برگزاری مخفیانه مراسم یادبود اشرف پهلوی توسط سلطنت طلب ها

اشرف پهلوی، خواهر محمدرضا پهلوی، چند هفته پیش بر اثر کهولت سنّ در آمریکا در منزل مسکونی ۴۹ میلیون دلاری خود درگذشت. وی در دوران حیاتش عهده دار سمت‌های مختلف سیاسی و اجتماعی در ایران بود و در بسیاری از تصمیم گیری‌های شاه در عزل و نصب مقمات دولتی از جمله کودتای ۲۸ مرداد نقش داشت. سؤ استفاده از اختیارت و امکانات دولتی در قاچاق مواد مخدر نیز از جمله مواردی است که در کارنامه اشرف وجود دارد. این موارد و برخی‌ دیگر از مفاسد وی باعث شده بود که او در زمان حیات خود کمتر در مجالس عمومی‌ آفتابی شود و از انجام مصاحبه با رسانه‌ها نیز گریزان بود. به همین خاطر توانست مدت‌ها در سکوت در یکی‌ از گران قیمت ترین خانه های نیو یورک بدور از حساسیت‌های عمومی‌ بی‌ سر و صدا به زندگی‌ مرفهانه خود ادامه دهد.sobh iran sharf pahlavi

اما مرگ اشرف پهلوی بیش از حیات وی پر سر و صدا شد و بار دیگر در افکار عمومی‌ نام وی که با کودتای ۲۸ مرداد و سؤ استفاده‌های مالی‌ و سیاسی در هم آمیخته است در افکار عمومی مطرح شد.درگذشت وی فرصتی دوباره برای مخالفان رژیم پیشین فراهم آورد تا دهها مقاله از فساد و شکنجه‌های زمان شاه را منتشر کنند و فضا به قدری برای بازماندگان و اندک طرفدران رژیم پیشین تنگ شد که حتی خود سلطنت طلبان دو آتیشه نیز که برای پرهیز از هر گونه تشنج احتمالی‌ ترجیح دادند مراسم یاد بود اشرف پهلوی را در لوس آنجلس در مکان‌های خصوصی به صورت محرمانه با شرکت به اصطلاح “خودی ها” تشکیل دهند.

شدت این پنهان کاری و تعداد کم شرکت کننگان در مراسم یاد بود اشرف پهلوی در بزرگترین شهر سلطنت طلب نشین آمریکا یعنی‌ لوس انجلس به اندازه‌ای بود که صدای روزنامه سلطنت طلب “صبح ایران” را در آمریکا در آورد. این روزنامه حامی‌ سلطنت در شماره روز دوشنبه(۲۶ ژانویه) به قلم یک از نویسندگان خود به انجام مراسم خصوصی یاد بود اشرف پهلوی در کاباره‌های لوس انجلس انتقاد کرد و دیگر هم قطارن سلطنت طلب خود را متهم کرد که “سوراخ دعا را گم کرده اند” و به حرف “دست اندرکران” گوش نمیکنند.نویسنده مقاله فوق که خود زمانی‌ از دست اندرکاران رژیم پیشین بوده در ادامه نوشتار خود ضمن اذعان به وجود “حجم تبلیغات منفی‌” علیه اشرف پهلوی از تعداد کم شرکت کنندگان در مراسم یاد بود اشرف به شدت گلایه کرده و با یاس و ناا امیدی خطاب به به آن‌ تعداد قلیل از طرفدران سلطنت چنین نوشت:

اگر خدمات والا حضرت را قبول دارید …مجلس طرحیم ایشان باید در مکان مناسبی انجام شود… این برنامه بهتر بود{به جای کاباره} در یک مدرسه برپا شود و گفته شود ماسلن در جریان برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی با بودجه سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی ۲۰۰ مدرسه تازه در چارچوب سواد آموزی در کشور ساختند و برپایی مراسم درگذشت ایشان به همین مناسبت در یک مدرسه برگزار شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com