کانون شهروندی زنان: «با بیشترین تعداد نماینده زن در تاریخ ترکیه و موفقیت حزبی که مدافع برابری و حقوق زنان است، ترکیه در آستانه یک انقلاب جنسیتی ست».

در انتخابات دوره قبلی مجلس ترکیه، ٧٩ زن به مجلس راه یافتند، در حالی که در انتخابات اخیر مجلس ترکیه که در ۷ ژوئن امسال برگزار شد، ٩۶ زن انتخاب شدند. قبل از انتخابات اخیر، بیش از نیمی از نمایندگان زن از اعضای حزب حاکم یعنی «عدالت و توسعه» بودند، اما افزایش تعداد زنان در این دوره به دلیل موفقیت حزب «ه. د. پ.» است که برای اولین بار به مجلس راه یافته که ٣٢ نفر از نمایندگان این حزب را نیز زنان تشکیل می دهند.

موفقیت تاریخی زنان در انتخابات ترکیه نه تنها به خاطر تعداد ٩۶ کرسی برای آنان است بلکه بیش از آن به دلیل ترکیب زنانی ست که به مجلس آینده راه خواهند یافت. با نگاهی گذرا به بیوگرافی چند تن از این زنان راه یافته به مجلس، می توان به ترکیب حضور زنان در مجلس آینده ترکیه پی برد:

Fleknas uca: این زن قبلا نماینده آلمان در پارلمان اروپا بوده اما اکنون یکی از دو نماینده کوردهای ایزدی در مجلس ترکیه خواهد بود. وی در سال ۲۰۱۲ در فرودگاه اتاترک استانبول در حالی بازداشت شد که مقدار زیادی ویتامین B-1 به همراه داشت و بر طبق گزارش های رسمی قصد داشت آن ها را به زندانیان کورد برساند که در آن زمان در اعتصاب غذا بودند.

Dilek ocalan: این زن خواهرزاده عبدالله اوجالان رهبر زندانی «حزب پ. ک. ک.» است. وی با ٢٨ سال سن یکی از جوانترین نمایندگان مجلس آینده ترکیه خواهد بود.

Safac pavey: این خانم در سال ٢٠١١ اولین زن معلول در تاریخ ترکیه بود که به مجلس این کشور راه یافت. این دومین حضور او در مجلس به عنوان نماینده حزب اصلی مخالفان دولت (یعنی حزب «س ه پ») است.

Filiz kerestecioglu: وکیل و فعال سرشناس حقوق زنان است که به عنوان نماینده «حزب ه. د. پ.» به مجلس خواهد رفت. او یکی از بنیانگزاران پناهگاه مخصوص زنان آسیب دیده از خشونت خانگی بود که حدود دو دهه قبل تاسیس شد و بعدها این مکان به خانه جنبش فمنیستی زنان ترکیه تبدیل شد.

در ٩٢ سال اخیر زنان هرگز از صحنه سیاست ترکیه دور نبوده اند. تقریبا تمام احزاب سیاسی این کشور دارای شاخه زنان هستند، و زنان همواره در کمپین های انتخاباتی حضوری فعال داشته اند. در دهه نود میلادی tansa ciller به عنوان اولین زن در تاریخ ترکیه نخست وزیر این کشور شد. او در آن زمان یکی از معدود زنان حاضر در مجلس ترکیه بود.

با وجود حضور چشمگیر زنان در دوره های مختلف انتخاباتی و مشارکت سیاسی آنان آمار نشان می دهد که در طول ٧٩ سال اخیر تنها ٣۵١ زن به عنوان نماینده به مجلس ترکیه راه یافته اند، در حالی که این عدد در مورد مردان به هزاران نفر می رسد.

در انتخابات اخیر مجلس ترکیه، حضور برابر در عرصه سیاسی یکی از مطالبات اصلی فعالین مدنی، زنان و اعضای جوان کمپین های انتخاباتی بود، اما هنوز گفتن این موضوع که زنان ترکیه با توجه به مطالبات شان از نتایج انتخابات راضی هستند یا خیر کمی دشوار است.

منابع: مطلب حاضر گزینش و ترجمه چند مطلبی است که در رابطه با انتخابات ترکیه در سایت های انگلیسی زبان گاردین، تایمز، بی بی سی و الجزیره منتشر شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com