برنده جایزه نوبل صلح سال ۲۰۱۵، جمعه همین هفته اعلام می‌شود و وزیر خارجه ایران نیز بخت زیادی برای دریافت آن دارد.
به گزارش گاردین، پس از یک دوره حدس و گمان، برنده جایزه نوبل صلح، جمعه همین هفته اعلام می‌شود. کمیته جایزه نوبل واقع در اسلو، پیش از معرفی برنده جایزه نوبل، کمترین اطلاعات ممکن را در این زمینه منتشر می‌کند. این نهاد، بسیار مرموزانه عمل می‌کند؛ اما تجربه نشان می‌دهد می‌تواند با تصمیمات خود، افکار عمومی را شگفت‌‌زده کند؛ مانند انتخاب اوباما تنها چند ماه پس از انتخابش به عنوان رییس جمهور آمریکا و یا اعطای جایزه به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲ که هر دو برخلاف پیشبینی‌ها انجام شد.
با این وجود، کارشناسان افرادی که شانس بالایی برای دریافت این جایزه دارند را معرفی کرده‌اند. کاندیداهای این دوره جایزه نوبل صلح، به قرار زیر است.
زمانی که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در اقدامی بشردوستانه، درهای کشورش را بر روی مهاجران باز کرد، به صدر کاندیداهای دریافت جایزه نوبل صلح صعود کرد. تصمیم صدر اعظم آلمان سبب تبدیل شدن این کشور به بهشتی برای ۸۰۰ هزار آواره جنگی سوریه شد. آوارگان سوری از طریق زمین و دریا، و با گذر از کشورهای مختلف کوشیدند خود را به آلمان برسانند.
از طرفی دیگر، این تصمیم مرکل سبب انتقاد رهبران دیگر کشورهای اروپایی شد؛ زیرا برخی از کشورهای اروپایی همچون مجارستان با چالش جدی مهاجران روبه رو شدند.
پیش از بحران آوارگان سوری در تابستان گذشته، محمد جواد ظریف و جان کری، وزرای خارجه ایران و آمریکا پرطرفدارترین چهره‌ها برای دریافت جایزه صلح بودند. گاردین در این خصوص آورده است: درحالی که کارشناسان به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و آمریکا را غیر ممکن می‌دانستند، دو سال مذاکره فشرده میان این دو، سبب حصول توافق هسته‌ای ایران با کشورهای غربی شد.
به نوشته این روزنامه، در دوره تاریک روابط دو کشور، ظریف و کری به عنوان نمایندگان آنها پای میز مذاکره آمدند و بیشتر از تمامی وزرای خارجه گذشته، برای گفت‌وگو زمان صرف کردند. آنها با غلبه بر پیچیدگی‌های فنی این موضوع و افزایش ضرب الاجل تعیین شده در کشورهایشان، در نهایت مذاکرات را به نتیجه رساندند.
برخلاف مجالس دو کشور که به این توافق انتقاد می‌کنند، این موافقتنامه در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید و خطر جنگ دو کشور را از بین برد. محمد جواد ظریف و جان کری می‌توانند به طور مشترک برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۵ باشند.
رهبر آرژانتینی کاتولیک‌های جهان، نقشی کلیدی در بهبود روابط دو کشور کوبا و آمریکا داشت. دیدار موفقیت‌آمیز وی از هر دو کشور، در کنار مطرح کردن موضوعات اجتماعی چون توقف تغییرات آب و هوایی سبب افزایش بخت پاپ برای دریافت جایزه صلح نوبل شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com