4ebfe5f4cb3f60d3d8c34a2ac2ea5583
روز ۲۶ آوریل ۲۰۱۵، هزاران تن در اعتراض صلح‌آمیز علیه تصمیم رئیس جمهور پی‌یر نکورونزیزا برای سومین دوره‌ی ریاست جمهوری به خیابان‌های بوجومبورا، پایتخت بروندی، رفتند. نیروهای پلیس فوری و با خشونت به سرکوب اعتراض‌ها پرداختند. پنج معترض به ضرب گلوله کشته شدند، از جمله دانش‌آموز ۱۷ ساله ژان نپوموسن کُمِزاماهورو. او در حالی که زانو زده و دست‌هایش را به نشانه تسلیم بالا برده بود، از فاصله‌ی نزدیک مورد اصابت گلوله مامور پلیس قرار گرفت.

آن روز بحران خونینی در بروندی آغاز شد که با نقض جدی حقوق بشر ـ بخش اعظم آن به دست نیروهای امنیتی بروندی و به دستور دولت‌مردان ـ همراه بود. یک سال پس از آن، آمار تلفات ناشی از سرکوب از این قرار است: دست‌کم ۷۰۰ کشته، ۴۳۰۰ بازداشت شده، ۸۰۰ ناپدیدشده، صدها تن شکنجه‌شده، ده‌ها زن قربانی خشونت جنسی و هزاران دستگیری. ۲۵۰.۰۰۰ تن از بروندیایی‌ها از کشور فرار کرده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان عضو آن، جامعه‌ی حقوق بشر بروندی، از آوریل ۲۰۱۵ به‌ویژه طی دیدار هیأت حقیقت‌یابی از این کشور در مارس ۲۰۱۶، به‌ ثبت موارد نقض حقوق بشر پرداخته‌اند. این دو سازمان به جامعه‌ی بین‌المللی درباره‌ی خطر ارتکاب جنایت‌های گسترده و نسل‌کشی هشدار داده‌اند. آنها روز ۱۴ آوریل ۲۰۱۶ از دادستان دادگاه بین‌المللی جزایی خواستند رسیدگی مقدماتی به وضعیت بروندی را آغاز کند و دادستان روز ۲۵ آوریل این رسیدگی را آغاز کرد.

یک سال پس از آغاز بحران، سازمان‌های ما نتایج تحقیقات خود را در پرونده‌ای منتشر می‌کنند و از جامعه‌ی بین‌المللی می‌خواهند فوری برای توقف چرخه‌ی خشونت و جلوگیری از فجایع گسترده اقدام کند. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه‌ی حقوق بشر بروندی همچنین همبستگی خود را با همه‌ی قربانیان بحران ابراز می‌کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com