محاکمه پنج افسر سابق ارتش و یک افسر سابق پلیس در اکوادور به اتهام «جنایت علیه بشریت و ارتکاب جرائم معتدد بین سال‌های ١۹۸۵ و ١۹۸۸» در دولت راستگرای رئیس جمهوری «لئون فبرس کوردرو» به تعویق افتاد. این محاکمه از نوع خود برای اولین بار است که در اکوادر اتفاق می‌افتد.
اتهام این افسران، نقض حقوق بشر علیه «لوئیس واکا»، «سوزانا کاجاس» و «خاویر جارین»، بین سال‌های ١۹۸۵ تا ١۹۸۸ در زمان ریاست جمهوری «لئون فبرس کوردرو» است. هر سه فرد نام برده عضو یک گروه چریکی چپ‌گرا بودند که در طول دهه ١۹۸٠ فعالیت می‌کردند. متهمین، به شکنجه روحی و جسمی، و همچنین سوء‌استفاده جنسی از واکا، جارین و کاجاس متهم شده‌اند. هر سه فرد مذکور در سال ١۹۸۵ ناپدید شدند. کاجاس و جارین پس از ١۵ روز بازداشت آزاد شدند، در حالی که واکا سه سال در زندان باقی ماند. این بازداشت در بیانیه‌ای توسط دادستان کل اکوادور تایید شد.

Untitled-4
این دادگاه با حضور ۶۹ شاهد برگزار خواهد شد و ١١ شهادت‌نامه‌ای که توسط متخصصین نوشته شده و بیش از ۷٠ سند مربوط به این حادثه را بررسی خواهد کرد.
این محاکمه قرار بود در تاریخ ۹ نوامبر در مقابل دادگاه عالی برگزارشود که به علت بیماری یکی از متهمان به تعویق افتاد. «خاویر آرگوئی» مشاور حقوقی متهم «ماریو آپولو» در دادگاه با ارائه یک گواهی پزشکی بیان کرد که موکلش دچار بیماری‌ای است که مانع حضور وی در روند دادگاه می‌شود‌. به این دلیل تاریخی مجدد برای این دادگاه درنظر گرفته شد، اما تاریخ جدید تاکنون اعلام نشده است. دادستان کل اکوادور در رابطه با این تاخیر گفت: «منطقی این بود که دادگاه آغاز شود و منتظر پاسخی از بیمارستان می ماندیم تا ببینیم که متهم چه زمانی می‌تواند در دسترس باشد.»
این تاخیر درحالی رخ داد که قربانیان اکوادوری و خانواده‌های آنها از اینکه سرانجام پس از سه دهه مصونیت عاملان جنایات می‌‌توانند شاهد اجرای عدالت باشند، ابراز امیدواری کردند.
این دادگاه نتیجه کمیسیون حقیقتی است که توسط رافائل کرورا رئیس جمهور فعلی در سال ٢٠٠۷، برای نگاهی به اتهامات نقض حقوق در دولت کوردرو راه‌اندازی شده است.
آدرس تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com