علی اصغر جهانگیر، رییس سازمان زندان‌ها، روز چهارشنبه ١٢ اسفند ١٣۹۴ در حاشیه نشست عالی‌رتبه سی و یکمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: « در کشور ما زندانی سیاسی به تعریفی که در زندان‌های جهان ارائه می‌شود وجود ندارد. »
به گزارش خبرگزاری دانشجویی ایران، رئیس سازمان زندان‌ها در پاسخ به سوالی در مورد تعداد زندانیان سیاسی در ایران به خبرنگاران گفت: « ما تعداد ناچیزی زندانی امنیتی داریم. یعنی کسانی که امنیت کشور را به خطر انداخته‌اند و بحث‌هایی مثل ناامن کردن جامعه، اغتشاش و مسائل ضد امنیتی را شامل می‌شود. هر چند آمار این عده از زندانیان بسیار ناچیز است»
مشاور رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر انتشار اخباری در خصوص اعتصاب غذای برخی از زندانیان و عدم دسترسی آن‌ها به وکیل گفت: «عدم دسترسی به وکیل به هیچ وجه درست نیست. این مساله از حقوق عادی در تمام زندان‌ها و برای تمامی زندانیان است.»
رئیس سازمان زندان‌ها در حالی مساله عدم دسترسی به وکیل را برای زندانیان سیاسی انکار می‌کند که گزارش‌های مختلفی از ایران محروم بودن زندانیان سیاسی را از داشتن وکیل تایید می‌کند.
پیش از این نیز وجود زندانیان سیاسی در زندان‌های ایران از طرف مقامات جمهوری اسلامی انکار شده است.
محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران در تیرماه ١٣۹١ وجود زندانی سیاسی را در ایران انکار کرد که با واکنش‌های زیادی از طرف فعالان مدنی و سیاسی و خانواده زندانیان سیاسی در ایران همراه بود.

Untitled-1352

در آخرین اقدامات مسئولان عالی رتبه جمهوری اسلامی برای انکار وجود زندانی سیاسی در ایران، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در اردیبهشت‌ماه ١٣۹۴ در مصاحبه با شبکه «پی بی اس» آمریکا گفته بود: «در ایران ما هیچ کسی را به خاطر عقیده‌اش زندانی نمی‌کنیم.»
جمهوری اسلامی تاکنون هیچ‌گونه آمار رسمی در مورد تعداد زندانیان سیاسی در ایران منتشر نکرده است.
سازمان‌های مختلف حقوق بشری تاکنون بارها آمارهای متعددی از وجود زندانیان سیاسی در ایران که با اتهامات گونگون زندانی ‌شدند، منتشر کرده‌اند.
خبرگزاری ایسنا: دسترسی به وکیل از حقوق عادی تمامی زندانیان است

کانال تلگرام دستگیری را دنبال کنید

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com