هم‌زمان با استقرار دوباره ماموران گشت ارشاد در خیابان‌ها٬ حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس تهران از ساماندهی هفت هزار مامور نامحسوس پلیس امنیت اخلاقی در تهران برای برخورد با «کشف حجاب در خودرو» خبر داد. رئیس پلیس تهران گفته است که این ماموران «به‌عنوان پلیس و ضابط قضائی عمل خواهند کرد و احکام قضائی لازم نیز در این خصوص اخذ شده است.»
گزارش‌های رسیده از تهران نیز حاکی از اجرایی شدن این طرح است و برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی٬ اخیرا از توقیف خودرو‌ی‌شان به دلیل گزارش ماموران نامحسوس مبنی بر بدحجابی سرنشینان خودرو خبر داده‌اند
توقیف خودروی زنانی که پوشش آنها با معیارهای تعیین شده از سوی پلیس همخوانی ندارد، از دیگر ابزارهای فشار حاکمیت است که پیش از این نیز از آن برای تحمیل پوشش دلخواه خود به زنان استفاده شده است.

Untitled-1411
براساس گزارش تحقیقی «۳۵ سال در حجاب» در خرداد ۱۳۹۰، تهران، جانشین فرمانده پلیس ایران با اشاره به تشکیل تیم‌های ویژه موتور سوار پلیس در اتوبان‌ها و معابر گفت: «زنانی که پوشش نامناسب دارند به نیروی انتظامی معرفی شده و خودروی آنها به پارکینگ منتقل می‌شود.» به گفتۀ او اگر کسی برای بار دوم بازداشت شود پس از تشکیل پرونده به مقامات قضائی معرفی خواهد شد.
پس از آن بود که در اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ حسین رحیمی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از توقیف سه هفته‌ای خودروی بدحجابان خبر داد.
این‌گونه برخوردها البته محدود به تهران نیست و به عنوان مثال سیروس سجادیان، فرمانده انتظامی استان فارس نیز در مهرماه ۱۳۹۲ زنان “بدحجاب” را تهدید به توقیف خودروی‌شان کرد. برخی گزارش‌های رسیده از شهرهای مختلف ایران نیز حکایت از جدی بودن این تهدیدها دارد و در موارد بسیاری، خودروی زنانی که پوشش کامل اسلامی ندارند به پارکینگ نیروهای انتظامی منتقل شده است.
روزنامه شرق: آغاز فعالیت ٧هزار مأمور نامحسوس پلیس امنیت اخلاقی

بخشی از گزارش «سی و پنج سال در حجاب؛ گزارشی پیرامون نقض گسترده حقوق زنان در ایران» از انتشارات عدالت برای ایران-اسفند ١٣۹٢

برای دریافت متن کامل کتاب به صورت پی دی اف اینجا را کلیک کنید
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com