در خلال ایام تعطیلی وب بود که این خبر بگوشم رسید. حسرت خوردم که چرا نمی توانم در باره اش بنویسم. برای شروع مجدد مان هم بی تاثیر نبود. قرار شد جزء اولین مطالب پس از شروع مجدد باشد: فیلم سینمایی “ماهی کویر”!

این بار هم “تفاوت”، تفاوت در لهجه و زیست بوم و لباس است که برای دیگران جالب توجه مان می کند. دوربین به حکم طبیعتش همیشه پی تفاوت و کنتراست بصری می گردد، و تفاوت برای آن جاذبه بالذاته است. ولی این بار یک فرق اساسی وجود دارد:

برای اول بار است که نه گیشه فیلمفارسی سازان قاچاقچی پسند، و نه کلیشه های دلسوزان از ظن خود یار، و نه حتی بذل و بخشش های تبلیغاتی منطقه آزاد تجاری است که شامه ها را تیز کرده و دوربین صیاد را بو کشان تا زیستگاه غنی اما پنهان مان آورده است.

فیلم ماهی کویر (Desert Fish)، به کارگردانی “محمد قربان کریمی” (مقیم تورنتوی کانادا که اجرای جلوه های ویژه کامپیوتری فیلم های هالیوود نیز را در کارنامه خود دارد)، مراحل فیلمبرداری خود را در سواحل دریای مکران (چابهار و پسابندر) و نیز در دشت های دامغان در حال گذراندن است.

در این فیلم که به نظر می رسد حال و هوایی سمبولیک و ناتورالیستی داشته باشد، به مسئله پیوند انسان با طبیعت و عواقب گسست آن پرداخته می شود و به طور اخص، موضوع کاهش منابع دریایی و ذخایر طبیعی در صورت عدم تعهد انسان به حفظ توازن در صید و استحصال، دستمایه کار قرار گرفته است.

در حال حاضر و در زمان تهیه این گزارش گروه فیلمبرداری به بازیگردانی خانم “مهوش تهرانی” در دل دریای پسابندر در حال اخذ پلان های نهایی هستند. داستان فیلم از این قرار است:

ناخدا طوفان، صیاد محترم و علاقمند به محیط زیست و دریا است که ناگهان روزی قایق شکسته ای پیدا می کند که زنی بی پناه در آن است (روناک یونسی در نقش پری دریایی) و در نهایت با آن ازدواج می کند. ورود زن به خانه باعث برکت هر چه بیشتر می شود تا آن که مادر ناخدا مریض شده و مخارج دوا و درمان سنگینی روی دست او می گذارد. بگونه ای که ناخدا ناچار از صید بی رویه برای جبران مافات می شود و این اعتراض زن و گریز او از خانه را به دنبال دارد. خیر و برکت از ان زمان به گونه ای از خانه ناخدا و دیگران صیدان محل دور می شود که او به ناچار به تبعیدی خود خواسته در دل کویر می رود و مقنی گری را پیشه خود می کند …

“ایوب افشار” بازیگر نقش “عباس” برادر قهرمان داستان (ناخدا طوفان) که خود از معدود بازیگران بومی و دارای تجربه ساخت و کارگردانی فیلم های محلی است ضمن اشاره به نحوه انتخاب خود و فرزند بازیگرش (در نقش فرزند ناخدا طوفان)، در باره نحوه انتخاب سواحل مکران بعنوان لوکیشن این فیلم چنین توضیح می دهد:

دست اندکاران فیلم گویا کلیه سواحل جنوب کشور من جمله آبادان، بوشهر و بندر عباس را بررسی کرده و فیلمنامه را نیز از ابتدا بر اساس لهجه و فرهنگ محلی بندری نوشته بوده اند. اما با دیدن سواحل چابهار و زیستگاه متفاوت و فرهنگ و لهجه بومی خاص آن، این جا را پسند کرده و حتی ناچار شده اند بر اساس اقتضائات زبان بلوچی و با همکاری مولابخش رئیسی فعال ادبی و انجمن سینمایی اداره ارشاد چابهار تغییراتی در فیلمنامه ایجاد کنند.

لازم به ذکر است فیلم با زیر نویس انگلیسی و برای مخاطبان خارج از کشور نیز اکران خواهد شد. به عنوان عضوی از جامعه بلوچ از این حسن نظر و حسن انتخاب عوامل فیلم کمال تشکر را داشته و موفقیت آن را در عرصه های جهانی ارزومندیم. 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com