12391438_1213028225379280_2627893378728066700_n
ازدواج دختربچه‌ها معمولا با چند کلیشه ثابت همراه است: آن قدیم‌ها بود که دختر را زود شوهر می‌دادند، الان شاید فقط در دهات و شهرهای دور دختربچه را بفرستند خانه بخت، فقط به خاطر فقر است که دختر‌ها قربانی ازدواج زودهنگام می‌شوند و …نگاهی به آماری که حکایت از پراکندگی ازدواج دختربچه‌ها در نقاط مختلف ایران دارد از یک سو و گذری بر روایت‌هایی که تجربه‌هایی دست اول را از ازدواج دختران کم سن و سال نقل کرده‌اند اما خط بطلانی بر این کلیشه‌ها می‌کشد و نشان می‌دهد که ازدواج دختربچه‌ها، هنوز، در بین بسیاری از طبقه‌های اجتماعی رواج دارد و منحصر به خانواده‌های فقیر و سنتی و کم سواد نیست. اعظم طاهری در این‌باره می‌گوید:
« ما یه استاد زنی داشتیم که روان‌شناسی اجتماعی درس می‌داد یه بار سر یه بحثی دلشو زد به دریا و با ناراحتی گفت: «فاصله سنی من با مامانم نه ساله یعنی وقتی که هشت سالش بوده ازدواج کرده و اولین زایمانش هم یه دوقلوی دختر و پسر بوده…» هیچ کدوممون باورمون نمی‌شد ولی شده بود اونم تو یه بافت فرهنگی به قول خودش خیلی بالا!»
*بخشی از گزارش« گوری برای آرزوها: نگاهی به دلایل و عواقب ازدواج دختربچه ها ایران» از انتشارات «عدالت برای ایران»
نسخه پی دی اف:
http://bit.ly/1LTJACd

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com