دیوان عالی امریکا جمهوری اسلامی ایران را محکوم به پرداخت غرامت به خانواده قربانیان حوادث تروریستی کرد که حکومت ایران در وقوع آن نقش داشته است. براساس این حکم، خانواده تفنگداران آمریکایی که در سال ۱۹۸۳ در انفجاری در بیروت کشته شدند در حدود دو میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران غرامت دریافت خواهند کرد.
حکم اخیر دیوان عالی در پاسخ به اعتراض بانک مرکزی ایران در حکم صادره به نفع خانواده تفنگداران آمریکایی در سال ۲۰۰۷ صادر شده است.
بیش از ۱۳۰۰ شهروند آمریکایی از جمهوری اسلامی ایران به دلیل دست داشتن در حملات تروریستی شکایت کرده و خواهان دریافت غرامت هستند.

13010746_1306709056011196_3965891188761805769_n
اسفند سال گذشته نیز یک دادگاه تجدیدنظر در آمریکا دولت ایران را به پرداخت غرامت به خانواده شاپور بختیار٬نخست‌وزیر سابق ایران محکوم کرد. شاپور بختیار در ١۵ مرداد ١٣۷٠ به قتل رسید و خانواده او با اعلام اینکه جمهوری اسلامی در این قتل دست داشته به دادگاهی در آمریکا شکایت کردند.
براساس رای این دادگاه جمهوری اسلامی ایران همچنین محکوم به پرداخت ۲ میلیون و هشتصد هزار دلار غرامت به ۱۰ تن دیگر از قربانیان حملات تروریستی در جریان بمب‌گذاری انتحاری در اورشلیم در سال ١۹۹۷ شده است. این غرامت باید از محل بدهی‌های یک شرکت خصوصی اسلحه سازی به ایران برداشت شود. پیش از این نیز دادگاه تجدیدنظر در آمریکا چندین بار ایران را محکوم به پرداخت غرامت به قربانیان حمله‌های تروریستی از محل دارایی‌های بلوکه شده این کشور در آمریکا کرده بود.

حکم دادگاه عالی آمریکا

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com