طرح جنگل یاری مشارکتی برای دومین سال در استهبان برگزار گردید. در دومین سال اجرای “جنگلانه” شاهد حضور چشمگیر مردم در سرتاسر ایران زمین بودیم. ۲۳۰ سازمان غیر دولتی در ۳۱ استان کشور به کمک جنگل‌ها و مراتع شتافتند. در مقایسه با اولین اجرای برنامه کشوری در سال قبل که ۸۵ انجمن با ۲۱۰۰ شرکت کننده در سراسر کشور، ۱۶۱ هکتار از اراضی کشور را احیاء نمودند، امسال حمایت و همراهی مسئولان و مردم چند برابر و خیره کننده بود. اهداف این طرح ملی پنج ساله، تازه نگه داشتن عرصه‌های جنگلی و مرتعی کشور، شناخت و حمایت از گونه‌های گیاهی در معرض خطر (بومی) و آشنایی با روش کاشت آن‌ها، معرفی جایگاه واقعی و نقش مردم به ویژه جوامع محلی در احیاء، نگهداری و حفاظت از تنوع زیستی، حرکت به سمت معیشت جایگزین و توسعه پایدار گردشگری طبیعت محور در مناطق دارای ظرفیت می‌باشد. در سال ۱۳۹۳ اجرای جنگلانه در استهبان با مشارکت بسیار خوب دانش آموزان و مردم (حدود ۲۰۰ نفر شرکت کننده) همراه بود و توانست گوشه‌هایی از اراضی جنگلی آسیب دیده بر اثر آتش سوزی در کوه تودج را احیاء نماید. بررسی‌های صورت گرفته، نشان می‌دهد که درصد زیادی از بذرهای کاشته شده سال قبل به بار نشستند.

6

امسال و در روز جمعه ۲۷ آذرماه، استقبال بسیار فراتر از حد انتظار بود.
امسال تعداد زیادی از دانش‌آموز دبستان محیط زیستی یار مهربان و پیش‌دبستانی مهربان، به همراه اولیاء خود در این برنامه شرکت کردند. (آمار کلی شرکت کنندگان: حدود ۴۰۰ نفر) تعداد زیادی از مردم و کارمندان ادارات مختلف نیز با حضوری داوطلبانه به حمایت از طرح پرداختند. نکته امیدبخش و قابل‌توجه برنامه امسال، همراهی و حضور مسئولان ادارات مختلف نه به صورت نمادین، که با مشارکت در کاشت بذر بود. حضور روسا و کارمندان ادارات و سازمان‌های هلال‌احمر، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، حفاظت محیط‌زیست، راه و شهرسازی، هم‌چنین شهردار و اعضای شورای اسلامی شهرستان استهبان با حضور خود باعث دلگرمی مجریان برنامه و هم‌چنین دانش آموزان بودند. همراهی مدیریت و کارکنان کارخانه سیمان استهبان نیز مثل همیشه جالب توجه بود.

منطقه‌ی کاشت در روزهای قبل از برنامه و در بازدیدهایی که از مناطق مختلف صورت گرفت، انتخاب گردید. با دعوت و حضور کارشناسان منابع طبیعی و حتی قرق بان منطقه کوه تودج، گردید تا منطقه‌ای در دستور کار قرار گیرد که بیشترین بازده را در پی داشته باشد و در عین حال حفاظت و قرق بعدی منطقه نیز امکان پذیر و راحت‌تر باشد. پس از بازدید و بررسی سه منطقه‌ی پیشنهادی، بالاخره محدوده‌ای انتخاب گردید که از نظر بافت خاک، تابش آفتاب، رطوبت خاک و … گزینه مناسبی برای اجرای کار و آموزش دانش آموزان باشد. روز قبل از اجرای برنامه تعدادی از اعضاء گروه به منطقه رفتند. این افراد با شناسایی و حذف عوامل خطرآفرین منطقه، برای کودکان و دیگر شرکت کنندگان محدوده‌ی امنی را آماده ساختند. بذرهای مورد استفاده در این طرح، “ارژن” و ” بادام کوهی” بودند که دو گونه گیاهی بومی منطقه استهبان هست.

یکی از نکات مهم برنامه این بود که با توجه به آموزش‌های محیط زیستی ارائه شده؛ با وجود سرمای نسبی هوا هیچ آتشی در منطقه روشن نشد، تولید زباله در حد بسیار پایین و نزدیک صفر بود، از لیوان‌های یکبار مصرف تجزیه شونده استفاده گردید، هیچ آسیبی به درختان و بوته‌های منطقه وارد نشد و … برای تمامی شرکت‌کنندگان در برنامه صبحانه تهیه گردیده بود و به تمام دانش آموزان و بچه‌های حاضر در برنامه کتاب “آموزش سبز” اهداء گردید و هزینه‌ای از شرکت کنندگان دریافت نگردید.

خلاصه گزارش آماری از جنگلانه ۱۳۹۴:

افراد شرکت کننده: ۳۹۰ تا ۴۰۰ نفر

تعداد بذر کاشته شده: بین ۲۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ بذر

نوع بذر: بادام کوهی و ارژن

مساحت زیر کشت بذر: ۸ هکتار (سعی شد با کاهش مساحت بر غنای آموزشی افزوده شود..)

مجریان برنامه: دیده‌بان استهبان، دبستان محیط زیستی یار مهربان، پیش دبستانی مهربان، خانه هنرمندان استهبان

همراهان
برنامه: فرمانداری، اداره منابع طبیعی، هلال احمر، شهرداری و شورای شهر، اداره جهاد کشاورزی، اداره حفاظت محیط زیست، اداره آموزش و پرورش، اداره راه و شهرسازی، فرماندهی نیروی انتظامی استهبان، کارخانه سیمان استهبان و …

محل اجرای برنامه: کوه‌های تودج

تاریخ اجرا: ۲۷ آذرماه ۱۳۹۴

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com