کاهش شمار پلنگ‌های هندی برای فعالین محیط زیستی بسیار تکان دهنده بوده است، اما  این روزها، خیلی‌ها بر علاوه کاهش شمار پلنگ ها از کاهش جمعیت پارسی های هندی( یا پیروان دینی زرتشتی) نیز سخت نگران هستند.

معبد زرتشتی ها در سکندرآباد

معبد زرتشتی ها در سکندرآباد

در سال ٢٠١٢ نفوس پارسی‌ها در حیدرآباد به ١٢٠٠ تن می‌رسید اما این شمار در سال ٢٠١۵ به ١١٣۶ نفر که متشکل از ٣١١ خانواده است رسید، اما اکنون که ماه اپریل ٢٠١۶ می‌باشد، نفوس پارسی‌های شهر حیدرآباد به کم‌تر از هزار تن می‌باشد. در سال ٢٠١۵ فقط دو ازدواج در جامعه زرتشتی های حیدرآباد  ثبت شده است و از سوی دیگر در پنج سال گذشته در جامعه زرتشتیان حیدرآباد تنها هفده تولد در برابر ۶۵ واقعه مرگ ثبت گردیده است.

نگرانی‌های زیادی از سوی فعالین جامعه مدنی و رسانه‌ها پیرامون کاهش روزافزون نفوس زرتشتی‌ها مطرح گردیده است، برخی پیش‌بینی می‌کنند که در صورت تداوم این وضعیت ممکن تا سال ٢١٠٠هیچ زرتشتی در هندوستان وجود نداشته باشد.

فرایند جهانی شدن و ترویج روزافزون ارزش‌های مدرن، جامعه‌ پارسی‌های هند به ویژه حیدرآباد را نیز تحت تاثیر قرار داده است. برخلاف جوامعی که سنت‌های قبیلوی بر آن‌ها تداوم یافته است، جامعه پارسی‌ها، خیلی وقت است که وارد دنیای متمدن شده اند و آزادی‌های فردی و انتخاب اعضا برای آن‌ها،  محترم شمرده می‌شود.

یکی از عواملی که نسل جوان پارسی‌ها  زود ازدواج نمی‌کنند این‌ است که اکثریت غالب آنها با سواد هستند و بیشتر به پیشرفت در کار و تحصیلات می اندیشند تا ازدواج. خودآگاهی و شناخت حقوق فردی،  مهاجرت، نرخ پایین باروری، ازدواج دیرهنگام و پیدا نکردن همسر سازگار از درون اجتماع زرتشتی از جمله عوامل کم شدن شمار پارسی‌ها دانسته می‌شود.

هندوستان هدف اصلی مهاجرت زرتشتی‌ها بعد از تجاوز اعراب به ایران بود، روند مهاجرت در سال‌های گوناگونی اتفاق افتاد، حتا در ده سال گذشته نیز، ده تا دوازده تن از زرتشتی‌های ایرانی به هند مهاجرت کردند و اما شمار دیگری از زرتشتی‌های ایرانی نیز هستند که بعد از انقلاب اسلامی به هندوستان آمدند.

بهروز سبزه از زرتشتیان ایرانی است که چند سال پس از انقلاب اسلامی ایران به  هند مهاجرت می‌کند او  ۶۴سال دارد و متولد شهر یزد است، قبل از این‌که او از ایران به هند بیاید ، پدرش برای تجارت به هند رفت‌وآمد داشت. آقای سبزه در سال ١٩٨٣ به هندوستان می‌آید اما این سفر برای همیشه او را در سرزمین هفتاد و دو ملت ماندگار می‌کند. او در دانش‌گاه ممبیی عاشق یک دختری از پارسی‌های هندی می‌شود و در سال ١٩٨۵ با او ازدواج می‌کند.

اکنون یک عمر از زنده‌گی مشترک او با همسرش ویرا می‌گذرد، او دو فرزند دارد، دخترش رومانا عضو تیم ملی هندبال هندوستان است و دست‌آوردهای زیادی را برای این‌کشور در کارنامه ورزشی اش ثبت کرده است.

آقای سبزه که اکنون شناس‌نامه هندی دارد می‌گوید که قلبش هم‌چنان برای ایران می‌تپد. ملکیتی که از پدر برایش به ارث رسیده در ایران محفوظ است، او امیدوار است که سال‌های پایانی زنده‌گی اش را در ایران باشد و در همان‌جا از دنیا برود.

آقای سبزه می‌گوید که مادرش در ایران وفات کرد و او نیز می‌خواهد تا در سرزمین مادری با زنده‌گی وداع نماید. او بعد از این‌که در سال ١٩٨٣  به هندوستان آمد، تا اکنون پنج بار به ایران سفر کرده است به باور او وضعیت اقتصادی ایران خوب نیست و فرصت‌های کاری نیز کم است در غیر آن او مایل بود تا سال‌های قبل برای زنده‌گی به ایران برود.

آقای سبزه دوره دوساله خدمت سربازی را در زمان حکومت شاهی ایران در سال‌  ١٩٧۴ در شیراز به انجام رسانده است، او خاطرات خوشی از آن روزها دارد و می‌گوید که خوش‌حال است که برای کشورش کاری انجام داده است.

خانواده و اقوام او به گونه پراکنده در شهرهای مختلف زنده‌گی می‌کنند، خواهرش در شهر پونه است و برادرش در ممبیی و پسر عموها و پسر دایی هایش در ایران زنده‌گی می‌کنند و هر از چندگاهی به هندوستان می‌آیند. آقای سبزه هم‌چنان از دولت هندوستان در چگونگی برخورد با پارسی‌ها ستایش می‌کند و می‌گوید که مقام‌های دولتی همواره رفتار محترمانه‌ای با پارسی‌ها داشته اند.

پارسی‌ها اقلیت ثروت‌مند هندوستان به حساب می‌آیند و به حمایت‌های مالی دولت و یا هر نهاد دیگری نیاز ندارند، چون انجمن زرتشتیان برنامه‌های خاصی برای حمایت مالی از پارسی‌های نیازمند دارد به گونه مثال در سه معبدی که در حیدرآباد و سکندرآباد موقعیت دارد اکنون سیصد نفر تحت حمایت انجمن زرتشتیان زنده‌گی می‌کنند و کلیه نیازمندی آن‌ها تامین میشود.

زرتشتیان هندی علاقه شدیدی برای سفر به ایران دارند و برای همین است که آژانس های جهان‌گردی زیادی، تورهای مسافرتی پانزده روزه را از سال‌ها به این‌سو به راه انداخته اند. برگه‌های تبلغیاتی این آژانس‌ها را در معبد و کلوپ پارسی‌ها قابل دید است و هر روز این آژانس‌ها از کیفیت بهتر خدمات شان برای  مشتریان اطلاع‌رسانی می‌کنند.

بهروز سبزه از  هم‌کاری و رفتار سفارت و کنسول‌گیری‌های ایران در هند راضی است، به گفته او پارسی‌ها برای دریافت ویزا ایران با مشکل روبرو نمی‌شوند و حتا ویزا را بدون دنبال کردن مراحلی که برای سایر درخواست کننده‌ها در نظر گرفته شده دریافت می‌کنند.

پارسی های هند برای سفر به اکثریت کشورهای جهان به شمول امریکا و اروپا می‌توانند به آسانی ویزا دریافت کنند و برای همین است که  شمار زیادی از جوانان پارسی برای تحصیل و کار به امریکا، اروپا و استرالیا می‌روند.

انجمن زرتشتیان حیدرآباد برای جلوگیری از کاهش نفوس پارسی‌ها راه‌کارهای ارایه نموده است از جمله طرح حمایت مالی و تامین مصارف زنده‌گی برای جوانانی که اقدام به ازدواج درون دینی نمایند. بر مبنای این طرح، فرزند بیشتر مساوی با حمایت مالی بیشتر خواهد بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com