روز یکشنبه ۲۱ فروردین یکبار دیگر بازنشستگان تامین اجتماعی در چندین شهر منجمله تبریز، کرمان، اراک، ایلام، رشت، قزوین، کرمانشاه، اصفهان به خیابان آمدند. این تجمعات اعتراضی در ادامه تجمعات اعتراضی در سال ۱۴۰۰ میباشد. یادآوری میکنیم که تنها در روز ۸ اسفند سال گذشته بازنشستگان در ۱۸ شهر کشور دست به اعتراض زده بودند.

اجرای کامل همسان‌سازی حقوق، افزایش حقوق بازنشستگی بر اساس تأمین هزینه‌های واقعی معیشت خانوار و نرخ تورم، برخورداری از بیمه درمانی کامل و رایگان، پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و سهیم کردن بازنشستگان در سهام شرکت‌های زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی از جمله مطالبات بازنشستگان میباشد.

بازنشستگان در کرمان با شعار ” دست بزنید به شستا، قطع میشه دست شما!” به تصمیم دولت برای فروش اموال سازمان تأمین اجتماعی هشدار دادند و نشان دادند که آنها هرگونه تعرض به حاصل دسترنج خود را بی جواب نخواهند گذاشت.

شرکت سرمایه ‌گذاری تأمین اجتماعی ایران- شستا- یکی از بزرگترین و سودآورترین هلدینگ‌های اقتصادی ایران به شمار می‌رود اما بازنشستگان از سود فعالیت‌های اقتصادی و تجاری صدها شرکت زیرمجموعه آن بی‌نصیب مانده‌اند. در حالیکه دولت بیشتر از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است، این سازمان را مجبور به فروش بخشی از سهام شستا در بانک رفاه و شرکت‌های زیرمجموعه کرده است تا از این طریق بتواند حقوق بازنشستگان را بپردازد. بنابر اظهارات علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تهران، سازمان تأمین اجتماعی برای پرداخت حقوق بازنشستگان ناچار شده ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از نظام بانکی استقراض کند و در سال ۱۴۰۱ نیز همین روند ادامه خواهد داشت. از طرف دیگر و بنا به اظهارات همین منبع، دولت بجای پرداخت بدهی‌های خود، سازمان تامین اجتماعی را مجبور به خرید ۴۰ درصد از سهام شرکت لوله گستر و ۱۵ درصد سهام شرکت اپال با قیمت های بالاتر از قیمت واقعی کرده است و درنتیجه از این طریق و تنها در سال گذشته مبلغ ۹ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های این سازمان را بالا کشیده است. این قلدرمنشی و دیکته کردن دستورهای دولت به سازمان تامین اجتماعی در حالی است که فلسفه وجودی سازمان تامین اجتماعی بر آن بنا شده است که این سازمانْ صاحب اختیار دارایی‌های خود و سود حاصل از شستا باید صرف هزینه کارگران و مستمری بگیران این سازمان شود.

مجبور کردن سازمان تامین اجتماعی به فروش سهام شستا به بانک رفاه و شرکت های زیر مجموعه؛ تحمیل خرید سهام از شرکت های لوله گستر و اپال به قیمت بالاتر از قیمت واقعی را باید در ادامه دیگر سیاست های چپاول و غارتگرانه بیش از چهار دههِ دست اندرکاران حکومتی قرار داد؛ سیاست هایی نظیر حذف ارز ترجیحی، احداث مجتمع پتروشیمی در جوار تالاب میانکاله و آخرین مورد آن حمله و مورد ضرب و شتم و دستگیری بازنشستگان شرکت مخابرات در تهران در روز ۲۳ فروردین و در راس همه اینها استثمار وحشیانه نیروی کار کارگران. اما این سیاست‌های ضدانسانی از طرف کارگران، بازنشستگان و دیگر اقشار مزدبگیر و محروم جامعه بی جواب نمی‌ماند. بازنشستگان در تامین اجتماعی و شرکت مخابرات با تجمعات دوباره خود در سال جدید نشان دادند که بار دیگر پرچم عدالت طلبی و حق خواهی را در سال نو به اهتزاز در آورده‌اند.

اول ماه مه بزودی فرا میرسد! این روز فرصت دیگری است که همه کارگران و دیگر مزدبگیران با اتحاد و همبستگی خود به مصاف این سیستمی که بجز فقر و بدبختی برای میلیون‌ها انسان زحمتکش و کارگر ببار نیاورده است بروند و نگذارند بیش از این حاصل رنج و زحمت آنها به جیب عده‌ای مفتخور و انگل جامعه برود.

پیش بسوی اتحاد و همبستگی سراسری معلمان، کارگران و تمامی مزدبگیران با دیگر اقشار محروم جامعه!

هیئت تحریریه رسانه‌های اتحادیه آزاد کارگران ایران

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)