خبر همه زنانی که توسط شوهران‌ خود مورد خشونت (جسمی و کلامی) قرار می‌گیرند مثل #اعظم به صدر اخبار نمی‌رسد. عمده این نوع خشونت‌های روا شده علیه زنان به دلایل مختلفی به دادگاه هم کشیده نمی‌شود. اکثر این نوع زنان چون از سواد کافی برخوردار نیستند و اطلاعات حقوقی و قضایی درست و کاملی ندارند سکوت را ترجیح می‌دهند. خفه می‌شوند و برای آینده بچه‌هایشان هم که شده خود را قربانی می‌کنند. این وضعیت اسف‌بار پنهانی زندگی است که به برخی از زنان و به خصوص زنان روستایی، قومی و زنان طبقه‌های متوسط و پایین جامعه تحمیل می‌شود. #اعظم فقط یکی از این تعداد نفراتی است که ما حتی نمی‌دانیم چند نفرند و در چه وضعیتی به سر می‌برند.

گاه اما خبر درگیری و قهر این زنان با شوهران‌شان و برگشت به خانه پدری برای مدتی، به جامعه‌های کوچک خانوادگی می‌رسد. در جلسات میانجی‌گری خانواده‌های مردسالار ایرانی مقصر و گناهکار شناخته می‌شوند و مورد خشونت قرار گرفتن را سزاوار و شایسته رفتار آن‌ها می‌دانند. در نهایت ریش‌سفیدان که به نوعی شریک جرم محسوب می‌شوند با تفکر قرون وسطایی خود حکم به ادامه زندگی نکبت‌بار آن‌ها می‌دهند.

در این شکی نیست که قانون جمهوری اسلامی با خشونتی که علیه دختران و زنان انجام شده، می‌شود و خواهد شد قوانینی مناسبی در نظر نگرفته است و در اغلب مواقع از قاضی تا دادگاه که مجریان این قانون تبعیض‌آمیز هستند نسبت به حمایت از آن‌ها چشم‌پوشی می‌کند اما در خیلی اوقات هم، جامعه و افکار عمومی نسبت به این حد از خشونت بی‌تفاوت می‌ماند.

اینکه شکنجه شدن #اعظم و قتل #ستایش خبر مهم و پربازدید می‌شود و واکنش افکار عمومی را برمی‌انگیزد نشان از وجود خبرنگاران و روزنامه‌نگاران با شرفی است که سعی می‌کنند تریبون و صدای این قشر مظلوم دیده شوند و از عادی شدن خشونت در جامعه جلوگیری کنند. اگرچه این تنها علت و دلیل پر بازدید بودن این اخبار نیست اما این افراد که از لحاظ کمیت در فقر به سر می‌برند تلاش می‌کنند به عنوان افرادی موثر، باعث و بانی جریانی شوند که از تکنولوژی‌های جدید، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به بهترین نحوه استفاده کنند و اجحاف در حق زنان را به چالش کشیده و رسانه‌ای کنند. به نظر می‌رسد این اواخر در این حرکت بر خلاف جریان آب هم موفق بوده‌اند. فعالان و کاربران شبکه‌های اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده‌اند و آن‌ها را به خط فکری خود نزدیک کرده‌اند. کاربران هم در جهت نشر این نوع اخبار و محکومیت این نوع رفتارها همراهی می‌کنند. در نهایت رسانه‌های در دسترس، همه‌گیر و عمومی هم به خاطر قرار نگرفتن بیشتر زیر بار انتقاد و از دست دادن مخاطبان بیشتر به طبع آن ناگزیر می‌شوند به دلیل فشار مردمی تشکیل شده در شبکه‌های اجتماعی، علیرغم بی‌میلی این نوع اخبار را در باکس خبری خود قرار دهند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com