محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به بانکی مون، دبیر کل سازمان ملل، رای دیوان عالی آمریکا را مردود دانست و اظهار کرد که اتهام حمایت فعال از تروریست‌ها برخلاف واقعیات و بدیهیات است.
در این نامه که نماینده ایران در سازمان ملل منتشر کرد، ظریف به بانکی مون نوشت: « جمهوری اسلامی ایران آراء غیرقانونی دادگاه‌های آمریکا در این رابطه، از جمله رای مرتبط با مصادره حدود یک و هشت دهم میلیارد دلار دارایی بانک مرکزی ایران به نفع شاکیان خصوصی را مردود می‌داند.»

Untitled-1424
ظریف در رابطه با رای دیوان عالی آمریکا در مورد پرداخت غرامت به قربانیان حملات تروریستی نوشت: « محاکمه‌های غیابی تشکیل شده، احکام مطلوب شاکیان بدون حضور خوانده صادر شده و ادعاهایی برای دست اندازی به دارایی‌های مردم ایران ارائه شده است.»
دیوان عالی امریکا در هفته‌ گذشته، جمهوری اسلامی ایران را محکوم به پرداخت غرامت به خانواده قربانیان حوادث تروریستی کرد که حکومت ایران در وقوع آن نقش داشته است. براساس این حکم، خانواده تفنگداران آمریکایی که در سال ۱۹۸۳ در انفجاری در بیروت کشته شدند در حدود دو میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران غرامت دریافت خواهند کرد.
حکم اخیر دیوان عالی در پاسخ به اعتراض بانک مرکزی ایران در حکم صادره به نفع خانواده تفنگداران آمریکایی در سال ۲۰۰۷ صادر شده است.
بیش از ۱۳۰۰ شهروند آمریکایی از جمهوری اسلامی ایران به دلیل دست داشتن در حملات تروریستی شکایت کرده و خواهان دریافت غرامت هستند.
اسفند سال گذشته نیز یک دادگاه تجدیدنظر در آمریکا دولت ایران را به پرداخت غرامت به خانواده شاپور بختیار٬نخست‌وزیر سابق ایران محکوم کرد. شاپور بختیار در ١۵ مرداد ١٣۷٠ به قتل رسید و خانواده او با اعلام اینکه جمهوری اسلامی در این قتل دست داشته به دادگاهی در آمریکا شکایت کردند.
براساس رای این دادگاه جمهوری اسلامی ایران همچنین محکوم به پرداخت ۲ میلیون و هشتصد هزار دلار غرامت به ۱۰ تن دیگر از قربانیان حملات تروریستی در جریان بمب‌گذاری انتحاری در اورشلیم در سال ١۹۹۷ شده است. این غرامت باید از محل بدهی‌های یک شرکت خصوصی اسلحه سازی به ایران برداشت شود. پیش از این نیز دادگاه تجدیدنظر در آمریکا چندین بار ایران را محکوم به پرداخت غرامت به قربانیان حمله‌های تروریستی از محل دارایی‌های بلوکه شده این کشور در آمریکا کرده بود.
عدالت برای ایران: محکومیت جمهوری اسلامی به پرداخت غرامت به خانواده قربانیان حملات تروریستی از محل دارایی‌های بلوکه شده در آمریکا:
عدالت برای ایران: جمهوری اسلامی ایران محکوم به پرداخت غرامت به پسر بختیار شد
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com