در حالی روز طبیعت (سیزده بدر) در ایران گرامی داشته می‌شود که وضعیت محیط زیست از هر زمان دیگری نگران کننده‌تر است. دبیرکل سازمان ملل، در گزارش جدید خود درباره وضعیت حقوق بشر ایران، به شرایط زیست محیطی خطرناک از جمله خشک‌سالی و آلودگی هوا در نقاط مختلف ایران اشاره کرده است. بان کی مون با استناد به اطلاعاتی که دو سازمان عدالت برای ایران و اینسایت ایران به دبیرکل داده بودند درباره طوفان ریزگردها در ۲۲ استان ایران و عوارض مرگبار آن اظهار نگرانی کرده است. او در گزارش خود نوشته است: “درحالی که مقامات می‌گویند منشا ریزگردهای مناطق جنوب غربی ایران کشورهای همسایه است، گزارش‌ها نشان می‌دهد که ریزگردها در بخش‌های مرکز ایران منشا داخلی دارد و ممکن است به حفاری‌های نفتی مرتبط باشد. شرکت ملی نفت ایران، علیرغم شکایت های زیست محیطی به حفاری در حوزه یاران شمالی که پروژه نفتی مشترک ایران و عراق است ادامه داده است.”

Untitled-1397
دبیرکل سازمان ملل از مقامات ایرانی خواسته است تا به تعهدات حقوق بشری خود در زمینه حفاظت محیط زیست عمل کنند. این اولین باری است که یک مقام سازمان ملل درباره وضعیت محیط زیست ایران از زاویه حقوق بشری اظهار نظر می کند.
گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره وضعیت محیط زیست ایران، مارچ ۲۰۱۶

نامه سازمان‌های حقوق‌بشری به گزارشگران سازمان ملل: حق حیات مردم جنوب غرب ایران در خطر است

کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com