چشمه هفت رنگ مُجن از توابع شهرستان شاهرود که در نوع خود کم نظیر است از نوع چشمه های گوگردی است که در ۲۵ کیلومتری شمال شاهرود در میان شکاف دره های قله ۴ هزار متری شاهوار واقع شده که این دره در ادامه به دو دره کوچکتر تقسیم می شود.

در یکی از این دره های آب سفید چشمه جاری است که آشامیدنی است و در درۀ دیگر چشمه های رنگی قرار دارد این چشمه های رنگی در جداره و کف رودخانه تابلوهای نقاشی زیبایی را خلق می کند که چشمان هر بیننده ای را محسور زیبایی خود می نماید.
قبل از رسیدن به این چشمه های معدنی بوی خاصی در منطقه به مشام می رسد. از یکی از این چشمه ها که از کانسارهای گوگردی عبور می کند از فاصله ای دور بوی گوگرد حس می شود. از آنجایی که بسیاری از مواد معدنی از خود گاز و بخار هایی ساطع می کنند می توان با آزمایشات نوع آنها را تشخیص داد و به کمک آنها مواد معدنی اصلی را شناسایی کرد.
در اطراف، چشمه هایی در حال جوششند که دارای مواد معدنی جیوه دار بوده و از آنها بخار جیوه بلند می شود که به آسانی قابل تشخیص است. سرانجام آب این چشمه ها با رنگ های گوناگون در مسیر خود با هم ترکیب شده و تقریباً آب صابون مانندی را تشکیل می دهند و با آب سفید چشمه تلاقی یافته که هر چقدر از محل دورتر می شوند رنگ آنها به سفیدی گراییده تا جایی که جهت استفاده کشاورزی در منطقه گرآب مجن (گرو) اثری از رنگ و بوی آن یافت نمی شود.
آب گوگردی این چشمه ها خاصیت دارویی داشته و در قدیم، اهالی منطقه جهت بیماری های پوستی و استخوانی از آب این چشمه ها استفاده می نمودند.
سالانه بالغ بر ۵ هزار نفر از این جاذبه بازدید می نمایند که در صورت اصلاح راه دسترسی این میزان چندین برابر خواهد شد اما در حال حاضر بیشتر تیم های کوهنوردی و طبیعت گردان از آن بازدید می نمایند.
تردد ماشین آلات و فعالیت معدنی در منطقه، حیات چشمه هفت رنگ و حتی قلۀ شاهـوار را تهدید می کند. انتظار می رفت سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی مسئولانه تر وارد عمل می شدند و با درک اهمیت موضوع حفظ قلۀ شـاهوار به عنوان نماد تاریخ طبیعی و اجتماعی قارۀ کوچک را سرلوحۀ کار خویش قرار دهند.
چشمۀ هفت رنگ از نظر گردشگری حائز ارزش و اهمیت شناخته شده و به عنوان منطقۀ نمونۀ گردشگری مصوب گردیده و در صورت آمادگی سرمایه گذار، از سوی دولت نسبت به تأمین زیرساخت های گردشگری مورد نیاز مساعدت خواهد شد.
یکی از حوزه های توسعه گردشگری، “آب درمانی” است که در بیشتر کشورهای جهان در این بخش سرمایه گذاری کلان صورت گرفته و بازدهی قابل توجه ای داشته است. از این منظر و با توجه به اینکه این چشمه در موقعیت مناسبی بین استان های سمنان و گلستان در نزدیکی مسیر تهران به مشهد و در کنار یکی از مسیرهای صعود کوهنوردان به قله شاهوار واقع شده است.
از این رو می بایست جهت مشکل جادۀ دسترسی، سرویس بهداشتی و امکانات رفاهی منطقه فرحزاد و چشمه هفت رنگ نسبت به جذب سرمایه گذار و تأمین زیرساخت های مورد نیاز، تسریع تا با توسعه گردشگری ضمن بهره مندی مردم از این جاذبه ارزشمند، از مواهب درمانی و اشتغالزایی آن برخوردار گردیم.
امید است با راه اندازی مجموعۀ گردشگری – درمانی چشمه هفت رنگ مجن و احداث استخر تفریحی، فیزیوتراپی، کانال و وان عروقی، استنشاق درمانی، گِل درمانی و استقرار پزشک تخصصی پوست به عنوان یکی از بهترین چشمه های آب درمانی ایران و یک جاذبه درمانی – ورزشی به جایگاه واقعی خود نائل شود.

 

Cheshmeh 7rang Mojen Shahrood (16)

Cheshmeh 7rang Mojen Shahrood (15)

Cheshmeh 7rang Mojen Shahrood (14)Cheshmeh 7rang Mojen Shahrood (12)

Cheshmeh 7rang Mojen Shahrood (10)Cheshmeh 7rang Mojen Shahrood (1)

Cheshmeh 7rang Mojen Shahrood (3)Cheshmeh 7rang Mojen Shahrood (8)

Cheshmeh 7rang Mojen Shahrood (9)

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com