12936510_876114035821619_2246603874126340573_n 12985507_1780309105525773_3382893724572826636_n
در پی دیدار با اعضای این گروه که چندی پیش در شهرستان آمل صورت گرفت گفتگویی با یکی از اعضای این گروه انجام شد که خلاصه آن را در اینجا می خوانید :
س — لطفا گروهتان را معرفی کنید ؟
ج — گروه موسیقی محلی مازندرانی آیشم (قمر سابق) از ابتدای سال ۹۴ با گرفتن مجوز رسمی از اداره فرهنگ و ارشاد شهر آمل شروع به کار نمود.اعضای گروه متشکل از نوازندگان و خوانندگان زن هستند. هر یک از نوازندگان با سوابق طولانی در موسیقی سنتی و محلی و اجراها و کنسرت های بسیار در طی سالهای متمادی به همراه گروه های مختلف در عرصه موسیقی سنتی و ترویج فرهنگ بومی مازندران تلاش نمودند. گروه محلی آیشم متشکل از دو نوازنده دوتار مازندرانی خانمها (فاطمه محمدی عمران – یگانه ظاهری)، یک نوازنده کمانچه(یاسمن ظاهری)، یک نوازنده نی و لله وای محلی (سکینه درویشی)، دو نوازنده سازهای کوبه ای دف و دایره و نقاره(آرزو صمدی-آزاده نیک منش)و یک نوازنده بم تار (نسیم جعفری) و در نهایت ‹ژاله احمدی ایرایی و عاطفه مقیمی خوانندگان موسیقی سنتی فارسی و محلی مازندرانی میباشند. اسم این گروه ریشه کاملا مازندرانی دارد و به معنی آویشن کوهی (آیشم) میباشد که در دامنه کوه دماوند و کوههای اطراف در فصل بهار رشد میکند و جزو گیاهان دارویی است که در طب سنتی و پزشکی مصارف بهینه زیادی دارد.از کلمه آیشم به عنوان اسم دختر هم در منطقه مازندران استفاده میشود.از خصوصیات ویژه گروه محلی آیشم اینست که تمام نوازنده ها و خواننده از خانمها تشکیل شده است.
س — این گروه چه اهدافی را دنبال می کند؟.
ج-اهدافی که این گروه دنبال میکند
۱- ترویج موسیقی مازندران به نحو درست و صحیح در بین مردم
۲- برگزاری کنسرتهای که عواید آن جهت کمک به نیازمندان اعم از بیماران سرطانی ، سالمندان،نیازمندان و …..
۳-آشنایی اقشار مختلف جامعه در سطح کشور با فرهنگ و سنت های زیبای محلی مازندرانی
۴-برگزاری آیین های مختلف بومی مازندرانی در فصل های مختلف و زنده نگه داشتن شان برای نسل های بعدی
۵-اهمیت دادن به توانایی زنان بدون وابستگی به مردان در پیشبرد اهداف موسیقیایی شان.
س —.طی سالهای گذشته این گروه چه فعالیتهایی داشته است?
ج—بخشی از فعالیت های این گروه در طی سالهای اخیر را با اسم (قمر سابق)
۱-اجرای کنسرتی برای کمک به بچه های مبتلا به اوتیسم و جمع آوری ۲۵ میلیون تومان وجه نقد و اهدای آن به خانه آفتاب آمل
۲-برگزاری کنسرت جهت شاد نمودن روحیه سالمندان و معلولین سرخرود
۳-برگزاری کنسرت جهت کمک به انجمن بیماران سرطانی آرین آمل
۴-اجراهای متعدد در شهرهای آمل،محمودآباد،ساری و..
۵-اجرای کنسرت موسیقی محلی و روایتنامه مشتی پل وری از مبارزین سمنانی – مازندرانی در آمل
س – چرا گروه جدا از مردان تشکیل داد?
ج- دلیل تشکیل دادن گروهی مجزا و با حضور زنان چند دلیل داشته :
۱- نشان دادن اینکه زنان هم مانند مردان حق دارند بنوازند و بخوانند و مثل مردان میتوانند هنرنمایی کنند و کارهایی با کیفیت بالایی ارایه نمایند تا در نهایت مخاطب کار گروه را از چشم زنان و تواناییشان ببیند.
۲-از آنجاییکه زنان اجازه تک خوانی نداشته و ندارند با تشکیل گروه زنان این اختیار وجود دارد در برنامه های مختص زنان ‹ یک زن به تنهایی صدای خود را به گوش مخاطب برساند.
۳-در حال حاضر اکثر گروه های موسیقی فعال ،همیشه سرپرستی گروه با مردان بوده و هست ، و اینکه نشان داده باشیم که ما میتوانیم سرپرستی و رهبری گروهی را بر عهده بگیریم و به نحو احسن به اجرا برسانیم.
س – چرا روی موسیقی محلی تاکید دارید?
ج-موسیقی زبان ارتباط است حال این زبان به شکل های مختلف وجود دارد و هر منطقه ،شهر،استان،کشور زبان خاص خود را داراست.موسیقی هم در این راستا به شکل موسیقی های فولکلوریک و بومی برای هر منطقه ای در جریان است.از آنجاییکه اصالت و ریشه هر چیزی باید زنده نگه داشته شود لذا دانستن ، آشنایی،تحقیق و بررسی در حیطه موسیقی بومی و محلی مازندرانی جزو وظیفه ماست تا بتوانیم فرهنگ خود را با زبان موسیقی به شهرها و استان ها و حتی به دنیا معرفی کرده باشیم و این اصالت را از گذشتگان سینه به سینه زنده نگه داریم .
س – در آینده چه برنامه هایی دارید?
ج – برنامه هایی که در پیش رو خواهیم داشت اجرای کنسرت هاییست که با فروش بلیط ‹ عواید آن را برای کمک به نیازمندان ، بیماران سرطانی ، بنیاد کودک، کودکان کار و خیابان و … اختصاص بدهیم. در حال حاضر از شهر مان آمل قدم اول را برداشته و در شهرهای اطراف و در نهایت در پایتخت اجراهایی را خواهیم داشت
س – آهنگها و نواها به وسیله چه کسی ساخته می شود?
ج- ما از ابتدا با هدف کار گروهی و مشورت در همه زمینه ها کارمان را آغاز کردیم لذا کلیه تنظیمات قطعات مان بر عهده نوازنده ها و خواننده می باشد و با همفکری ، رجوع به منابع،گوش دادن به آثار بزرگان و کمک گرفتن از اساتید در این وادی کیفیت تنظیم قطعات را به بهترین نحو انجام می دهیم .
س – شعرهای آهنگهای تان را چگونه انتخاب می کنید?
ج – اشعار مازندرانی اغلب دوبیتی هستند و بسیار زیبا و شیوا و دلنشین. اشعار انتخابی ما از آثار ماندگار شاعران بنام مازندرانی آقایان علی هاشمی چلاوی،علی اصغر مهجوریان،فضل الله دهقان،زنده یاد احمد محسن پور قادیکلایی و … می باشد.همچنین بر آنیم تا از اشعار شاعر گرامی مازندران اقای روح الله مهدی پور عمران را هم در کارهایمان قرار دهیم.
س – آیا تا به حال آلبومی از کار هایتان منتشر کرده اید و یا در دست انتشار دارید?
ج – در حال حاضر ما تمریناتمان در مرحله اتمام است و قطعاتمان در حال تکمیل و به مرحله اجرا و کنسرت گذاشتن میباشد.شاید روزی به این اندیشه باشیم تا کارهایمان را به مرحله ضبط در استودیو و انتشار برسانیم.این هدفی است که در برنامه آینده مان قرار دادیم و امید واریم تا بتوانیم به این مهم برسیم.به امید اینکه روزی بتوانیم بدون هیچ محدودیت و مشکلاتی همچنان در عرصه ترویج و زنده نگه داشتن فرهنگ و موسیقی اصیل مازندران تلاش کرده و به نوبه خود این وظیفه را به خوبی ادا کنیم.
با تشکر از شما خانم ژاله احمدی که در این گفتگو شرکت کردید .برای شما و گروهتان روزهای شاد همراه با موفقیت آرزو می کنم.
اکرم نصیریان
۲۱ فروردین۹۵

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com