اداره اماکن، ١۸ واحد صنفی شهروندان بهایی را در استان‌ مازندران پلمپ کرد. باز نشدن این واحدهای صنفی در روز یکشنبه ١٢ اردیبهشت (دوازدهم عید رضوان) از اعیاد مذهبی بهاییان، دلیل این اقدام است.

Untitled-1425
به گزارش خبرگزاری هرانا، پلمپ واحدهای صنفی شهروندان بهایی در شهرهای بابلسر، بهنمیر، ساری، فریدون کنار و رامسر بدون احضاریه کتبی و اطلاع قبلی اتحادیه و در غیاب صاحبان این واحدهای صنفی انجام شده است.
پیش‌تر، اداره اماکن بابلسر به واحدهای صنفی شهروندان بهایی اطلاع داده بود که اگر در روزهای تعطیلی اعباد بهاییان، کرکره‌ مغازه‌های خود را بالا بدهند و یا لامپ مغازه‌های خود را روشن نگه دارند، مغازه‌شان را پلمپ نخواهند کرد.
کسب و کار در روزهای عید در آیین بهایی جایز نیست و شهروندان بهایی در ایران، روزهای اعیاد آیینی خود را تعطیل می‌کنند. اما اداره اماکن حق تعطیلی واحدهای صنفی را توسط خود صاحبان کسب، در مورد بهاییان به رسمیت نمی‌شناسد.
در روز اول اردیبهشت ١٣۹۵ نیز، اداره اماکن قائم‌شهر، تعداد ١۶ واحد صنفی بهاییان را در این شهر پلمپ کرد. عدم فعالیت‌ این واحدهای صنفی در روز اول اردیبهشت که یکی از مناسبت‌های مذهبی بهاییان است، دلیل این اقدام اعلام شده بود.
شهروندان بهایی در ایران علاوه بر پلمپ غیرقانونی محل کسب خود، با برخوردهای غیرقانونی بازداشت، زندان‌های طولانی مدت و محرومیت از حق تحصیل در ایران رو به رو هستند.
عدالت برای ایران در تاریخ ٢٠ اسفند ١٣۹١ با انتشار گزارشی با عنوان «چهره جنایت؛ ناقضان حقوق بهاییان» با معرفی پانزده نفر از ناقضان حقوق بهاییان خواستار تحریم آنها توسط اتحادیه اروپا به دلیل نقشی که در سرکوب و آزار گسترده بهاییان در ایران داشته‌اند شده است.
مقاماتی که در نقض گسترده حقوق بهاییان در ایران دخالت دارند همواره از مصونیت مطلق برخوردار بودند و هیچگاه به دلیل نقض حقوق بشر پاسخگو نشدند.

خبرگزاری هرانا: پلمپ ۱۸ واحد صنفی شهروندان بهایی/ گزارش تصویری
رادیو زمانه: ۱۸ واحد صنفی شهروندان بهایی پلمپ شد
عدالت برای ایران: چهره جنایت؛ ناقضان حقوق بهاییان
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com