همزمان با لغو تحریم ها و در آستانه انتخابات مطرح شد
پیش بینی گروه بین المللی بحران درباره آینده دولت روحانی
گروه بین المللی بحران اشاره می کند که روند اصلاحات در ایران اجتناب ناپذیر است اما علیرغم خواست کشورهای جهان برای تسریع این روند دولت روحانی چاره ای جز حفظ مسیر تدریجی اصلاح امور ندارد.
پیش بینی گروه بین المللی بحران درباره آینده دولت روحانی
گروه بین المللی بحران که در گزارش های تحلیلی خود به ارزیابی شرابط کشورهای مختلف جهان و ارائه راهکارهای موثر برای خروج از بحران ها و بن بست های مهم بین المللی می پردازد در گزارش تازه خود به اوضاع ایران پرداخته است.

این گروه با اشاره به تاثیر توافق هسته ای بر تحولات سیاسی ایران می نویسد:”با توافق هسته ای میان تهران و قدرت های جهانی پرسش اساسی این است که این توافق چه معنایی برای ایران دارد. این توافق چشم انداز رقابت میان جناح های مختلف در درون ایران را در مقابل دید ناظران قرار داده است. بسیاری در خارج از ایران بر این باورند که تاثیر توافق می تواند باعث تغییر توازن قوا در عرصه سیاست داخلی ایران شود. آنان باور دارند که این موضوع سبب خواهد شد تا فضای سیاسی داخلی برای طرح مباحث گوناگون بازتر شود. با این حال، مقاومت هایی برای حفظ توازن قوا از سوی برخی از نهادها وجود دارد. در نتیجه هرگونه تلاش کشورهای غربی برای بازی در سیاست ایران به عنوان مثال، با سرمایه گذاری بر روی جهتی “میانه روانه” در آن کشور می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. اگر قدرت های جهانی خواستار مشاهده پیشرفت در ایران و داشتن منافع مشترک با ایران هستند آنان باید ایران را وارد مسائل مهم جامعه بین المللی کنند نه آن که منتظر باشند که رفتاری را از ایران ببینند که باب میل آن هاست و منتظرش هستند. در نخستین گام ، آنان باید تعهدات خود درباره قرارداد هسته ای را اجرایی کنند و همه طرفین باید نسبت به آن متعهد و وفادار باشند”.

گروه بین المللی بحران در ادامه می نویسد:”این توافق در برهه ای حساس حاصل شده است. در طول ماه های آینده انتخابات مهمی برگزار خواهد شد. در فوریه ۲۰۱۶ میلادی ایران شاهد برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان خواهد بود و در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی نیز انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. رقبای حسن روحانی رییس جمهوری ایران نگران آن هستند که پیروزی های اخیر او در سیاست خارجی سبب شود تا او بتواند از این موضوع برای تفوق در حوزه سیاست داخلی نیز بهره جوید”.

گروه بین المللی بحران که از نیروهای میانه رو در ایران تحت عنوان “نیروهای جمهوریخواه” یاد می کند می نویسد:”تنش در درون ایران همواره بین نیروهای جمهوریخواه که خواستار قدرت و اختیارات بیش تر برای نهادهای انتخابی بوده اند و میان آن بخشی که انتصابی بوده اند وجود داشته است”.

گروه بین المللی بحران در ادامه اشاره می کند که بدون موافقت مقام معظم رهبری توافق هسته ای ناممکن بود و در این باره می نویسد:”انتخاب روحانی و خواست عمومی مردم ایران برای لغو تحریم ها روندی بود که توافق هسته ای انجامید. اما روحانی تنها مردی نبود که در این راستا کوشید. اگر موافقت مقام معظم رهبری ایران با توافق هستنه ای نبود این موضوع حاصل نمی شد. نباید فراموش کرد که گفت و گوهایی در این باره پیش از پیروزی روحانی نیز انجام شده بودند. مقام معظم رهبری پس از آن از مسیر دیپلماسی دولت روحانی حمایت کردند که خود موجب شد تا نظر مخالفان توافق به حاشیه رانده شود”.

گروه بین المللی بحران در ادامه اشاره می کند که روحانی نیز در اردوگاه “جمهوریخواهان” ایران قرار دارد و در این باره به متحدی مهم برای او اشاره می کند: تئوکرات های پراگماتیست (دینداران عملگرا). این گروه می افزاید:”این گروه به یک دلیل عمده با روحانی ائتلاف کردند و آن نیز لغو تحریم های مضر برای اقتصاد ایران بود”.

گروه بین المللی بحران در ادامه این گزارش با اشاره به مشکلات پیش روی دولت روحانی در حوزه های مختلف می نویسد:”او اکنون نمی تواند اولویت های اولیه خود مبنی بر آزادسازی فضای سیاسی و اجتماعی را عملی کند اما برنامه های اقتصادی او با هدف ارائه مشوق برای رشد اقتصادی پس از چندین سال رکود اقتصادی به احتمال زیاد رو به جلو خواهند بود”.
گروه بین المللی بحران پیش بینی می کند که همه چیز نشان می دهد که روحانی با رویکردی محتاطانه به مسیر پیش رو ادامه خواهد داد. این گروه می افزاید:”تغییرات به احتمال زیاد آهسته دشوار خواهند بود. اگرچه امریکا و متحدان اروپایی آن ممکن است خواستار تغییرات سریع تر در ایران باشند اما هیچ راهی برای افزایش سرعت روند اصلاحات در ایران در شرایط کنونی وجود ندارد و اگر فشار زیاد خارجی در این میان اعمال شود ممکن است روند کنونی نیز آسیب ببیند. در آن صورت خواهد بود که بسیاری از تندروها از این موضوع استفاده می کنند و این مسئله را مطرح می کنند که این اقدامات تاکتیکی از سوی غربی ها با هدف تغییر نظام سیاسی در ایران بوده اند”.

گروه بین المللی بحران در ادامه اشاره می کند همانطور که در توافق هسته ای و در حال حاضر در حوزه اقتصاد دیده می شود سیاستمداران و عقلای نظام به اجماع داخلی رسیده اند که تنها بر مبنای حفظ شرایط باثبات می توان به پیشرفت آینده امیدوار بود.

گروه بین المللی بحران در پایان راه حل خود برای آینده روابط ایران و غرب را ارائه می دهد و می افزاید:”بهترین گزینه برای دو طرف آن است که روایت منفی چندین دهه گذشته و سوء ظن ها و خصومت هایی که نسبت به یکدیگر داشته اند را پس از حصول توافق هسته ای کنار گذاشته و به ایجاد کانال های ارتباطی گسسته و غیر سیاسی برای رسیدگی به مسائلی که دغدغه مشترک طرفین است بپردازند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com