه اظهار نظرها بیشتر جنبه تبلیغی دارد و مسلما ایران سعی خواهد کرد که با فرسایشی کردن جنگ در سال های طولانی و حملات چریکی اسرائیلی ها را غافل گیر کند.

در این زمان به دلیل نقض گسترده حقوق بشر ، احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته ای در طول جنگ و احتمال تبدیل جنگ ایران به جنگ فرسایشی در کل منطقه و احتمال افزایش قیمت نفت و بستن تنگه هرمز توسط ایران به ناچار آمریکا و متحدانش نیز به جنگ افزوده می شوند.
آمریکا معتقد است که در صورت بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران پس از چند هفته توان این را دارد که آن را دوباره باز کند ولی مسلما قیمت نفت در این مدت بسیار بالا می رود و سعی آمریکا بیشتر در جلوگیری از بسته شدن این تنگه خواهد بود تا دوباره باز پس گیری آن.
اما مهمترین نگرانی های جامعه جهانی نحوه دفاع ایران در مقابل فشار های جهانی در اثر این حملات خواهد بود.براساس اسناد خیلی محرمانه ارتش ایران نحوه دفاع ایران فرسایشی، چریکی و انتحاری خواهد بود.
دنیل بایمن، کارشناس ضدتروریسم در موسسه بروکینگز در واشنگتن می گوید که علاوه بر این ها “نگرانی قابل توجهی وجود دارد مبنی بر اینکه در صورت حمله هوایی اسرائیل، ایران و گروه هایی مثل حزب الله لبنان ممکن است درگیر حمله های تروریستی شوند.”
او می افزاید: “ایران در موقعیت هایی، از چنین حمله هایی علیه دشمنانش استفاده کرده است، مخصوصا در مواردی که از راه های دیگر نتوانسته به آنها ضربه بزند.” به گفته او از هم اکنون یک نوع جنگ زیرزمینی در آستانه وقوع است.
آقای بایمن با اشاره به ترور دانشمندان هسته ای ایران توضیح می دهد که اسرائیل و ایران مدتی است که به هم حمله می کنند و اسرائیل با موفقیتی بیشتر، به شیوه ای هدفمندتر این کار را می کند.
او می گوید: “من مطمئن نیستم که اسرائیل در صورت حمله موشکی، این گونه حمله ها را افزایش دهد. ولی ایران ممکن است این کار را بکند.”
مشکل دیگر پس از حمله نظامی به ایران خروج ایران از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای است ایران پس از جنگ احتمالی، بازرسان آژانس را از کشور اخراج خواهد کرد و با سرعت بیشتر درصدد حصول سلاح هسته ای گام خواهد برداشت. این مشکل از آنجایی به وقوع می پیوندد که این حمله مسلما از لحاظ مقررات بین المللی غیرقانونی بوده و این بهانه خوبی برای سردمداران حکومت ایران برای خروج از پیمان های بین المللی خواهد بود.
اما در مورد پاسخ به آخرین سوال مشکلاتی که پس از جنگ گریبان ملت ایران را خواهد گرفت می تواند بسیار فجیع باشد. در مورد این بخش از بحث باید گفته شود که اهمیتی ندارد که این تلفات از طرف کدام نیرو ها به وجود خواهد آمد چرا که دو طرف جنگ دلایل قابل قبولی حداقل برای ملت خود برای ورود به جنگ خواهند داشت اما نکته مهم اینجاست که افراد  غیرنظامی بسیاری در این جنگ جان خود را از دست خواهند داد. مشکل اول احتمال حمله هوایی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران است با توجه به گزارش منتشر شده سال ۲۰۰۹ توسط مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک حمله به نیروگاه هایی مثل بوشهر می تواند صدها هزار کشته و هزاران فرد سرطانی به بار آورد. از طرف دیگر جنگ نظامی غیر هسته ای با توجه به تلفات جنگ در عراق و افغانستان و لیبی نیز می تواند از ۵۰ هزار نفر تلفات افزون گشته و بسیاری از خانواده های ایرانی را داغ دار کند. این قشر آسیب خورده ایران و روح شهادت طلبی اسلامی می توانند گروه های کوچک تروریستی را بی آفرینند و ما شاهد حضور مسلمانان طالبانی ایرانی در آینده نزدیک باشیم این اقدامات تروریستی در صورت ورود نظامیان کشورهای دیگر به خاک ایران بسیار افزایش خواهد یافت و سال ها طول خواهد کشید که کشوری آرام و با امنیت برای زیستن مردم ایران فراهم شود. از دیگر مشکلات جهانی این قضیه به سیل هجوم پناهندگان ایرانی به کشورهایی نظیر ترکیه و کشورهای اروپایی باید اشاره کرد که مسلما فجایع انسانی جدیدی را به بار خواهد آورد. در صورت ضعیف شدن کشور ایران جدا طلبان کرد و ترک در ایران فریاد جدایی خواهند داد و جنگ داخلی به خودی خود سال ها ایران را در خون خواهد کشید. بسیجیان نیز دست از کار نخواهند کشید و به شدت معترضین شهر ها به وضعیت کشور را سرکوب خواهند کرد. در آخر این اقدامات موجب نفاق بیشتر بین ملت ایران شده و ایران تهدید جدی تجزیه را در خود احساس خواهد کرد که مسلما از طرف کشور های همسایه نیز تجزیه طلبان مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
حال شاید بهتر بتوان تصمیم اوباما و غرب را در اتخاذ سیستم های دیپلماسی برای جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح اتمی درک کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com