فیس بوک خامنه ای

 

 

صفحه فیس‌بوک رهبر ایران، در تاریخ ۲۳ آذر (۱۳ دسامبر) ایجاد شده و اطلاع رسانی علنی راجع به آن، سه روز بعد از طریق حساب کلیکتویتر آقای خامنه ایصورت گرفته است.
دفتر آیت الله خامنه ای، فعالیت چشمگیری در فضای مجازی داشته و علاوه بر اداره یک سایت اینترنتی بسیار فعال و به لحاظ فنی پیشرفته، بر روی شبکه های اجتماعی فیس‌بوک، تویتر و اینستاگرام (یک شبکه اجتماعی اشتراک گذاری عکس) نیز حضور دارد.
تا این لحظه، صفحه فیس‌بوک رهبر جمهوری اسلامی ۲۶۸ “لایک” خورده است و در زیر پست هایی که در این صفحه به اشتراک گذاشته شده، علاوه بر اظهارنظرهای تمجیدآمیز، کامنت های انتقادی نیز به چشم می خورد.
مشخص نیست که اداره کنندگان این صفحه، در آینده نیز اجازه انتشار کامنت های انتقادآمیز بر روی آن را خواهند داد یا آنکه چنین اظهارنظرهایی را از صفحه آیت الله خامنه ای حذف خواهند کرد.
سایت های فیس‌بوک و تویتر، در جریان اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ فیلتر شدند و از آن زمان تاکنون، دسترسی به آنها بدون فیلترشکن امکانپذیر نیست.
مسئولان حکومت ایران، این شبکه های اجتماعی را از ابزارهای “جنگ نرم” با جمهوری اسلامی می دانند و اسماعیل احمدی مقدم فرمانده پلیس ایران، پیشتر، “شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و تویتر” را ابزار سازماندهی “ناراضیان پراکنده، مجرمان و سرویس‌های خارجی” دانسته است.
احتمال رفع فیلتر از فیس بوک؟
در اواسط تیر ماه گذشته، تورج کاظمی، معاون مبارزه با جرایم “پلیس فتا” (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات) از احتمال رفع فیلتر شبکه اجتماعی فیس‌بوک خبر داده بود.
اما در واکنش به آن اظهارات، عبد‌الصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و مشاور قضایی دادستان کل کشور، اعلام کرد که تصمیمی برای رفع فیلتر سایت فیس‌بوک اتخاذ نشده و این موضوع حتی در دستور کار نیز قرار ندارد.
آقای خرم‌آبادی، در بخشی دیگر از اظهارات خود با “جرم” دانستن بسیاری از اقدامات کاربران فیس‌بوک، به “همه مسئولان” توصیه کرد که “از اظهارنظر‌هایی که موجب تشویق جوانان در مراجعه به سایت‌هایی که دشمنی آنها با نظام آشکار است [می شود] پرهیز کنند”.
وی در عین حال با ذکر اینکه “جرم بودن یا نبودن استفاده از فیس‌بوک بستگی به اقداماتی دارد که کاربران در فیس‌بوک انجام می‌دهند”، انتشار مطالب علیه “اخلاق، عفت عمومی، مقدسات اسلامی و امنیت و آسایش جامعه”را بر روی این شبکه اجتماعی جرم دانست.
در همین ارتباط، رهبر ایران نیز چندی پیش گفته است که اگر ورود به فیس‌بوک “مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود”، “جایز نیست و الا مانعى ندارد.”
وی این نظر را در پاسخ به این سئوال یکی از مقلدان مذهبی خود بیان کرده که پرسیده بود: “با توجه به اینکه وبسایت فیس بوک در ایران فیلتر شده است آیا ورود به چنین سایتی صرفا برای ارتباط با دوستان و بدون هیچ فعالیت سوء علیه منافع ملی جمهوری اسلامی اشکال دارد؟”
تصمیم برای فیلتر کردن یا رفع فیلتر از سایت ها در ایران، توسط “کمیته تعیین مصادیق” صورت می گیرد که نمایندگان قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، وزارت ارشاد، نیروی انتظامی و سازمان صدا و سیما از جمله اعضای آن هستند.
تاکنون با عده زیادی از کاربران فیس بوک در ایران، به خاطر مطالبی که بر روی این شبکه اجتماعی منتشر کرده اند، برخورد امنیتی و قضایی صورت گرفته است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com