شبکه حقوق بشر کُردستان – ۱۴ زندانی سیاسی محبوس در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه در اولین سالگرد انتقال ۶ زندانی سیاسی محکوم به اعدام از زندان ارومیه به زندانهای مختلف که اعدام ۴ زندانی سیاسی کُرد را به همراه داشت، در جهت یادبود این زندانیان و همچنین محکوم کردن حمله مسلحانه به یکی از زندانیان سیاسی سابق در شهر استکهلم سوید، اقدام به اعتصاب غذای یک روزه نمادین می‌کنند.

یکی از زندانیان سیاسی به نمایندگی از زندانیان اعتصابی در گفتگو با شبکه حقوق بشر کُردستان اعلام کرد : « چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه سال گذشته ۶ تن از زندانیان سیاسی محکوم به اعدام به نامهای سامان نسیم، ابراهیم عیسی‌پور، سیروان نژاوی ، علی و حبیب افشاری از بند زندانیان سیاسی و یونس آقایان از بند ۵ به صورت غیرمنتظره از زندان ارومیه به زندانهای زنجان،‌قزوین و تبریز منتقل شدند. چند روز بعد بدون اطلاع قبلی ( در اسفندماه سال ۹۳ ) و حق آخرین ملاقات، دو بردار زندانی سیاسی، علی و حبیب افشاری در زندان قزوین اعدام شدند و همچنین سیروان نژاوی نیز در روز یک شنبه ۱۸ مردادماه در زندان تبریز اعدام شد.»
این زندانی سیاسی در ادامه افزود« بهروز آلخانی دیگر زندانی سیاسی کُرد نیز در روز چهارشنبه ۴ شهریورماه در زندان مرکزی ارومیه اعدام شد. اجرای این ۴ حکم اعدام سیاسی در واقع انتقام دستگاههای امنیتی کشور در پاسخ به اعتصاب غذای ۳۳ روزه زندانیان سیاسی کُرد بود که در ۲۹ آبان‌ماه با مشارکت ۳۰ زندانی سیاسی در بندهای مختلف به صورت دسته‌جمعی آغاز کرده بودند. ماموران امنیتی در همان زمان اعتصاب نیز تهدید به اجرای حکم اعدام زندانیان محکوم به اعدام و تبعید دیگر زندانیان کرده بودند اما همه زندانیان علی‌الرغم اینهمه تهدید و فشار به اعتصاب غذای خویش به مدت ۳۳ روز ادامه دادند.»

این زندانی در خصوص اعتصاب غذایشان گفت : « در راستای یادبود رفقای اعدام شده‌مان و محکومیت سیاست اعدام به صورت نمادین امروز پنج شنبه ۲۹ بهمن‌ماه در سالگرد انتقال ۶ زندانی سیاسی محکوم به اعدام به زندانهای ایران، همه ۱۴ زندانی سیاسی کُرد محبوس در بند ۱۲ اقدام به اعتصاب غذای یک روز می‌کنیم. همچنین در طی روزهای گذشته اطلاع پیدا کردیم که یکی از زندانیان سیاسی سابق کُرد به نام غفور محمدی در شهر استکهلم سوید مورد حمله مسلحانه قرار گرفته و هم‌اکنون در وضعیت وخیم سلامتی بسر می‌برد، ما این چنین حمله کوردلانه‌ایی را نیز محکوم می‌کنیم. »

روز ۲۹ آبان‌ماه سال گذشته ( سال ۹۳ ) سی نفر از زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومیه به نامهای جعفر میرزایی، رضا رسولی، شیرکو حسن پور، عبدالله بیسلنون، یوسف کاکه ممی، عثمان مصطفی پور، مصطفی علی احمد، عرفات اصغری، عبدالله عمویی، جعفر افشاری، ولی افشاری، کیهان درویشی، مصطفی داوودی، شورش افشاری، خضر رسول مروت، محمد عبدالله بخت، امیرملادوست، احمد تمویی، سید سامی حسینی، سید جمال محمدی ، بهروز الخانی، علی احمد سلیمان ، منصور اروند، سامان نسیم ، سیروان نژاوی ، ابراهیم عیس پور، علی افشاری و رزگار افشاری در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرایم، انحلال بند زندانیان سیاسی و فشارهای دفتر ویژه اداره اطلاعات در زندان ارومیه اقدام به اعتصاب غذا کردند.

این اعتصاب غذا به مدت ۳۳ روز ادامه داشت و در این مدت دفتر ویژه اداره اطلاعات در زندان ارومیه اقدام به احضار زندانیان اعتصابی کرده و آنها را تهدید به اجرای حکم اعدام، پرونده سازی مجدد، تبعید به زندانهای دیگر و بازداشت اعضای خانواده کرده بود.

هفته گذشته شبکه حقوق بشر کُردستان هویت ۳۱ زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان ارومیه که هم‌اکنون بدون در نظر گرفتن اصل تفکیک جرایم در میان زندانیان جرایم خطرناک نگهداری می‌شوند را منتشر کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com