Jihad educational center (1)
گفت‌وگوی راشا تودی با خبرنگاری‌ که از اردوگاه داعش برای کودکان در افغانستان دیدار کرده است

گروه داعش کودکان سه‌ساله را ایدئولوژی جهادی تدریس می‌کند، به‌دست‌گرفتن اسلحۀ گرم، تکنیک‌های سربریدن و این‌که چگونه می‌شود یک بمب‌گذار انتحاری شد. نجیب‌الله قریشی، روزنامه‌نگار و فیلم‌ساز افغان است که خطر دیدن از اردوگاه کودکان شبه‌نظامی را به جان خریده و با راشا تودی گفت‌وگو کرده است.

او می‌گوید، آنچه را در مکتب جهادی در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان دیده، شوکه شده است. او گفت: «کودکان (پسر) از سه‌ساله تا ۹ تا ۱۲ ساله را تصور کنید. چگونه باید دربارۀ جهاد بدانند؟ خب، آن‌ها به کودکان می‌آموزند که جهاد چیست، چگونه باید جهاد کنند و جهادی‌ها باید علیه چه‌کسانی باشند.»

Jihad educational center (1)

ظاهراً برنامۀ آموزشی چند ماه ادامه داشته است و شاگردان جوان پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته‌اند. قریشی می‌گوید: «همۀ کودکان نام‌های اسلحه را می‌دانند و آن‌ها می‌فهمند که چگونه اسلحه را به کار بگیرند؛ به این‌ معنا که آن‌ها مدتی می‌شود که آموزش می‌بینند.» به گفتۀ این خبرنگار، شاگردان مکتب تنها از افغانستان نیستند، بلکه از پاکستان و فرزندان خود شبه‌نظامیان نیز در آنجا هستند. او گفت که کلاس‌ها شش‌ روز هفته از ۸ صبح تا ۴ عصر با دوساعت وقفه برگزار می‌شوند.

کودکان‌ افغان، تازه‌ترین نیروهایی‌اند که از سوی داعش استخدام شده‌اند. قریشی که برای بیش از یک ‌دهه خبرنگار جنگ بوده و از طالبان و دیگر شبه‌نظامیان فیلم گرفته، داعش را «بدترین و خطرناک‌ترین گروهی می‌خواند که تاکنون در زندگی‌اش مشاهده کرده است.» او گفت: «آن‌ها وحشی‌اند. آن‌ها به کودکان و سال‌مندان اهمیت نمی‌دهند.» وی افزود که ستیزه‌جویان داعش هم‌چنین به‌ هدف شناسایی دختران از ده ‌سال به بالا برای ازدواج اجباری «خانه به خانه» جست‌وجو می‌کنند. این خبرنگار هشدار داد: «حضور داعش نه‌تنها افغانستان را ویران خواهد کرد، بلکه دیگر همسایه‌ها نیز در امان نخواهند بود.»

Jihad educational center (2)

قریشی می‌گوید، جهادی‌ها پس از استفادۀ قلمرو افغانستان به‌عنوان پایگاه‌، می‌خواهند عملیات‌شان را به ‌کشورهای آسیای میانه گسترش دهند. او بیان داشت که در حال حاضر حدود ۲هزار خانوادۀ داعش از اوزبیکستان، تاجیکستان و قرغیزستان در شمال افغانستان موجودند و آمادۀ گذر از مرز برای بازگشت به کشورهای‌شان استند. او گفت: «این تهدید بزرگی برای روسیه است. اهداف آن‌ها انجام کاری علیه روسیه است.» روسیه از ۳۰ سپتامبر بدین‌سو، عملیات گستردۀ هوایی را علیه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه به درخواست بشار اسد، رییس‌جمهور این ‌کشور راه‌اندازی کرده است. ظهور داعش در افغانستان پس از خروج نیروهای رزمی ایالات متحده در سال گذشته رخ می‌دهد. جهادی‌ها مناطقی را در ولایت شرقی ننگرهار تصرف کرده و شبه‌نظامیان طالبان را عقب زده‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com