بر پایه برخی‌ گزارشها چین آمادگی دارد تا تعدادی جنگنده پیشرفته جی‌ ۱۰ J-10 را برای فروش در اختیار ایران قرار دهد.
J-10a_zhas

در هفته گذشته به گزارش شماری از منابع، چین و ایران در مرحله نهائی کردن توافقی به سر میبرند که به پکن مجوز فروش این جنگنده‌ها به تهران را صادر می‌کند، جنگنده هایی که چین آنها را با نام اف‌‌ ۱۰ F-10 صادر می‌کند و در غرب آنها را به نام اژده‌های سرسخت می‌شناسند.

سرچشمه بسیاری از گزارش‌ها به سایت نظامی و اطلاعاتی دبکا فایل اسرائیل باز میگردد که در آن طی‌ گزارشی از قصد چین برای فروش ۱۵۰ جنگنده “جی‌ ۱۰” به ایران پرده برمی‌داشت که البته این گزارش از ذکر نام منابع نظامی و اطلاعاتی خودداری میکرد.

از سوی دیگر وانت دیلی مستقر در تایوان در هفته گذشته طی‌ گزارشی خبر از فروش ۲۴ فروند اژده‌های سرسخت اف‌‌ ۱۰ از سوی چین به ایران را داد که بر اساس آن ادعا میکرد ایران امتیازات بزرگ نفتی‌ در ازای خرید این جنگنده‌ها به چین واگذار خواهد کرد.بر اساس این گزارش قیمت هر جنگنده “اف‌‌ ۱۰” ۴۰ میلیون دلار برآورد شده است که با توجه به شمار فروش توافق شده، ارزش کلّ این معامله ۱ میلیارد دلار اعلام شده است.
Chengdu-J-10A-PL-11+PL-8-2S

جنگنده‌های اف‌‌ ۱۰ اغلب به عنوان نسل ۴-۵ جنگنده‌ها در دنیا محسوب میشود که در قیاس با جنگنده‌های اف‌‌ ۱۶ بلاک ۶۰ F-16 BLOCK 60(در اختیار نیروی هوایی امارات متحدده عربی‌) جنگنده‌های رافائل فرانسوی و یوروفایتر تایفون قرار میگیرند. طرح اصلی‌ این جنگنده‌ها به پروژه لاوی اسرائیل باز میگردد که طرحی مشترک میا‌‌ن اسرائیل و آمریکا در دهه ۸۰ میلادی پیش از کنار گذاشته شدن به دلیل هزینه بالای ساخت بود که منابع مختلف در طول سالیان گذشته مدّعی فروش طرح ساخت آنها علیرغم مخالفت آمریکا از سوی اسرائیل به چین بودند.

بر پایه این گزارش‌ها ایران در قبال خرید این جنگنده پولی‌ پرداخت نمیکند اما حق بهره برداری از بزرگترین میدان نفتی‌ خود ,آزادگان را به مدت ۲۰ سال در اختیار چین قرار خواهد داد.میدان نفتی‌ آزادگان بزرگترین میدان کشف شده نفتی‌ ایران در ۳۰ سال گذشته است که در ۱۰۰ کیلومتری اهواز و در دشت آزادگان قرار دارد، ظرفیت این میدان ۳۳ ملیارد بشکه برآورد میشود و سومین میدان بزرگ نفتی‌ جهان محسوب میشود که حکایت از پرداخت بهایی سنگین از سوی جمهوری اسلامی ایران برای نوسازی ناوگان نیروی هوایی فرسوده خویش دارد.


منبع نشنال اینترست

www.mazdaweb.wordpress.com

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com