آزادی بیان

۲۳ شهریور، دو کنسرت موسیقی در شهرهای تبریز و کرمان لغو شد. کنسرت‌های لغو شده مربوط به شهرام ناظری، خواننده موسیقی سنتی و رضا صادقی، خواننده موسیقی پاپ بودند. در ماه‌های اخیر، تعداد بسیاری از کنسرت‌های موسیقی در شهرهای مختلف لغو شده. جنجال لغو مجوز کنسرت‌های موسیقی در بالاترین سطوح تصمیم‌گیری در کشور موجب جدال گردیده.

رسول بداقی

رسول بداقی

محاکمات

۲۳ شهریور، دادگاه انقلاب در تهران، علی شریعتی، فعال اصلاح‌طلب، را به ۱۲ سال و نه ماه حبس محکوم کرد. وی از بهمن‌ماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد. اتهام او تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و اجماع و تبانی اعلام شده.

حقوق زندانی

۱۷ شهریور، مهدی محمدی، برادر زندانی سیاسی، نرگس محمدی، با ارسال نامه سرگشاده‌ای به رئیس قوه قضائیه از او خواست تا شخصاً دستور بستری شدن خواهرش را صادر کند. نرگس محمدی، وکیل مدافع فعال در زمینه حقوق بشر مدتی است که به مشکلات تنفسی و ریوی مبتلا است، اما مقامات زندان از ارسال او به بیمارستان جلوگیری می‌کنند.

۲۲ شهریور، شاهرخ زمانی، کنشگر کارگری و زندانی سیاسی در زندان رجائی‌شهر کرج در گذشت. علت مرگ او سکته مغزی اعلام شده، با این حال، خانواده او درخواستکالبدشکافی برای تعیین علت واقعی مرگ او شده‌اند. او به جرم تلاش برای تشکیل سندیکای کارگری به ۱۱ سال زندان محکوم شده بود و از سال ۱۳۹۰ دوران حبس خود را می‌گذراند.

۲۳ شهریور، اکبر ترکان، مشاور حسن روحانی در مصاحبه با روزنامه شرق درباره به خطر افتادن جان بابک زنجانی در زندان هشدار داد. وی اظهار داشت که زنجانی پشتیبانان مالی قوی دارد که ممکن است بخواهند با از میان برداشتن او شبکه خود را نجات دهند.

۲۶ شهریور، رسول بداقی، از کنشگران فعال در زمینه حقوق صنفی معلمان، با پایان دوران محکومیت، مجددا به سه سال زندان دیگر محکوم شده، از زندان آزاد نشد. وی از زمان دستگیری حین وقایع پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ در زندان به سر می‌برد.

حقوق بشر

۱۵ شهریور، جایزه حقوق بشری «رها» به عنوان تجلیل از کسانی که سهمی در بهبود حقوق بشر در ایران داشته‌اند به آتنا دائمی اعطا شد. نهاد غیردولتی «سودویند» اعطا کننده این جایزه است. آتنا دائمی کنشگر فعال در زمینه حقوق کودک در ایران، چندماه است که به جرم توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام دوره حبس خود را می‌گذراند.

۲۵ شهریور، ستاد پیشگیری از جرم اعلام کرد که جریمه بدحجابی برای خانم‌ها به ۹۰۰ هزار تومان افزایش یافته. در سال‌های اخیر حجاب اجباری در کشور بارها به چالش کشیده شده و بسیاری از زنان ایرانی اعمال حجاب اجباری را خلاف حقوق اولیه خود می‌دانند.

اعدام

۱۷ شهریور ۱۱ زندانی در زندان قزل‌حصار با جرائم مرتبط با مواد مخدر اعدام شدند. یکی از این زندانیان،‌ محمود براتی، معلمی بود که با شهادت دروغ یک همزندانی دیگر به اعدام محکوم شده بود. هرچند که زندانی مذکور پیش از اعدام شهادت‌اش را پس گرفته بود.

۲۵ شهریور، یک زندانی در زندان سنندج با حکم قصاص اعدام شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com