دادگاه عدالت اروپا شکایت محمد سرافراز، رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی، و حمیدرضا عمادی،‌ سردبیر «پرس تی وی» را که از تصمیم اتحادیه اروپا برای قرار دادن نامشان در فهرست تحریم‌های حقوق بشری شکایت کرده بودند نپذیرفت. بر اساس رای دادگاه هر دو این افراد به دلیل نقشی که در پخش اعترافات اجباری زندانیان سیاسی داشتند ناقض جدی حقوق بشر دانسته می‌شوند.

به گزارش سازمان «عدالت برای ایران»، این اولین باری است که این دادگاه مستقر در لوکزامبورگ در مورد پرونده‌ای حقوق بشری که مرتبط با جمهوری اسلامی است اعلام نظر می‌کند.

با این حساب، سرافراز و عمادی همچنان اجازه ورود به هیچ یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را ندارند و دارایی‌ها و حساب‌های بانکی آنان توقیف خواهد ماند.

سازمان «عدالت برای ایران»، که بارها خواهان توقف پخش «پرس تی وی» شده تقاضا کرده بود به عنوان شخص ثالث وارد این پرونده شود. این درخواست مورد پذیرش دادگاه قرار گرفت.

جلسه اولیه رسیدگی به شکایت در روز ۱۵ اردیبهشت ۹۴ (۵ مه ۲۰۱۵)‌ در لوکزامبورگ برگزار شد و شادی امین و شادی صدر به عنوان مدیران «عدالت برای ایران» به همراه وکیل خود حضور داشتند و به سوالات هیات قضات درباره جزئیات پخش اعترافات اجباری زندانیان سیاسی از «پرس تی وی» پاسخ دادند.

بر اساس رای دادگاه، سرافراز و عمادی در ضمن باید تمامی هزینه‌های دادگاه و هزینه‌های وکیل اتحادیه اروپا را بپردازند.

اتحادیه اروپا تا کنون ۸۷ تن از مقامات ایرانی را به دلیل «نقض جدی حقوق بشر» در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com