12369001_848963615223686_6126968059787665862_n
*قاضی نباید کسی را احضار و جلب کند مگر آن که دلایلی بر احتمال ارتکاب جرم توسط متهم داشته باشد.
* دستور احضار و جلب باید توسط مقام قضایی یعنی بازپرس، دادیار و قاضی صادر شود و به عنوان مثال اطلاعات سپاه نمی تواند شخصی را بدون دستور مقام قضایی احضار یا جلب کند.
* محل حضور متهم باید دادسرا یا دادگاه باشد و احضار به مراکز مرتبط به وزارت اطلاعات غیر قانونی است.
* احضار و جلب متهم باید توسط ضابطان دادگستری که شامل نیروی انتظامی و در مواردی بسیج و سپاه می شود، صورت گیرد. ماموران وزارت اطلاعات ضابط دادگستری محسوب نمی شوند و هرگونه احضار یا جلب افراد توسط آنها غیر قانونی است.
*جلب و احضار متهم باید در روز انجام گیرد مگر در موارد فوری که در این صورت قاضی باید موجبات ضرورت جلب در ساعات شب را در صورت جلسه درج و اعلام کند.
* ضابطان دادگستری در هنگام جلب و دستگیری افراد و یا تفتیش منازل، محل کار و غیره باید مدارک هویت خود و دستور مقام قضایی را به متهم نشان دهند.
*شخص احضار شده در صورت داشتن دلیل موجه چون بیماری می تواند آن را به مقام قضایی اعلام و در روز مشخص شده حاضر نشود.
*ضابطان قضایی در هنگام جلب، حق ورود به خانه یا محل کار را ندارند مگر این که در برگ جلب صادره دستور ورود به منزل یا به اصطلاح مخفیگاه نیز ذکر شده باشد.
*مامورین مکلف هستند متهم جلب شده را بلافاصله پس از دستگیری نزد مقام قضایی ببرند دهند ولی در موارد استثتایی که امکان فرار متهم، تبانی با شرکای جرم و یا از بین بردن آثار جرم وجود داشته باشد، می توانند او را تا ۴۲ ساعت بدون دستور مقام قضایی بازداشت کنند. نگهداری متهم پیش از این مدت توقیف غیر قانونی محسوب می شود.
* جلب و دستگیری متهم به معنای اجازه زدن دستنبند به دست وی نیست و تنها در صورت خودداری وی از همراه شدن با مامور برای رفتن نزد مقام قضایی می توان اقدام به زدن دستبند نمود.

http://justice4iran.org/persian/j4iran-activities/booklet-1-dastgiri/

برای اطلاعات بیشتر، جزوه “احضار، بازداشت سایر قرارهای تامین” را که از سوی مرکز مشاوره فعالان مدنی و سیاسی (دستگیری) منتشر شده بخوانید:
آدرس کانال تلگرام دست‌گیری: https://telegram.me/Dastgirii

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com