kargaran

 

اتحاد کارگر: اعتراض زحمتکشان به هدفمند کردن یارانه ها/ اعتراض به غارت سازمان تامین اجتماعی/ اعتراض زحمتکشان به برآورده نشدن خواسته هایشان/ اعتراض کارگران به عدم امنیت شغلی/ اعتراض کارگران به طرح تحول سلامت…

چکیده گزارش‌های کارگری،هفته چهارم اردیبهشت ماه

خبرها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ای که گذشت؛

“…. سیاست‌های اقتصادی حاکمیت جمهوری اسلامی در دهه اخیر،‌ به رغم القاب مختلف همواره در راستای ‌تامین منافع کلان سرمایه داری تجاری و سرمایه داری دیوان سالار کشور تنظیم شده است و اساس آن بر  تشدید خصوصی سازی، تعدیل نیروی انسانی کار،‌کاهش مزد واقعی زحمتکشان (دستمزد دریافتی در مقایسه با رشد تورم) و یورش به حقوق و آزادی‌های کارگران و زحمتکشان میهن ما بنا شده است….”.

«نامهٔ‌مردم»، شمارهٔ ۹۹۹، ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵

اعتراض زحمتکشان به آزاد سازی اقتصادی

بیست و هشتم اردیبهشت ماه- یک جمعیت بزرگی قربانی این نظام اقتصادی شده‌اند، بیکارند و شغلشان را از دست دادند.اینها قربانیان نظام به اصطلاح خصوصی‌سازی و آزاد‌سازی اقتصادی هستند.

خواست بازنشستگان،افزایش مستمری

بیست و هشتم اردیبهشت ماه- مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی باید به گونه‌ای افزایش یابد که جوابگوی هزینه‌های زندگی آنان باشد از این رو صرف اینکه مسئولین سازمان تامین اجتماعی می‌گویند بودجه آن فراهم شده کافی نیست و باید میزان دقیق این افزایش را اعلام کنند.

اعتراض کارگران بیکار شده فولاد زاگرس

بیست و هشتم اردیبهشت ماه- دو کارگر بیکار شده فولاد زاگرس که در هفته‌های گذشته چند بار جهت پیگیری بیمه بیکاری به تهران آمده اند, به نشانه اعتراض مقابل وزارت کار و با حمل پلاکارد تجمع کرده و خواهان روشن شدن وضعیت‌شان شدند.

اعتراض کارگران کارخانه «الگانت»

بیست و هشتم اردیبهشت ماه- حدود ۱۷۰ کارگر شاغل در کارخانه «الگانت» در استان سمنان دست کم بابت سه ماه مزد معوقه طلب کارند. همچنین هنوز عیدی و پاداش سال ۹۴و۹۳به کارگران پرداخت نشده است. ضمن مخالفت با اخراج‌ها ،خواست کارگران تضمین امنیت شغلی‌ و پرداخت هرچه سریعتر معوقات مزدی آنان است.

اعتراض کارگران پیمانکاری فازهای ۲۰ و ۲۱ عسلویه

بیست و هشتم اردیبهشت ماه- علیرغم گذشت دو ماه از سال جدید، دستمزد اسفندماه کارگران پیمانکاری فازهای ۲۰ و ۲۱ عسلویه که تعداد آن‌ها بیش از هزار نفر برآورد می‌شود همچنان پرداخت نشده باقی مانده است.

اعتراضات و مطالبات کارگران کارخانه روغن نباتی قو

بیست و هشتم اردیبهشت ماه- از ۲۵ اسفند سال گذشته کارخانه روغن نباتی قو تعطیل شد و کارخانه هم دیگر تولیدی برای فروش ندارد و در حال حاضر پرداخت دستمزد بیش از ۲۰۰ نفر از کارگران رسمی و قراردادی با تاخیر انجام می‌شود. بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران کارخانه ۲۵ سال سابقه کار دارند و خواهان این هستند که با اجرای قانون سختی و زیان آور بازنشست شوند اما کارفرمای کارخانه اعتنایی به این مسئله نمی‌کند.

مقاومت در برابر مبارزه کارگران

بیست و هشتم اردیبهشت ماه- با صدور آراء بازگشت به کار برای ۳۰ کارگر رسمی اخراج شده چاپخانه مجاب، کارفرمای این واحد تولیدی از اجرای احکام صادر شده خودداری می‌کند. سابقه کاری این کارگران بین ۱۵ تا ۲۰ سال می‌‌باشد. کارفرما مکلف است یک ماه از معوقات مزدی (اسفند ۹۴) وسه ماه حق بیمه‌ای کارگران را به همراه عیدی سال ۹۴پرداخت کند. همچنین ۵ سال بن کارگری سالهای ۸۸ تا ۹۴ به همراه مانده اضافه کاری سال ۹۴از دیگر مطالبات کارگران چاپخانه مجاب است.

اعتراض کارگران شهرداری امیدیه

بیست و هشتم اردیبهشت ماه- حدود ۲۶۰کارگر در شهرداری امیدیه و سازمان‌های وابسته به آن به صورت پیمانی وقرار دادی مشغول کارند؛ که از آذر ماه سال گذشته (۹۴) دستمزد نگرفته‌اند.علاوه بر تاخیر ۵ ماهه در پرداخت دستمزد ۲۶۰ کارگر، پیمانکار سابق بخش خدماتی وفضای سبز شهرداری امیدیه در پرداخت حق سنوات سال ۹۲به همراه حق مرخصی ویک ماه حقوق فروردین ماه سال ۹۳ به ۶۴ کارگر بدهکار است. خواست کارگران پرداخت هرچه سریعتر معوقات مزدی و افزایش دستمزد است.

بنام کارگران به کام سرمایه داران

بیست و هشتم اردیبهشت ماه- سال گذشته مجلس ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در بودجه تصویب کرد اما به دلیل فشارهای اقتصادی و موضوع هدفمندی یارانه‌ها همه منابع به سمت دیگر رفت.

اعتراض زحمتکشان به افزایش هزینه‌ها و کاهش دستمزد ها

بیست و هشتم اردیبهشت ماه- دولت می گوید نرخ تورم در یکی دو سال اخیر کاهش یافته اما مخارج امسال کم درآمدها ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان در ماه افزایش یافته است. ۷۰ درصد مشمولان قانون کار یعنی میلیون‌ها نفر تنها  ۸۱۲ هزار تومان مزد دریافت می‌‌کنند.

تضمین امنیت شغلی‌،خواست کارگران واگن پارس

بیست و هفتم اردیبهشت ماه- واگن سازی پارس یکی از تولیدکنندگان واگن‌های باری، مسافری و لکوموتیو در منطقه است اما این شرکت واگن‌های دست دوم خارجی را بازسازی بخشی می‌کند. شرکت‌های ریلی با کمبود نقدینگی مواجه هستند و به همین دلیل ۷۵ درصد ظرفیت شرکت واگن سازی پارس خالی مانده است.

اعتراض کارگران به کاهش دستمزد ها

بیست و هفتم اردیبهشت ماه- کارگران در تولید و بهره‌وری بنگاه اقتصادی نقش بسزایی دارند اما در مقابل کاری که انجام می دهند دستمزد مناسب نمی گیرند همین امر موجب می شود تا برای امرار معاش و تامین هزینه‌های زندگی، به جای هشت ساعت کار قانونی، ۱۶ ساعت و بعضا تا ۲۴ ساعت سه شیفت کار کنند.

اعتراض زحمتکشان به افزایش بیکاری

بیست و هفتم اردیبهشت ماه- در دو سال گذشته از میزان بیکاری استان کردستان کاسته نشده است. نه تنها قدمی برای بهبود وضعیت اشتغال برداشته نشده است که حتی از میزان شغل‌های موجود هم به خوبی محافظت نشده و روند تعطیلی واحدهای تولید ادامه دارد.

مطالبات زحمتکشان،تضمین امنیت شغلی‌ است

بیست و هفتم اردیبهشت ماه- حقوق ۱۴۲ هزار نفر به دلیل اتمام مهلت پرداخت موقت مقرری قطع و تنها ۶.۴ درصد بیکاران موفق به یافتن شغل جدید شدند.

اعتراض زحمتکشان به برآورده نشدن خواسته هایشان

بیست و ششم اردیبهشت ماه- درحالی رئیس‌جمهور از ایجاد حدود ۱.۲میلیون شغل در دو سال گذشته سخن گفته که مرکز آمار ایران می گوید در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۹۳ یک درصد به نرخ مشارکت اقتصادی افزوده شده و سالیانه تنها ۶۶ هزار و ۷۰۰ نفر توانسته اند وارد بازار کار شوند.

اعتراض زحمتکشان به هدفمند کردن یارانه ها

بیست و ششم اردیبهشت ماه- یک تولید کننده کوچک می تواند با مبلغی جزئی یک حوزه کاری راه اندازی و اشتغالزایی کند، این در حالی است که در سال‌های گذشته شاهد تعطیلی یا ضعف بسیاری از این تولیدی‌ها در کشور بوده ایم.چون به تولیدکنندگان یارانه ارائه نشده، نمی توانند رقابت کتند و کالای تمام شده آن‌ها گران تر ارائه می شود.

نابودی کشاورزی و افزایش بیکاری در شهرستان مرودشت

بیست و ششم اردیبهشت ماه- کشاورزی که تا دیروز ۱۰ تا ۱۵ هزار هکتار زراعت داشته است؛ امروز به خاطر بیکاری به شهر مهاجرت کرده و حاشیه‌نشین می‌‌شود و به تبع این موضوع  دچار معضلات و مشکلات متعدد همچون فقر می‌شود.

تجمع اعتراضی کارگران شاغل در فاز ۱۴ عسلویه

بیست و ششم اردیبهشت ماه- کارگران شاغل در فاز ۱۴ عسلویه بامداد روز ۲۶ اردیبهشت ماه با برگزاری تجمع صنفی خواهان تعیین تکیلف ۵ ماه طلب مزدی پرداخت نشده خود، شدند. خواست این زحمتکشان پرداخت هرچه سریعتر مطالبات مزدی معوقه است.

اعتراض کارگران آبفای اهواز

بیست و ششم اردیبهشت ماه- ۳۰۰ کارگر این شرکت که  به صورت پیمانکاری با سوابق بالای ۱۵ سال مشغول کارند  هنوز دستمزد اسفند و عیدی و پاداش سال گذشته به همراه مزد یک ماهه نخست سال جاری را از کارفرما دریافت نکرده‌اند. سوای استمرار این وضعیت دستمزدهای آن‌ها دیگر پاسخگوی هزینه‌های زندگی نیست, خواست کارگران افزایش دستمزد و انعقاد قرارداد مستقیم کار است.

اعتراض کارگران ساختمانی به  معضل بیمه

بیست و ششم اردیبهشت ماه- ازآبان ماه سال گذشته به کارگران ساختمانی سهمیه بیمه اختصاص داده نشده است. اکنون دو ماه از سال جدید گذشته و هنوز هیچ یک از این وعده‌ها محقق نشده و در مورد بیمه کارگران ساختمانی هیچ اقدام موثری انجام نشده است.

اعتراض زحمتکشان به طرح تحول سلامت

بیست و ششم اردیبهشت ماه- وزارت بهداشت به دنبال سفره‌ای است که هم به آن منابع دست اندازی کند و در ‌‌نهایت با اتمام این منابع توجیه شکست طرح تحول سلامت را فراهم کند.

اعتراضات و مطالبات کارگران کارخانه قند فسا

بیست و ششم اردیبهشت ماه- پس از توقف کامل خط تولید کارخانه قند فسا در ماههای پایانی سال گذشته، ۱۶۷ کارگر به بیمه بیکاری معرفی شدند که هنوز مبلغی بابت بیمه بیکاری به حساب این کارگران واریز نشده است. کارگران ضمن مخالفت با توقف کامل خط تولید و عدم تامین مواد اولیه برای این کارخانه خواستار تضمین امنیت شغلی‌ و افزایش دستمزد شدند.

اعتراضات و مطالبات  کارگران واحد اجرائیات شهرداری آبیک

بیست و ششم اردیبهشت ماه- دستمزدها دیگر پاسخگوی هزینه‌های زندگی نیست و پیمانکار کنونی هر ماه دستمزد کارگران را نزدیک به حداقل مزد و با ۱۵ روز تاخیر پرداخت می‌کند. کارگران با وجود انجام روزانه ۱۲ ساعت کار مداوم و سخت از مزایای مانند مرخصی، اضافه کاری و کار در روزهای تعطیل محروم هستند. خواست این زحمتکشان تضمین امنیت شغلی‌ و مستقیم شدن قراردادهای کاری است.

اعتراض کارگران به کاهش دستمزد ها

بیست و ششم اردیبهشت ماه- ۴۰ درصد جمعیت ایران را طبقه کارگر  تشکیل می دهد، هم اکنون بیش از ۷۰ درصد کارگران در بخش‌های خدمات و صنوف مشغول کار هستند ولی این عده مزایای دستمزد، اضافه حقوق و حق جذب را ندارند و بسیاری از آنها فاقد فیش حقوقی و حکم کارگزینی هستند.تعیین دستمزد و افزایش حقوق کارگرن به شیوه فعلی هیچگاه مورد رضایت کارگران نبوده است زیرا ماده ۴۱ قانون کار و تبصره‌های آن به طور کامل اجرایی نشده است.

اعتراض به نرخ بالای بیکاری

بیست و پنجم اردیبهشت ماه- به دلیل بروز مشکلات مختلف و تعطیلی واحدهای صنعتی، تعداد کارگاه‌های صنعتی در یک دهه گذشته کاهش یافته که در نتیجه آن توان اشتغالزایی بخش صنعت با مشکل مواجه شده است. میزان اشتغال جدید به میزانی نبوده است که تاثیر معناداری بر نرخ بیکاری داشته باشد.

اعتراض کارگران کارخانه زاگرس خودرو در بروجرد

بیست و پنجم اردیبهشت ماه-  در این کارخانه طی دو سال گذشته  تعداد ۲۰۰ کارگر اخراج شده‌اند و درحال حاضر به بهانه  مشکلات مالی, کارفرما دستمزد بیش از هفت ماه کارگران را که در تهدید اخراج قرار گرفته اند, نپرداخته است.

کارگران کارخانه شیشه آبگینه و مبارزه برای دریافت مطالبات

بیست و پنجم اردیبهشت ماه-  این کارخانه  از آبان ماه سال ۹۴ به بهانه مشکلات مالی تعطیل اعلام شد و از آن زمان تاکنون هنوز بخش عمده‌ای از مطالبات ۲۰۰ کارگر‌ اخراج شده این واحد تولیدی پرداخت نشده است به طور میانگین هر کارگر حدود ۱۲ میلیون طلب دارد.حدود ۸۰ کارگری که ازسال ۹۳ بارنشسته شده‌اند هنوز موفق به دریافت سنوات خود نشده‌اند.همچنین ۲۰ کارگری که هم اکنون در کارخانه برای نگهداری ازماشین الات ونگهبانی از آن باقی مانده‌اند از مرداد ماه سال گذشته تا کنون هیچ دستمزدی دریافت نکرده‌اند.میانگین سنوات پایان خدمت هر یک از بازنشستگان بر اساس سوابق کاری حدود۴۰ میلیون تومان است . علارغم دریافت نکردن سنوات، حدود ۲تا ۶ ماه مطالبات معوقه مزدی دارند که مربوط به زمان اشتغالشان می‌شود.

اعتراض زحمتکشان به طرح بیمه سلامت

بیست و پنجم اردیبهشت ماه- هدف دولت, مجلس  و وزارت بهداشت از ادغام بخش درمان سازمان تامین اجتماعی سرپوش گذاشتن بر کسری بودجه طرح بیمه سلامت است،کارگران با این دستمزد اندک همه سال حق بیمه نمی‌پردازند که حال منابعشان جای دیگر خرج شود.

اعتراض کارگران به طرح تحول سلامت

بیست و چهارم اردیبهشت ماه- مساله تجمیع بیمه‌ها در حال حاضر در ابهام است و نگاهی که بیشتر در این حوزه دنبال می‌شود؛ توزیع منابع است و سلامت مردم در آن کمتر دیده شده است.توزیع منابع به نفع یک قشر خاص است.صندوق درمان بیمه تامین اجتماعی متعلق به کارگران است، چرا که آنها سهم مشخصی را تاکنون به عنوان حق بیمه پرداخت کرده‌اند.

اعتراض کارگران کارخانه کاشی جم در بروجرد

بیست و چهارم اردیبهشت ماه- ۸ ماه دستمزد و۵ ماه بیمه بیش از ۱۷۰ کارگر کارخانه کاشی جم و همچنین دوسال حق عیدی  کارگران پرداخت نشده است.کارگران به سبب یک ماهه بودن قرار داد کارشان فاقد امنیت شغلی هستند .کارگران خواستار پرداخت هرچه سریعتر مطالبات به تعویق افتاده و تضمین امنیت شغلی‌ شدند.

خواست زحمتکشان،تضمین امنیت شغلی‌ است

بیست و سوم اردیبهشت ماه- از نیمه دوم سال گذشته تاکنون ۳ تا ۴ کارخانه کاشی و سرامیک تعطیل شده‌اند و حدود هزار نفر از کارگران بیکار شده‌اند.هم اکنون کارخانه‌های کاشی و سرامیک با ۶۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند.

اعتراض کارگران به عدم امنیت شغلی‌

بیست و دوم اردیبهشت ماه- حدود ۲۰ درصد کارگران کشور یا قرارداد سفید امضاء دارند یا فاقد قراردادند.نبود امینت شغلی از مهمترین مشکلات کارگران است. حدود ۹۰ درصد کارگران کشور دارای قرارداد موقت هستند. این کارگران عمدتا در کارگاه‌های کوچک کار می‌کنند و پوشش بیمه ندارند و عمده حوادث کار هم در همین کارگاه‌ها رخ می‌دهد.

اعتراض به غارت سازمان تامین اجتماعی

بیست و دوم اردیبهشت ماه- مدیران دولتی هم در داخل و هم در بیرون سازمان تامین اجتماعی تاکنون در مورد بازگرداندن طلب یکصد هزار میلیارد تومانی این سازمان اقدامی نکرده‌اند.استفاده از منابع سازمان برای حل مشکل ورشکستگی نظام بیمه سلامت به منزله غارت منابع کارگران و بازنشستگان است.

اعتراض کارگران ساختمانی

بیست و دوم اردیبهشت ماه- در هر یک از مرکز فنی حرفه‌ای روزانه حدود ۵۰۰ کارگر ساختمانی برای تعویض کارت مهارت فنی مراجعه می‌کنند و حدود ۴۰ هزار تومان هزینه تعویض کارت مهارت فنی از کارگران دریافت می‌‌شود که این افزایش به نسبت گذشته ۱۳ برابر زیاد تر شده است.

نامه سر گشاده کارگران شرکت نفت و گاز شمال به نمایندگان مجلس

بیست و دوم اردیبهشت ماه- جمعی از کارگران قراردادی شرکت نفت و گاز شمال طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به نمایندگان مجلس، خواستار تبدیل وضعیت و عقد قرارداد مستقیم با وزارت نفت شدند. مهمترین خواسته‌های ۴۰ هزار نیروی قراردادی این شرکت تضمین امنیت شغلی‌، بهره‌مندی از مزایای کارگری, عقد قرار داد‌های رسمی‌، رفع هرگونه تبعیض و ناعدالتی در استخدام و افزایش دستمزد‌ها است.

اعتراض کارگران معدن زغال سنگ واحد البرز شرقی

بیست و دوم اردیبهشت ماه- کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی که شمار آن‌ها تا هزارو ۴۰۰ نفر برآورد می‌شود، به غیر از مطالبات مربوط به دو ماه مزد معوقه (اسفند ۹۴ وفروردین ۹۵) هنوز عیدی سال ۹۵ را نگرفته‌اند.کاهش مزایای حق انجام اضافه کاری وحذف یک شیفت از سه شیف کاری فعالیت معدن و در نتیجه افزایش ساعات کاری شیفت‌های باقیمانده از دیگر موارد اعتراضی کارگران است.

نامه سر گشاده رهبر ارکستر سمفونیک تهران به رئیس جمهور

بیست و دوم اردیبهشت ماه- آیا شما نمی‌دانید که وضع هنرمندان گذشته از یک گروه خاص و یک باند بقیه به هیچ وجه بهتر نشده؟ آیا در رسانه‌ها هم نمی‌خوانید با ما چه می‌کنند؟ آیا واقعا نمی‌دانید ۷۵ نفر نوازنده ارکستر سمفونیک ۳ ماه است دستمزدی از دولت….. دریافت نکرده‌اند؟ آیا واقعا نمی‌دانید که بیش از ۸ ماه نوازندگان هیچگاه حقوق ماهانه دریافت نکرده‌اند؟

منابع مورد استفاده: مهر- ایلنا -ایسنا- ایرنا

احیای حقوق سندیکایی، ایجاد و احیای سندیکاهای واقعی و مستقل خواست طبقه کارگر ایران است!

اعتصاب حق سیاسی کارگران است!

هیچ کارگری را نمی‌توان به دلیل فعالیت؛ مبارزه سندیکایی و اعتصاب بازداشت یا از کار اخراج کرد!

کارگران و فعالان سندیکایی را آزاد کنید!

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com