1919128_1217089864973116_1459773486885616576_n

بسیاری از مصاحبه‌شوندگان این تحقیق عنوان می‌کنند که در روند تعریف هویت جنسی خود با دوگانه منحرف/ بیمار (هم‌جنس‌خواه/ تغییرجنس‌خواه) مواجه شده‌اند؛ به خصوص کسانی که به دلیل باورهای مذهبی خود و یا خانواده‌شان، هم‌جنس‌خواهی را گناهی نابخشودنی می‌دانند و در عین حال مایل و قادر نیستند به‌عنوان یک دگرجنس‌خواه زندگی کنند.
نیما، جوان ۳۲ ساله‌ای که در زمان مصاحبه هنوز عمل نکرده و تازه دو هفته است که با واژۀ ترنس‌سکشوال آشنا شده، بین خود و هم‌جنس‌گرایان که آن‌ها را «کثیف» می‌داند خط پررنگی می‌کشد و در پاسخ به این سئوال که چرا تا به حال به فکر عمل جراحی نیفتاده، چنین می‌گوید:
«اولاً که یه مرجعی نمی‌شناختم، دوماً اینکه از آبروم می‌ترسیدم، می‌ترسیدم برام حرف در بیارن، می‌ترسیدم بهم بگن هم‌جنس‌باز، وحشت داشتم، وحشت داشتم وقتی مثلاً من با یک‌سری دوست داشتم باهاشون یه ارتباطای اینجوری داشتم به من می‌گفتن نسرین [نام دخترانه وی] تو مثلاً هم‌جنس‌بازی؟ اشک تو چشام جمع می‌شد بهش می‌گفتم که نه، من هم‌جنس‌باز نیستم،… بعد می‌گفت پس تو چی هستی؟ مکث می‌کردم، می‌گفتم که هم‌جنس‌گرا، نه، هم‌جنس‌باز، نه، من نیستم، من پسرم… الان می‌دونم، الان به من بگن تو چی هستی، می‌گم من اف‌توامم، من ترنسم… کاشکی برمی‌گشتم به چند سال پیش، بعد که این سوال رو از من می‌کرد می‌گفتم ترنسم…. [اگر بهم بگویند هم‌جنس‌باز] ناراحت می‌شم یعنی در حدی که دوست دارم اون لحظه بمیرم. یعنی من حتا بعضی وقتا با خودم فکر می‌کردم، می‌گفتم که خدایا من هم‌جنس‌باز نیستم اگر هستم، امشب بمیرم صبح دیگه بلند نشم. یعنی در حدی که راضی‌ام بمیرم حتا تو ذهن خودمم این موضوع [یعنی هم‌جنس‌گرا] نباشم… اگر یه دختری بیاد سمت من، فکرش این باشه که می‌خواد با یه دختر حال کنه، حالت چندش، لزج و احساس گناه [دارم] و دوست دارم بمیرم یعنی این احساس بهم دست می‌ده اما شاید یه دختری بیاد من رو نگاه کنه، از حالتای پسرونۀ من خوشش بیاد، دوست دارم برم نزدیکش، باهاش حال کنم… نظر من اینه که آدم چرا بیاد با همجنس خودش ارتباط برقرار کنه؟… من از اینکه کسی بخواد این حرف رو بهم بزنه، راضی‌ام بمیرم و بکشم طرف رو و اگه بتونم هم می‌کشمش… احساس می‌کنم یه ننگ بخوان بهم بچسبونن که بگن که تو این جوری هستی، اما من این جوری نیستم…»

*بخشی از «کتاب جنسیت ایکس» از انتشارات «عدالت برای ایران و شش رنگ»
نسخه پی دی اف:
http://goo.gl/TqZXzv

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com