دانستن اینکه حاملگی از چه طریقی اتفاق می‌افتد برای هر زنی بسیار مهم است، دانستن این موضوع هم باعث آگاهی از عملکرد بدن می‌شود و هم به فهم فرایند پیشگیری از بارداری کمک می‌کند. درواقع چه بخواهید از بارداری پیشگیری کنید و چه بخواهید باردار شوید دانستن این فرایند به شما کمک می‌کند.
11557918553_242c2d054b_z

زنان از راه‌های مختلفی می‌توانند حامله شوند. یکی از راه‌های معمول حامله شدن دخول جنسی محافظت نشده واژینال است که در طی آن آب منی مرد داخل واژن زن ریخته شود. در این صورت اسپرم می‌تواند سفر خود را تا دهانه رحم آغاز کند، خود را به رحم برساند و اگر در لوله‌های فالوپ تخمکی آماده باشد، اسپرم قادر است تخمک را بارور کند. اما حاملگی زمانی آغاز می‌شود که این تخمک بارور شده در دیواره رحم لانه‌گزینی کند.

پس اتفاقی که منجر به حاملگی می‌شود رسیدن اسپرم به تخمک آماده باروری است. این اسپرم می‌تواند از طریق لقاح مصنوعی وارد شود و یا حتی بدون دخول آلت جنسی مرد داخل واژن و فقط با ریختن آب منی در اطراف دهانه واژن نیز اتفاق بیافتد، چرا که اسپرم توان این را دارد که خود را از طریق مایعات آلت جنسی زن به تخمک برساند.

توجه داشته باشید که حاملگی از طریق سکس مقعدی یا دهانی اتفاق نمی‌افتد.

مفاهیم مهم حاملگی

برای اینکه حاملگی را بهتر متوجه شوید لازم است چند مفهوم مهم را بدانید.

۱- عادت ماهیانه

خونریزی ماهیانه هر ماه بین ۳-۷ روز طول می‌کشد، بعد از تمام شدن خونریزی رحم مجددا برای تخمک‌گذاری آماده می‌شود. بنابراین ۷ تا ۱۴ روز بعد از تمام شدن پریود مناسب‌ترین زمان برای بارداری است.

۲- تخمک‌گذاری

تخمک‌گذاری همانطور که گفته شد حدود دو هفته پیش از خونریزی بعدی اتفاق می‌افتد. هورمون‌ها در این مدت تخمک‌ها را داخل تخمدان آماده می‌کنند. از ۱۰ تا ۲۰ فولیکول آماده شده در تخمدان یکی از آنها به داخل لوله‌های فالوپ می‌رود.

۳- باروری

در زمانیکه تخمک بارور شده داخل لوله‌های فالوپ حضور دارد، اگر رابطه جنسی واژینال اتفاق بیافتد (یا هر شکل دیگری از انتقال اسپرم) میلیون‌ها اسپرم سفر خود را به داخل رحم آغاز می‌کنند، اگر یکی از این میلیون‌ها اسپرم شانس رسیدن به تخمک آماده را داشته باشد باروری اتفاق می‌افتد. در واقع پیوستن اسپرم به تخمک است که باروری نام دارد. از پنج روز پیش از تخمک‌گذاری تا روز تخمک‌گذاری احتمال باروری در زنان بسیار بالاست.

۴- پسر یا دختر

در هر بار ارضا شدن مرد میلیون‌ها اسپرم آزاد می‌شوند. نیمی از این اسپرم‌ها حاوی ژنی هستند که تولید جنین دختر می‌کند و نیم‌ دیگر حاوی ژنی هستند که تولید جنین پسر می‌کند.

۵- لانه‌گزینی

تخمک بارور شده سفر خود را درون لوله‌های فالوپ به سمت رحم آغاز می‌شود و در همین زمان تقسیم سلولی نیز آغاز شده و ادامه‌می‌یابد و کیسه‌ای در اطراف خود شکل می‌دهد. کیسه تشکیل شده ۳ تا ۴ روز پس از باروری به داخل رحم می‌رسد و بین ۲ تا ۳ روز دیگر نیز در داخل رحم شناور خواهد بود.

حاملگی زمانی آغاز می‌شود که کیسه (ساک) تشکیل شده خود را به دیواره رحم بچسباند، به این اتفاق لانه‌گزینی گفته می‌شود. لانه‌گزینی ۳ تا ۴ روز پس از باروری اغاز می‌شود و ۳ تا ۴ روز نیز زمان می‌برد تا کامل شود.

جنین از سلول‌های داخل کیسه آغاز به رشد می‌کند و جفت از سلول‌های بیرون کیسه.

در آخر باید بدانید که نیمی از تخمک‌های بارور شده هرگز موفق به لانه‌گزینی نمی‌شوند و در دوره‌ بعدی عادت ماهیانه از بدن زن خارج می‌شوند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com