در حالى که صفحه فیس بوک منسوب به آیت الله خامنه اى تا زمان تنظیم این گزارش، بیش از ١٣٠٠٠ لایک خورده، وبسایت رجانیوز، نزدیک به مصباح یزدى، این را نشانه «محبوبیت فوق العاده رهبرى» و شکست «استعمار اینترنتى» خوانده است؛ اما برخى ناظران مى گویند بر فرض که همه لایک ها نشانه هوادارى از خامنه اى باشد نه راهى براى ارتباط کاربران با صفحه، این نشانه این است که با توجه به فتواى رهبر جمهورى اسلامى درباره حرام بودن استفاده از فیلترشکن، حتى هواداران او هم به سخنان او ملتزم نیستند زیرا حداقل، هوادارانى که از داخل کشور این صفحه را لایک کرده اند از فیلتر شکن استفاده کرده اند. آیت الله خامنه اى در فتواى خود تصریح کرده است که «استفاده از فیلترشکن، تخلف از قوانین و مقررات نظام اسلامى جایز نیست».

پیروزى فیس بوکى بر «استعمار اینترنتى»

رجا نیوز نوشته است: «تا مدتی پیش، اینترنت و فضای مجازی به عنوان حیاط خلوت این جریان مورد استفاده قرار می‌گرفت و یکی از ابزارهای اصلی آن برای اجرای جنگ روانی علیه ایران بود اما اکنون این فضای یکجانبه شکسته شده و حضور هدفمند و هوشمندانه کاربران انقلابی باعث شده تا استعمار اینترنتی نیز روز به روز کمرنگ‌تر شود».

این در حالى است که طى سالهاى اخیر و در دادگاه‌های موسوم به “کودتای مخملی”، دادستان به ویژه از فیس‌ بوک به عنوان ابزار دشمنان یاد کرده و مسئولان نظام نیز بار‌ها در سخنرانی‌های خود، شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیس‌بوک و توئیتر را از ابزارهای جنگ نرم با نظام جمهوری اسلامی معرفی کرده‌اند از جمله اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی  که چندى پیش شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و توییتر را “ابزار سازماندهی ناراضیان پراکنده، مجرمان و سرویس‌های خارجی” دانسته بود.

هستیم اما نیستیم

از سوى دیگر اما رجانیوز، راه را براى مهار پیامدهاى منفى راه اندازى فیس بوک رهبر جمهورى اسلامى باز گذاشته و انتساب این صفحه و حتی حساب های کاربری آیت الله خامنه ای در توییتر و اینستاگرام را نیز در ابهام مى گذارد و با اشاره به اینکه صفحات و اکانت‌های متعددی در فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی به نام رهبر جمهوری اسلامی وجود دارد مى گوید: ”حتی با نام‎هایی که از سوی این رسانه ها ادعا می شود صفحات رسمی دفتر رهبر معظم انقلاب است نیز به راحتی و در عرض چند دقیقه امکان ایجاد صفحه کاربری برای هر شخصی در همه دنیا وجود دارد و الزاما وجود اسامی چون laeder.ir و khamenei.ir بر روی این صفحات موید ارتباط این صفحات با دفتر رهبر انقلاب نیست.”

همزمان یکی از مسئولان دفتر سایت رسمی رهبری جمهوری اسلامی در پاسخ به تماس تلفنی مسیح علی نژاد، روزنامه نگار درباره رسمیت صفحه تازه تاسیس آیت الله خامنه ای در فیسبوک اظهار نظر نکرده و در جملاتى تردید آمیز نخست گفته «ما تایید نمی کنیم» اما تصحیح کرده که «در مورد صفحه فیسبوک ما نمی دانیم از خود فیسبوک بپرسید، من در مورد سایت “خامنه ای دات آیر” می توانم پاسخ دهم.» و سرانجام گفته «اگر سوالی دارید مکاتبه کنید اگر صلاح بود ما پاسخ می دهیم».

فیلترشکن حرام است

یکی از وب سایت های نزدیک به جریان محافظه کاران در ایران به نام « جهان نیوز» در اردیبهشت ماه سال ۹۱ متن استفتاء شماره ۱۶۰۲۷۵ و پاسخ مقام معظم رهبری درباره فعالیت در سایت “فیس ‌بوک” را منتشر کرده بود.

بر اساس این خبر از رهبری جمهوری اسلامی ایران سوال شده بود که « با توجه به اینکه وب‌سایت فیس بوک در ایران فیلتر شده است، آیا ورود به چنین سایتی صرفا برای ارتباط با دوستان و بدون هیچ فعالیت سوء علیه منافع ملی جمهوری اسلامی اشکال دارد؟»

آیت الله خامنه ای به این استفتاء اینگونه پاسخ داده است: «به ‌طور کلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، جایز نیست والا مانعى ندارد.

جهان نیوز در توضیح این پرسش و پاسخ نوشته است که «حکم رهبری در شکل فتوا بیان شده است، به نظر می آید این حکم نه حرام بودن مطلق فعالیت در این سایت را می رساند و نه جایز بودن آن را اثبات می کند بلکه به نوعی فیمابین است.»

این سایت همچنین سوال دوم و سوال تکمیلی را نیز منتشر کرده که طی آن فردی پرسیده است : « آیا جواب این استفتاء را می توان به تمامی سایت های فیلتر شده تعمیم داد؟ ۲. آیا می توان این استفتاء را به سایر امور و قوانین تعمیم داد. توضیح آن که اگر رعایت نکردن یک قانون ضرری به جامعه نزند و هیچ اتفاقی با رعایت نکردن یک قانون نیافتد آیا می توان آن قانون را اجرا نکرد؟ یا این که رعایت قانون در همه حال واجب است؟

بر اساس این گزارش آیت الله خامنه ای پاسخ داده است: «استفاده از شبکه‌هاى اجتماعى (نظیر فیسبوک، فریندفید، اورکات و مانند آن) به ‌طور کلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود و یا خلاف قوانین و مقررات نظام جمهورى اسلامی باشد، جایز نیست. استفاده از فیلترشکن، تخلف از قوانین و مقررات نظام اسلامى جایز نیست، رعایت قوانین و مقرّرات نظام اسلامى واجب و تخلف از آن جایز نیست.

پاکسازى شبانه روزى کامنت‌ها

صفحه فیس بوک آیت الله خامنه اى همواره از کامنت‌های انتقادی پاکسازى مى شود؛ جمله هاى اعتراضى که دقایقی بعد از صفحه پاک می شوند.

شبکه‌های اجتماعی فیس بوک و توئیتر در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران فیلتر شدند.

پس از آن پلیس ویژه‌ای با نام “فتا” برای کنترل بر اینترنت در ایران تشکیل شد و برخی از فعالان شبکه‌های اجتماعی توسط پلیس فتا بازداشت شدند. ستار بهشتی، ازجمله این افراد بود که آبان ماه سال جاری، چند روز پس از بازداشت و شکنجه توسط پلیس فتا درگذشت.

در ایران دستیابی بدون فیلتر شکن به شبکه هاى اجتماعى امکان‌پذیر نیست.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com