یک‌صد و یک سال پس از نسل کشی ارامنه، دولت ترکیه هنوز مسئولیت این کشتار دسته جمعی را نپذیرفته و آن را انکار می‌کند.
نسل کشی ارامنه که از طرف خود ارامنه « جنایت بزرگ » شناخته می‌شود، قتل عام از پیش برنامه ریزی شده یک و نیم میلیون ارامنه در فاصله بین سال‌های ١۹١۵ تا ١۹١۷ توسط حکومت عثمانی و رهبران قیام ترکان جوان است. در طول این کشتار علاوه بر ارامنه، آشوریان و یونایان نیز به شیوه‌های مشابهی قتل عام شدند که بسیاری از محققان و کارشناسان آن را در راستای سیاست پاکسازی قومی توسط عثمانی‌ها و قیام ترکان جوان برمی‌شمرند.
علاوه بر نسل کشی ارامنه و اعدام دسته جمعی آن‌ها، گزارش‌هایی از تبعید اجباری زنان و کودکان ارمنی، کوچاندن اجباری آن‌ها در مسیرهای طولانی بدون آب و غذا و نیز تجاوز و آزار و اذیت جنسی قربانیان منتشر شده است.

Untitled-1415
جمهوری ترکیه، با پنهان‌کاری، انکار و اجتناب از مسئولیت‌پذیری در این نسل کشی، تاکنون هیچ خسارتی را به قربانیان این کشتار دسته جمعی پرداخت نکرده است. دولت ترکیه کشته شدن ارامنه را در شمال و شرق این کشور نتیجه یک « جنگ متعارف »، « قحطی »، « بیماری‌های مسری » و « جنگ‌های درون قومی ارامنه » می‌داند.
در آخرین واکنش از طرف دولت ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور با ارسال پیام همدردی به کلیسای ارامنه در استانبول، ارامنه‌ای را که در این کشتار دسته جمعی کشته شدند، « قربانیان جنگ جهانی اول » خواند و آن‌ها را در نامه خود « ارمنی‌‌های عثمانی » خطاب کرد.
در فضای عمومی و رسانه‌ای ترکیه بحث بر نسل‌کشی ارامنه بر اساس ماده ٣٠١ قانون کیفری ترکیه ممنوع است. این ماده، هرگونه زیر سئوال بردن هویت ترکی، تبار و موجودیت تاریخی ترک‌ها را از ترک‌های عثمانی گرفته تا دیگر اقوام ترک زبان را جرم می‌داند.
انکار نسل کسی ارامنه توسط برخی از دولت‌های اروپایی از جمله فرانسه و ایتالیا جرم محسوب می‌شود.
با وجود محدودیت‌های شدید قانونی بر سر بحث در مورد نسل کشی ارامنه، عده‌ای از اساتید دانشگاه، روزنامه‌نگاران و روشنفکران ترکیه با راه‌اندازی یک تارنمای اینترنتی و انتشار دادخواستی مشترک برای کشتار ارمنیان در سال ١۹١۵، از ارامنه عذرخواهی کردند. تاکنون ٣٢ هزار نفر از مردم ترکیه به این تارنما مراجعه کرده و این دادخواست را امضاء کرده‌اند.
کمپین من عذر می‌خواهم
تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com